باشگاه خبرنگارن جوان گزارش می دهد؛

زيبايی چهارشنبه‌ سوری يا دلهره‌های مرگ آفرين

هر روز که می‌گذرد و به ایام پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم، صدای انفجار انواع ترقه در گوشه گوشه شهر، تلنگری است بر اینکه سال در حال اتمام است و سال جدید فراخواهد رسید.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ هر روز که می‌گذرد و به ایام پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم، صدای انفجار انواع ترقه در گوشه گوشه شهر، تلنگری است بر اینکه سال در حال اتمام است و سال جدید فراخواهد رسید، گویی اگر این صدا‌ها به گوش نمی‌رسید کسی متوجه فرارسیدن سال نو نمی‌شد و اگر در گذشته اجرای سنت‌های زیبای چهارشنبه‌سوری نویدگر فرا رسیدن سال نو بود. 

زيبايي چهارشنبه‌ سوري يا دلهره‌هاي مرگ آفرين

هم‌اکنون با عجین شدن با نافرهنگ‌های تازه متداول شده، تداعی‌گر خاطرات تلخ از آسیب‌های جسمی و روحی در ذهن آدمی شده است.

قطع دست و پا، و انگشتان، سوختگی‌های عمیق اعضای مختلف بدن، نابینایی و گاه مرگ از جمله آثار به جای مانده از این روز است که جبران آن سخت و گاهی غیرممکن است و صد حیف که با گذشت زمان از برگزاری آیین‌ها و رسوم زیبا و خاطره‌انگیز این روز فاصله گرفته‌ایم و با گرایش به روش‌های غلط و خطرناک، اصل وجودی برپایی این جشن را فراموش کرده‌ایم.

زيبايي چهارشنبه‌ سوري يا دلهره‌هاي مرگ آفرين 

جامعه‌ای که در آن شور و نشاط نباشد، مطمئنا پس از مدتی دچار نوعی افسردگی اجتماعی می‌شود که شاید یکی از راه‌های بروز نکردن آن، وجود و برپایی چنین جشن‌هایی باشد.

اهداف برپایی این آیین محقق نخواهد شد مگر با رعایت لازم‌ها و ملزومات آن، که این امر نیز فراهم نخواهد شد مگر با فراهم آوردن زمینه‌هایی، چون ساخت برنامه‌های فرهنگی - آموزشی در طول سال، حذف نابهنجاری‌های اجتماعی و جایگزین کردن برنامه‌های درست و اصولی و برخورد با اراذل و اوباشی که با سوء استفاده از چنین موقعیت‌هایی موجبات بروز خطر و آسیب را برای عموم مردم در هر گروه سنی فراهم می‌آورند.

زيبايي چهارشنبه‌ سوري يا دلهره‌هاي مرگ آفرين

‌می‌توان با ارائه راهکار‌های درست عملی در طول مدت زمان و صرف هزینه‌های نه‌چندان زیاد و فرهنگ‌سازی برای مردم، این رفتار اجتماعی را اصلاح کرد، چرا که در کل نمی‌توان منکر این گونه ابراز شادی‌ها در جامعه شد.

همچنین همراه شدن بیشتر خانواده‌ها با فرزندانشان، جایگزین کردن رفتار‌های کم‌خطر، همکاری و تعامل بیشتر ارگان‌ها و مسئولان از جمله راهکار‌های کاهش این آسیب‌ها است.

زيبايي چهارشنبه‌ سوري يا دلهره‌هاي مرگ آفرين

مهر و موم کردن یا جریمه فروشگاه‌هایی که عرضه کننده این مواد هستند افتخار نیست، چرا که تا زمانی که تقاضا هست عرضه نیز خواهد بود، حال چه این عرضه از طریق فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها، لبنیاتی‌ها و ... صورت پذیرد یا به صورت تجارت زیرزمینی و پستویی، این مواد عرضه شوند.

اگر به جای اعلام تعداد فروشگاه‌های پلمب شده و دستگیری افراد، از ریشه موضوع را بررسی و با عملی کردن راهکار‌های درست به آن جامه عمل می‌پوشاندیم بیشتر جای افتخار داشت.

به امید آن روز که با همکاری و تعامل خوب مسئولان و در عین حال اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی به منظور ارتقای آگاهی عموم، همکاری و همراهی خانواده‌ها در برپایی این سنت حسنه، کمتر کسی آسیب ببیند و سال نو را با جسم و روحی سالم آغاز کنیم.

 

 گزارش از سعیده دریکوند

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار