رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد:

شهر هوشمند، راه حل مشکلات شهری

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد گفت: امروزه زندگی اجتماعی هم تحت تاثیر هجمه بدون برنامه فناوری جدید است.

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جواناز یزد؛ حمیدرضا قمی رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد به بیان ضرورت تشکیل این کمیسیون پرداخت و گفت: با توجه به اینکه امروزه ۸۰ درصد جمعیت دنیا به سمت شهرنشینی روی آورده اند و پیامد این رویداد باعث شده تا شهر‌ها به طور سنتی مدیریت نشوند بنابراین  زندگی در شهر باید مسیر جدید به خود بگیرد.

حمیدرضا قمی ادامه افزود: امروزه تکنولوژی، عبور و مرور، آلودگی و ترافیک و بی رویه مصرف شدن منابع انرژی سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده است و زندگی اجتماعی هم تحت تاثیر هجمه بدون برنامه فناوری جدید است.

وی گفت: نهضتی جدید لازم است که شکل شهرنشینی را تغییر دهد به طور مثال استفاده از انرژی پاک، صرفه جویی منابع مصرفی مثل آب و برق که به عنوان سرمایه زمین متعلق به همه نسل‌ها است، ترویج عبور و مرور پاک در شهر، شفافیت در حوزه مدیریت شهری و برخورداری مساوی مردم از امکانات، نهضتی به نام شهر هوشمند را شکل می‌دهد.

این عضو کمیسیون بودجه و فرهنگی شورای شهر یزد راه حل مشکلات شهری را در شهر هوشمند دانست و افزود: شهر هوشمند قبل از هر چیز یعنی حرکت جامعه شهرنشینی به سمت شهرنشینی مناسب در عصر صنعتی زده امروز است.

وی تاکید کرد: توجه به انرژی‌های نو همانند باد و خورشید در عصر جدید مهم و اجتناب ناپذیر است و مردم باید از وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه استفاده کنند و این‌ها محور‌های توسعه هوشمند یک شهر است.

قمی در خصوص ایجاد شفافیت در حاکمیت شهری گفت: در خصوص شفافیت و فرصت برابر برای مردم باید سرویس‌هایی ایجاد شود که خدمات شهروندی را بدون رفت و آمد و در منزل در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار مردم قرار دهد و دسترسی آسان و سریع به اطلاعات و فرصت‌ها ایجاد شود.

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد بابیان اینکه شهرداری بخش بزرگی از مدیریت شهری را بر عهده دارد، افزود: مدیریت شهری تنها شامل شهرداری نیست بلکه پلیس راهنمایی و رانندگی، پلیس امنیت، مدیریت فرهنگی شهر و وزارت نیرو در حوزه مدیریت منابع انرژی در مدیریت شهری دخیل هستند.

وی ادامه داد: یزد در نظر دارد الگوی مدیریت شهری واحد را در کشور پیاده کند، لذا اگر بخواهیم به آرمان مدیریت شهری واحد برسیم، تمام دستگاه‌ها باید به درک مشترک برسند.

قمی افزود: دو دهه است که از طرح برنامه شهر هوشمند می‌گذرد، ولی تا کنون مانند ثروتمندی عمل کردیم که به فکر تمام شدن ثروت نبودیم و چون منابع انرژی ارزان مانند نفت در اختیار همه بود وجود خودرو‌های شخصی هم افزایش یافت و روز به روز به مشکلات شهر نشینی اضافه شد.

وی ادامه داد: شورای شهر برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده مانند آموزش مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی با انیمیشن کوتاه، ایجاد شبکه اجتماعی شهری به این منظور که مردم با عکس گرفتن از رویداد‌های شهر به شورای شهر در مدیریت شهری کمک کنند.

این عضو شورای شهر بیان کرد: شاخص‌هایی برای آینده شهر هوشمند تعریف کرده ایم یعنی چند درصد مردم قرار است تا پایان چهار سال از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند، چند درصد از انرژی پاک استفاده می‌شود چند درصد از خدمات بر اساس فناوری اطلاعات در دسترس همه مردم قرار دارد، حکمرانی هوشمند در شهر جریان داشته باشد و مردم با شفافیت از امور آگاهی داشته باشند و در شهرهوشمند بی نظمی بصری دیده نشود.

انتهای پیام/ غ

یزد در نظر دارد الگوی مدیریت شهری واحد را در کشور پیاده کند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار