پایان دوازدهمین جشنواره شعر فجر در تبریز

دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر در تبریز دقایقی دیگر با معرفی نفرات برتر در تبریز به کار خود پایان خواهد داد.

پایان دوازدهمین جشنواره شعر فجر در تبریزبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛در مراسم اختتامیه این جشنواره که از ساعت 16 امروز با حضور شاعرانی از کشورمان و کشورهای ترکیه و آذربایجان   در تالار پتروشیمی تبریز آغاز شده است ،برترین آثار حوزه شعر سال گذشته در سه بخش «شعر کودک و نوجوان»، «شعر بزرگسال» و «درباره شعر» معرفی و تقدیر خواهند شد.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این مراسم با بیان تاثیر مثبت شعر در جامعه گفت:هیچ کس نمی تواند تاثیرات شعر در جامعه را در نظر نگیرد و بی شک شعر در جامعه تاثیر بسیاری زیادی دارد.

 

حجت الاسلام  والمسلمین آل هاشم افزود:باید برای تربیت نسل جوان شاعران در جامعه تلاش کرد.

 

به گفته وی دیدار مقام معظم رهبری با شاعران تاثیر بسیار مثبتی در تربیت شاعران در جامعه دارد.

 

محقق دبیر دوازدهمین جشنواره شعر فجر نیز از ارسال 50هزار اثر در حوزه شعر نوجوان به دبیرخانه این جشنواره خبر داد.


وی گفت:ما هیچ تعمدی روی انتخاب سبک نوآیین و کلاسیک نداریم و این اتفاق براساس ظرفیت و میزان شعرهای چاپ شده در کتاب‌های یک سال گذشته بوده که دبیران و داوران را به آن سمت سوق داده است.


 دبیر دوازدهمین جشنواره شعر فجر ،گفت:در این جشنواره از بین هفت اثر برگزیده برای داوری، پنج اثر در قالب نوآیین فارسی بوده است.

 

 در جشنواره امسال حدود 3 هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب شعر در حوزه بزرگسال و ۶۷۰ اثر در حوزه کودک و نوجوان و ۲۰۰ اثر در بخش درباره شعر در این جشنواره مورد بررسی قرار گرفته است.

 

پیام   آیت‌الله جعفر سبحانی به دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر

 

 آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام، پیامی خطاب به جشنواره شعر فجر صادر کرد که در مراسم اختتامیه این جشنواره، توسط مهدی قزلی دبیر اجرایی این رویداد قرائت شد.

متن  بخشی از پیام  بدین شرح است:

تقدیم به روان پاک گوینده علی ای همای رحمت
شعر در لغت عرب به معنی «دانستن» است ولی در اصطلاح ادیبان سخن منظومی است که در قالب یکی از بحور شانزده‌گانه شعری ریخته شود، و سرانجام اندیشه‌ای را اعم از حق و باطل، حقیقی و خیالی در دامن خود بپرورد. و دیوان، مجموعه‌ای است که در آن سخنان منظوم سراینده‌ای گرد آید.

قرآن  از شعر و شاعری انتقاد ننموده، بلکه شاعران را به دو گروه تقسیم کرده است:
1. گروهی که مواهب خدادادی را وسیله اشباع غرائز خود قرار داده، و بدین اعتقاد راسخ، در هر وادی گام می‌نهند و به مدح و ذم شخصیت‌ها می‌پردازند و به فساد اخلاقی دامن می‌زنند و درباره این گروه می‌فرماید:
﴿ وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ * أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ * وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ ﴾ (شعرا / 224-226)
«افراد جاهل و گمراه از شاعران پیروی می‌کنند آیا نمی‌نگری که آنان در هر وادی سرگشته‌اند و سخنانی می‌گویند که یکی را عمل نمی‌کنند».
این گروه از شعرا قریحه شعری را نردبان ترقی مادی، وسیله اشباع شهوات و مایه گستردگی فساد، و سرانجام دسیسه‌ای برای بزرگ جلوه دادن کوچکان، و تحقیر بزرگان قرار می‌دهند و به اصطلاح نان به نرخ روز می‌خورند، در سخن آنان نه پندی حکیمانه، نه اندیشه‌ای سالم، پیدا می‌شود، بلکه هدف نیل به اهداف نفسانی است که اسیر آن می‌باشند. این گروه از شعرا پیوسته در خدمت زورگویان بوده و توجیه‌گر جنایات آنان می‌باشند.

2. گروه دیگر شاعران دلسوخته، و یا دل‌سوختگان شاعری هستند که این نعمت الهی را در خدمت هدف مقدسی به کار می‌گیرند جوانان را پند می‌دهند و به آنچه که می‌گویند پیش از دیگران عمل می‌کنند، قرآن به این گروه از شعرا در آیه یاد شده اشاره می‌کند و می‌فرماید:
﴿إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّـهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ ﴾(شعرا / 227)
«مگر آنان که دارای ایمان و عمل نیک بوده و خدا را بسیار یاد کنند و پس از مظلومیت طلب پیروزی می‌کنند».

هیچ فرد آگاهی نمی تواند تاثیر شعر را در بیدار کردن جامعه انکار ورزد، آیا می‌توان از عظمت شعر «فرزدق» و تاثیر بارز شعر او در مسجدالحرام در حضور ستمگر زمان، چشم پوشید، آنگاه که مردم به احترام فرزند پیامبر (ص) علی بن الحسین (ع) راه را برای استلام «حجر اسود» باز کردند و چشم‌های جستجوگر اطرافیان خلیفه اموی، متوجه او شد و خواستند این شخصیت عظیم را بشناسند و خلیفه اموی بسیار تحقیر شد، و سید ساجدین (ع) مورد تعظیم قرار گرفت.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار