مخترع جوان بیرجندی کار معدن داران طلا را آسان کرد

جوان بیرجندی دستگاه الوشن(شستشوی) شیمیایی طلا از روی کربن فعال طراحی و ساخته است.

دستگاه الوشن طلا، اختراع جوان بیرجندیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛  خراشادی زاده جوان 26 ساله فارغ التحصیل رشته شیمی کاتالیزو نفت دانشگاه بهشتی تهران با تغییراتی در دستگاه فعلی (شستشوی) شیمیایی طلا توانست بهره وری این دستگاه را بالا ببرد.

این مخترع جوان گفت: این دستگاه در معادن و کارخانه های فراوری طلا و دیگر کارخانه های تولید فلزات گرانبها استفاده می شود.

وی افزود: در این دستگاه ابتدا خاک طلادار با آب مخلوط می شود و با اضافه شدن مواد شیمیایی مثل سیانور و یا کلر داخل آب به روش فیلتر کردن، خاک از آب جدا شده و به روش الکترووینینگ (electrowinning) و یا سمنتاسیون (cementation) طلای فلزی از محلول جدا می شود و پس از اضافه شدن کربن به مخزن، تمام طلا و الباقی فلزات ارزشمند را در خود جذب می کند.

آقای خراشادی زاده با اشاره به معایب دستگاه قبلی گفت: در دستگاه قبلی با توجه به خورندگی حلال شویش و همچنین کار در دما و فشار بالا و فلزی بودن مخازن، انرژی زیادی به دلیل عایق نبودن و انتقال حرارت بالا در فلز و همچنین خوردگی بالای فلزات دستگاه در برابر یون سیانید، مصرف می شود.

لازم به ذکر است وی توانسته با تعویض جنس مخازن از آهن به پلی اتیلن و همچنین تغییر در طراحی و عایق بندی آن، علاوه بر افزایش طول عمر مفید دستگاه از 3 به حداقل 10 سال و جلوگیری از خوردگی مخزن، هزینه های نگهداری دستگاه و تأمین انرژی را تا 60 درصد کاهش دهد.

نمونه ای از این اختراع هم اکنون در معدن طلای الرغش نیشابور بکار گرفته شده است.

دستگاه الوشن(شستشوی) شیمیایی طلا از روی کربن با شماره 18355 ثبت اختراع شده است.

انتهای پیام/ک

جوان بیرجندی دستگاه الوشن طلا را اختراع کرد

برچسب ها: دانشگاه ، کارخونه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار