چرا بانوان بیشتر از آقایان در زمستان احساس سرما می‌کنند؟

همیشه زنان و کودکان بیشتر از مردان احساس سرما کنند و به این دلیل باید مراقبت بیشتری از خود در هوای سرد داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند زنان و کودکان به دلیل داشتن مقدار کمتر توده عضلانی در دستان خود بیشتر از آقایان دستشان سرد می‌شود.


کارشناسان دانشگاه کمبریج انگلستان این نتیجه را با مورد آزمایش قراردادن دست داوطلبان در آب یخ به مدت سه دقیقه و بررسی دگرگونی درجه حرارت دست مردان و زنان به دست آورده‌اند.

مردان به طور کلی دارای توده عضلانی بیشتری از کودکان و زنان هستند که به آن‌ها اجازه فعالیت‌های فیزیکی سنگین تری را می‌دهد، این توده عضلانی در همه بدن مردان وجود دارد و حتی سبب قوی تربودن دست آن‌ها به نسبت زنان و گرمتربودن آن می‌شود.


کارشناسان تا پیش از این، چربی موجود در بدن و دستان را عامل سرما یا گرمای بدن و دستان و به طور کلی تنظیم دمای بدن می‌دانستند، اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند حجم توده عضلانی تاثیری مهم در احساس گرما یا سرما در افراد دارد.

محققان در این پژوهش بر روی ۱۱۴ داوطلب در رده سنی ۱۸ الی ۵۰ سال آزمایش انجام داده ‌اندو پس از قرار دادن دستان آن‌ها درآب یخ، دگرگونی دمای بدن و دستان را اندازه گیری کرده‌اند و دریافتند مردان کمتر دچار دگرگونی و افت دمای بدن به نسبت بانوان می‌شوند.

وجود توده عضلانی کمتر سبب می‌شود تا زنان و کودکان بیشتر از مردان احساس سرما کنند و به این دلیل باید مراقبت بیشتری از خود در هوای سرد داشته باشند.

زنان و کودکان در برابر سرمای هوا آسیب پذیرتر هستند و امکان ابتلای آن‌ها به سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر از مردان است.


پوشیدن لباس گرم و به ویژه دستکش در فصل‌های سرد سال می‌تواند از ابتلای بانوان و کودکان به سرما خوردگی و افت دمای بدن جلوگیری کند. وجود توده عضلانی بیشتر در دست مردان خود یکی از دلایلی است که مردان تمایل چندانی به استفاده از دستکش در فصل زمستان ندارد و این وسیله برای آن‌ها کاربرد چندانی ندارد و درکُمد جا می‌ماند.

کارشناسان اعلام کرده اند سیستم عملکرد بدن انسان بسیار شگفت انگیز است و از عضله برای تولید گرما در  تمامی قسمت‌های بدن حتی دست‌ها استفاده می‌شود.

نتیجه این پژوهش در مجله انسان شناسی فیزیکی (the American Journal of Physical Anthropology) به چاپ رسیده است.

منبع:dailymail

انتهای پیام/

چرا دست بانوان بیشتر از آقایان سرد و یخ کرده است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۶:۴۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
حالا خوبه اکثر خانمها سردشون میشه لباس بهاری میپوشند اگه گرمشون میشد چی؟
-
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
من این موضوع که خانم در زمستان احساس سرما میکنند را باور ندارم چون الان موضوع متفاوت است خانم ها با پوشش بهار و تابستان بیرون میایند
Iran (Islamic Republic of)
دلبند
۰۹:۳۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
استفاده از غذاهایی با طبع گرم مثل فلفل تند هم میتونه به گرم شدن در زمستون کمک کنه
آخرین اخبار