پشت پرده بازار داغ مراکز زیبایی با تخفیف‌‌های نوروزی

تخفیفات ویژه نوروزی به تناسب اندام و زیبایی چهره رسیده و فضای مجازی هم آتش‌بیار این معرکه ناجور شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حکایت این تخفیف حکایت تخفیف خوراک و پوشاک شب عید نیست. این تخفیف‌های ویژه برای لیپوساکشن و لیپوماتیک یا همان خارج کردن چربی‌های اضافی بدن برای داشتن اندام ایده‌آل یا عمل‌های جراحی زیبایی، ‌تزریق ژل، بوتاکس، ‌لبخند هالیوودی و عمل‌هایی از این قبیل است که در ماه‌های منتهی به پایان سال بازارشان حسابی داغ می‌شود و برای جلب مشتری بیشتر تخفیف ویژه نوروزی ارائه می‌کنند!‌ مراکزی که خیلی‌هایشان زیر‌زمینی و بدون مجوزند، اما به کمک تبلیغات فضای مجازی برای خود مشتری جور می‌کنند.

با رفتنی شدن زمستان و شنیده شدن صدای نخستین قدم‌های بهار نه فقط بازارهای خرید و فروش شب عید حسابی داغ می‌شود، بلکه چند سالی می‌شود در میانه‌های زمستان بازارهای تازه‌ای سر و کله‌شان میان بازارهای دم عیدی پیدا شده است. تبلیغات سال نو، چهره نو و سال نو، اندام نو از سوی مؤسسات و مراکز زیبایی و وقت‌های دم عیدی جراحی‌های زیبایی از این قبیل تبلیغات است که در فضای مجازی و سایت‌های ارائه تخفیف‌های آنلاین حسابی روی بازار شب عید حساب کرده‌اند و در این میان کم نیستند افرادی که برای داشتن چهره‌ای بهتر و اندامی به‌روز‌تر به سراغ مراکز اینچنینی می‌روند و جراحی‌های زیبایی و پیکرتراشی‌ها یا لیپولیز و لیپوساکشن‌شان را به روزهای منتهی به سال جدید منتقل می‌کنند تا در سال تازه چهره و اندامی نو از خود و نمودهای تازه‌تری از چشم هم‌چشمی و تجملات را به نمایش بگذارند. همه اینها در حالی رخ می‌دهد که کم نیستند افرادی که به نان شبشان محتاجند و در حال حاضر اوضاع مردم در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و غرب بسیار نامساعد است.

زیبایی مجازی

کافی است تا سری به صفحات اینستاگرامی و سایت‌های اینترنتی بزنید تا با تبلیغات متعدد مراکز زیبایی مواجه شوید؛ مراکزی که قرار است از پیکر شما یک باربی بتراشند و چهره و لبخند شما را برای نوروز شبیه به یکی از ستارگان هالیوودی کنند. همین مسئله هم موجب تبی تند در میان جوانان و بانوان شده است. نکته قابل‌تأمل اینجاست برخی از این تبلیغات تصاویر نیمه عریانی از شرایط قبل و بعد از عمل جراحی افراد را در پست‌های خود به نمایش می‌گذارند که علاوه بر غیر‌اخلاقی بودن، خطوط قرمز هنجارهای اجتماعی را جابه‌جا کرده است.

جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در ارتباط با تبلیغات پزشکان به ویژه در صفحات اینستاگرام می‌گوید: به‌طور کلی در حوزه خدمات سلامت کلمه‌ای به اسم تبلیغات نداریم و اگر هم باشد منظور اطلاع‌رسانی بوده که طبق مصوبه مجلس سازمان نظام پزشکی مسئول نظارت بر این اطلاع‌رسانی و تبلیغات به شمار می‌رود. وی تأکید می‌کند: اینکه برخی از پزشکان عکس قبل و بعد عمل جراحی بیمار خود را نشان دهند از لحاظ اخلاقی درست نیست و ما نیز اجازه در این زمینه صادر نمی‌کنیم. جهانگیری با بیان اینکه مجلس قانونی در زمینه نظارت بر تبلیغات اینستاگرام دارد، می‌افزاید: ما هم برهمین اساس تخلفات را پیگیری می‌کنیم. وی در عین حال معتقد است: باید قبول کنیم که نظارت بر این مسئله در فضای مجازی همچون صفحات اینستاگرام سخت است، ولی به‌طور کلی تبلیغات و اطلاع‌رسانی اگر اغواکننده باشد و به غیر از محل کار و نوع کار اطلاع دیگری انجام گیرد، تخلف صورت گرفته و سازمان نظام پزشکی در این زمینه برخورد لازم را انجام می‌دهد.

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت هم در‌این‌باره می‌گوید: بعضی تصاویر منتشر شده غیر‌واقعی است و در عین حال برخی از این تصاویر نیز بدون اجازه بیمار منتشر می‌شود. وی با تأکید بر اینکه در اکثر خدمات سلامت تبلیغات نداریم، این نوع تبلیغات را غیرقانونی می‌داند و می‌افزاید: ما از سازمان نظام پزشکی درخواست داریم در این زمینه برخورد جدی و لازم را انجام دهد.

پشت‌پرده ماجرا

پشت‌پرده بسیاری از این مراکز زیرزمینی و تبلیغات اغوا‌کننده‌ و تخفیفات نوروزی‌شان به شرکت‌های واردات تجهیزات پزشکی باز‌می‌گردد؛ ‌شرکت‌هایی که برای فروش بیشتر خودشان دوره‌های چند روزه آموزشی برگزار می‌کنند و دستگاه‌هایشان را می‌فروشند و موجب تکثیر مراکز غیر‌مجاز و ورود غیر‌متخصص‌ها به حوزه زیبایی می‌شوند.

حسین اعتماد‌زاده، عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پوست ایران می‌گوید: بیش از 95درصد از شکایات عرصه تخصصی پوست و مو مربوط به دخالت افراد غیرمتخصص یا متخصصان غیر‌مرتبط با رشته پوست است. از نگاه این متخصص نبود نظارت‌های دقیق موجب ورود بی‌ضابطه برخی تجهیزات و لوازم پزشکی از جمله دستگاه‌های لیزر به کشور و مطب پزشکان غیر‌متخصص یا حتی آزمایشگاه‌ها شده است، القای نیازهای درمانی نابجا برای هموطنان موجب انجام اعمال غیر‌ضروری با هزینه و عوارض بالا خواهد شد.

شاید برای احساس تازگی کردن در سال نو داشتن نگاهی نو و تعریفی تازه از زیبایی کارآمد‌تر باشد؛ چراکه اعتماد به مراکزی که برای جراحی‌ها و خدمات نوروزی‌شان تخفیف هم ارائه می‌کنند، ممکن است چهره‌ای نو به ما بدهد، اما الزاماً این چهره زیباتر از قبل نخواهد بود.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

سال نو  چهره  نو!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.