سرپرست باغ جهانی دولت آباد یزد؛

تعویض دربهای ارسی عمارت باغ جهانی دولت آباد یزد

سرپرست باغ جهانی دولت آباد یزدگفت:برای تعویض دربهای عمارتاغ جهانی دولت آباد اعتباری بیش از 28 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سرپرست باغ جهانی دولت آباد یزدگفتاز آغاز آغاز ساخت و مونتاژ دربهای ارسی عمارت باغ جهانی دولت آباد یزد خبر داد.

مجید علومی افزود : برای تعویض دربهای این عمارت اعتباری بالغ بر 28 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که از محل اعتبارات پایگاه میراث جهانی باغ دولت آباد هزینه خواهد شد.

وی گفت: عمارت بهشت آئین از عمارتهای شاخص باغ دولت آباد و قرینه عمارت بادگیر در این باغ می باشد که تاکنون دارای دربهای فلزی بوده است و جهت زیبایی بیشتر این عمارت، دربهای چوبی ارسی به سبک سنتی جایگزین آنها خواهد شد.

علوی اشاره کرد : دربهای ارسی در جهت قائم باز و بسته می‌شود و کارایی فضا را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد؛ علاوه بر آن، کاربرد شیشه‌های کوچک رنگی مانع تابش نور شدید خورشید به داخل عمارت می شود.

 سرپرست باغ جهانی دولت آباد یزدگفت:رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و سفید شیشه‌ها علاوه بر این که با انعکاس نورخورشید، زیبایی خاصی به عمارت می‌بخشد، سبب دور شدن حشرات مزاحم نیز می‌شود این شیشه‌های رنگی مانند شیشه‌های رفلکس امروزی کار دید به خارج از اتاق را فراهم می‌سازد و مقدار روشنایی روز و نور خورشید را به طور قابل ملاحظه‌ای تعدیل می‌سازد و این مورد نیز از جمله راهکارهایی است که انسان در مقابله با خشونت طبیعت در این بخش از سرزمین ایران اندیشیده است.

باغ دولت آباد نمونه ای شاخص از باغهای ایرانی در دل کویر را به نمایش گذاشته و از بناهای به جای مانده از دوران زندیه می باشدکه چشم گیرترین ویژگی این باغ بادگیر 8/33 متری آن است که بلند ترین بادگیر جهان محسوب می شود.

این باغ زیبا و بی بدیل در مجموعه باغهای ایرانی در سال 1390 شمسی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

باغ دولت آباد یزد به عنوان یکی از زیباترین باغ های ایرانی همواره شاهد حضور گردشگران پرشماری از داخل و خارج کشور است.
این باغ در سال 1160هجری قمری ساخته شد و از زیباترین بناهایی است که به دوره افشاریه و زندیه مربوط می شود.

باغ دولت آباد یزد دارای قسمت های بادگیر و هشتی، عمارت حرمخانه، اصطبل و شترخانه، عمارت مستخدمین، عمارت تالار آئینه سر در اصلی، آب انبار دو دهانه و عمارت باغ بهشت آیین است.

جالب ترین بنای این مجموعه را عمارت هشتی و بادگیر تشکیل می دهد که تلفیق جریان آب و هوا به زیباترین شکل در آن صورت گرفته است.

انتهای پیام/ ی

آغاز ساخت و مونتاژ دربهای ارسی عمارت باغ جهانی دولت آباد یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار