تا پایان سال 1400؛

اتمام نهالکاری و مرطوب سازی کانون های داخلی ریزگرد در خوزستان

مدیرعامل موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهاد کشاورزی از اتمام نهالکاری و مرطوب سازی کانون های داخلی ریزگرد در خوزستان تا پایان سال 1400 خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، یدالله شمایلی، مدیرعامل موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح نهالکاری و مرطوب سازی زمین های فوق بحرانی منشاء داخلی ریزگردها از اسفندماه سال95 توسط موسسه جهاد نصر بیان داشت: این طرح در 350 هزار هکتار از کانون های ریزگرد تا سال 1400 به پایان می رسد.

وی با بیان اینکه آبگیری بیش از 2 هزار هکتار از مساحت تالاب منصوره در مدت 2 هفته انجام شده تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم کل 14 هزار هکتار مساحت این تالاب را در ماه های آینده مرطوب سازی و آبگیری نماییم.

شمایلی، کمبود آب را یکی از عوامل محدودیت کار و شتاب بخشی به این طرح ملی مصوب هیات دولت، دانست و اظهار داشت: ظرفیت انتقال آب کانال 47 کیلومتری که از کارون در 5 کیلومتری جنوب اهواز آبگیری می شود 20 متر مکعب در ثانیه است، ولی به علت کاهش آورد رودخانه کارون ، تنها امکان برداشت 4 تا 6 متر مکعب آب در ثانیه وجود دارد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر به اختصاص 150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در سال آینده برای مهار ریزگردها و اجرای طرح های مربوطه اشاره و اذعان کرد: این طرح ها شامل نهال کاری و مرطوب سازی در اراضی بحرانی و فوق بحرانی جنوب و جنوب شرق اهواز تا هندیجان است و امیدواریم از سایر منابع مالی بتوانیم برای سرعت بخشیدن به این طرح در ماه های مناسب سال (آبان تا اردیبهشت) استفاده نماییم.

این مقام مسئول وظیفه اصلی موسسه جهاد نصر را در طرح مقابله با ریزگردها در مناطق بحرانی و فوق بحرانی جنوب شرق اهواز ، تامین آب برای اجرای طرح های نهال کاری و مرطوب سازی و آبگیری تالاب های منصوره، شریفه و شادگان بیان کرد و افزود: امیدواریم طرح مهار ریزگردها در کانون های بحرانی و فوق بحرانی طبق برنامه در سطح 42 هزار هکتاری نهال کاری و مرطوب سازی تعیین شده تا پایان سال1397، به پایان برسد.

یدالله شمایلی در ادامه با بیان اینکه مسئولان کشوری در دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ای برای مهار و کنترل کانون ریزگردها در خوزستان دارند اذعان داشت: این پدیده (ریزگردها) و مشکلات ناشی از آن که برای مردم خوزستان ایجاد شده، مسئولان را برای توجه بیش تر در بحث تخصیص اعتبارات برای اجرای طرح های مهار ریزگردها توجیه کرده باشد.

انتهای پیام/گ

نهالکاری و مرطوب سازی کانون های داخلی ریزگرد تا سال 1400 به پایان می رسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.