باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

ولنتاین خونین در آمریکا/ وقتی مدرسه‌ها به قتلگاه دانش‌آموزان تبدیل می‌شوند

یک دانش‌آموز اخراجی در فلوریدای آمریکا در روز ولنتاین نام خود را در تاریخ معاصر این کشور ثبت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بار دیگر دانش‌آموزان بی‌گناه یک مدرسه در آمریکا قربانی خشونت با اسلحه شدند. شب گذشته یک نوجوان 19 ساله آمریکایی (اینجا) در روز ولنتاین، با ورود به مدرسه‌ای در شهر پارکلند در ایالت فلوریدای آمریکا، دستکم 17 نفر از هم‌مدرسه‌های سابق خود را کُشت و حدود 50 نفر دیگر را نیز زخمی کرد.

ولنتاین خونین در آمریکا

همکلاسی‌های سابق «نیکلاس کروز» (عامل تیراندازی) می‌گویند او همیشه پیش از آنکه به خاطر مشکلات انضباطی از مدرسه اخراج شود، با خودش اسلحه حمل می‌کرد.

ولنتاین خونین در آمریکا

اما این نخستین باری نیست که دانش‌آموزان آمریکایی قربانی قانون آزادی حمل سلاح می‌شوند. به نوشته ان‌بی‌سی نیوز، از ابتدای سال 2018 میلادی یعنی تنها در 45 روز گذشته، 18 حادثه تیراندازی (دو برابر مدت مشابه سال قبل) در مدارس آمریکا رخ داده است که مرگبارترین آنها حادثه شب گذشته در دبیرستان "استونمن داگلاس" در پارکلند بود. جالب آنکه شهر پارکلند سال گذشته به عنوان امن‌ترین شهر ایالت فلوریدا انتخاب شده بود.

ولنتاین خونین در آمریکا
محل تیراندازی‌های 45 روز گذشته در مدارس آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که خود یکی از حامیان اصلی قانون آزادی حمل سلاح در این کشور است، بارها خواستار فراهم شدن یک محیط امن برای دانش‌آموزان و معلمان در مدارس و برای کل شهروندان در جامعه آمریکا شده است اما دو مورد از تلخ‌ترین حوادث تیراندازی تاریخ معاصر این کشور (حادثه تیراندازی در کنسرت لاس‌وگاس و حادثه شب گذشته در پارکلند) در همین یکسال اخیر اتفاق افتاده است.

جالب آنکه عامل اکثر تیراندازی‌های مرگبار یکسال گذشته در آمریکا نیز طرفدار ترامپ بوده‌اند. تصویر پروفایل یکی از دو حساب اینستاگرام عامل تیراندازی شب گذشته در پارکلند فلوریدا نیز او را در حالی نشان می‌دهد که کلاه معروف ترامپ با شعار انتخاباتی او (آمریکا را دوباره بزرگ کنیم) را بر سر گذاشته است.

ولنتاین خونین در آمریکا

بر اساس آمار، چندین مورد از مرگبارترین حوادث تیراندازی در آمریکا در مدارس اتفاق افتاده‌اند. «سارا توفت» مدیر مرکز Everytown که به بررسی پدیده خشونت مسلحانه در مدارس آمریکا می‌پردازد، می‌گوید: وقتی به آمار قربانیان خشونت با اسلحه در مدارس آمریکا نگاه می‌کنیم به خوبی با عمق فاجعه‌ای که در کشورمان با آن مواجهیم، پی می‌بریم."

طبق داده‌های این مرکز، تنها از سال 2013 تاکنون، 291 حادثه تیراندازی در مدارس آمریکا به ثبت رسیده است که به معنای هفته‌ای یک حادثه است.

ولنتاین خونین در آمریکا
آمار تیراندازی در مدارس آمریکا از 2013 تاکنون (تعداد حوادث تا نیمه فوریه به رنگ آبی تیره نشان داده شده است)

تیراندازی شب گذشته در دبیرستان "استونمن داگلاس"، صد و هشتادمین تیراندازی از سال 2009 و سومین در سال 2018 است اما در عین حال به لحاظ تعداد قربانیان، یکی از ده حادثه تیراندازی مرگبار در تاریخ معاصر آمریکا به شمار می‌رود. در واقع همانطورکه گفته شد، چندین مورد از مرگبارترین حوادث تیراندازی در تاریخ آمریکا در مدارس و موسسات آموزشی این کشور اتفاق افتاده‌اند.

به عنوان مثال، در سال 2007، 32 نفر در دانشکده فنی ویرجینیا قربانی خشونت با اسلحه شدند و در سال 2012 نیز حادثه تلخ تیراندازی در مدرسه سندی‌هوک، 26 دانش‌آموز بی‌گناه را به کام مرگ کشاند. تیراندازی شب گذشته در پارکلند فلوریدا، پس از این دو حادثه، مرگبارترین حادثه تیراندازی در مراکز آموزشی آمریکا در تاریخ معاصر این کشور است.

ولنتاین خونین در آمریکا
یادبود قربانیان فاجعه تیراندازی در دبستان سندی‌هوک

با آماری که سال 2018 تاکنون از خود به جا گذاشته است، بسیاری از کارشناسان آمریکایی نگران رقم خوردن تراژدی‌های بیشتر در مدارس این کشور هستند. «بیل براتون» رئیس پلیس سابق نیویورک خشونت‌های مسلحانه در مدارس آمریکا را "یک هنجار جدید" نامیده است. روزنامه انگلیسی تلگراف نیز در گزارشی با اشاره به 18 مورد حادثه تیراندازی در 45 روز نخست سال 2018 نوشته است: به نظر می‌رسد با خشونت‌های مسلحانه‌ای که هر 60 ساعت در مدارس آمریکا رخ می‌دهد، این کشور با یک "واقعیت تلخ جدید" دست به گریبان شده است.

ولنتاین خونین در آمریکا

به عقیده بسیاری از کارشناسان، ریشه اصلی حوادث تیراندازی در آمریکا، قانون آزادی حمل سلاح در این کشور است؛ قانونی که به خاطر سود سرشاری که عاید کارخانجات اسلحه‌سازی می‌کند، از چنان لابی قدرتمندی در داخل آمریکا برخوردار است که تاکنون هیچ فرد یا گروهی نتوانسته است آن را به چالش بکشد.

در نتیجه چنین قانونی، خشونت مسلحانه در محیط‌های آموزشی آمریکا از دبستان‌ها گرفته تا دانشگاه‌ها امروزه به اندازه‌ای فراگیر شده است که بسیاری از مدارس با ناامیدی از اصلاح این قانون، چاره کار را در برگزاری مانورها و دوره‌های آموزشی مختلف برای دانش‌آموزان دیده‌اند؛ مانورهایی که به دانش‌آموزان می‌آموزند چگونه در محیطی که برای تحصیل به آنجا آمده‌اند، در برابر شلیک گلوله از خود مراقبت کنند.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار