۱۳ درصد کودکان و ۱۰ درصد بزرگسالان کشورمبتلا لبه علائم آسم

رییس انجمن علمی آسم و آلرژی ایران گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، شیوع علائم آسم در کودکان ایران، ۱۳ درصد و در بزرگسالان حدود ۹ تا ۱۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مصطفی معین رییس انجمن علمی آسم و آلرژی ایران در آیین گشایش یازدهمین کنگره ملی انجمن آسم و آلرژی ایران در یزد گفت: مطالعات انجام شده در تهران نشان داد ۳۴ درصد کودکان مورد مطالعه در این کلان شهر، علائم بیماری آسم، چون سرفه، خس خس تنفسی و تنگی نفس دارند.

وی افزود: این آمار به مفهوم تشخیص قطعی آسم نیست، اما نشان می‌دهد درصد زیادی از کودکان تهرانی به آسم مبتلا هستند.

این مقام مسئول علت اصلی شیوع آسم در پایتخت را آلودگی شدید هوا در این کلان شهر بیان کرد و اظهارداشت: برای سایر کلان شهر‌های آلوده، چون اصفهان، اهواز، مشهد، تبریز و اراک نیز باید فکری اساسی پیاده کرد.

وی هشدار داد مسوولان نظام سلامت و مجموعه دولت به فکر آینده فرزندان این کشور باشند و هوای سالم و پاک را برای همه مردم به ویژه کودکان و نوجوانان، سالمندان و مبتلایان به بیماری قلبی و تنفسی فراهم کنند.

رییس انجمن علمی آسم و آلرژی ایران، علائم آسم را شامل سرفه‌های خشک، خس خس و تنگی نفس بیان کرد و افزود: این بیماری، شیوع زیادی دارد و اگر کنترل نشود بسیار خطرناک است، اما چنانچه سریع تشخیص و درمان شود از مرگ بیماران پیشگیری می‌شود.

دکتر معین با بیان اینکه نرخ درصدی از دارو‌های بیماران آسم به ویژه دارو‌های جدید، بالاست تصریح کرد: قبلا بسیاری از این دارو‌ها زیر پوشش بیمه بودند و هر چند به ظاهر از پوشش بیمه خارج نشده اند، اما به دلیل کمیاب بودن دارو‌های این بخش و همکاری نکردن بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌ها به داروخانه‌ها و پزشکان، بیماران مجبورند هزینه‌ها را از جیب خود پرداخت کنند.

معین اضافه کرد: بیماران آسم از این نظر در تنگنا قرار دارند، ولی چنانچه پوشش بیمه‌ها گسترش یابد و آن‌ها در زمان مقرر، بدهی خود را به داروخانه و پزشکان پرداخت کنند بیماران هم از تسهیلات خوبی برخوردار خواهند شد.

وی گفت: مطالعات انجام شده طی چند سال قبل در جهان حاکیست سالانه ۳۰۰ تا یکهزار و ۵۰۰ دلار هزینه بیماران مبتلا به آسم است.

رییس انجمن علمی آسم و آلرژی ایران اضافه کرد: مطالعاتی که در هشت سال گذشته در ایران انجام شد نیز نشان می‌دهد سالانه ۹ هزار میلیارد تومان، خسارت ناشی از این بیماری در کشور است که اکنون این رقم افزایش یافته و نیاز به مطالعات جدیدتر دارد.

انتهای پیام/ ا

سهم کودکان تهرانی ۳۴ درصد است

برچسب ها: بیماری آسم ، تنگی نفس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار