حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای مطرح کرد؛

امیدواریم مطابق شأن ایرانی ها با آنها در ترکیه رفتار شود

معاون اول قوه قضاییه گفت: در طول سال جمعیت کثیری از ایران به ترکیه سفر می کنند که امیدواریم ضمن تامین امنیت آنها مطابق شأن ایرانی ها رفتار شود.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت السلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه در دیدار با هیئت قضایی کشور ترکیه که امروز(سه شنبه)برگزار شد، اظهار کرد: امروز همکاری تمام کشور های اسلامی به ویژه کشورهای بزرگی مثل ایران و ترکیه برای اتحاد مسلمانان لازم است.

وی افزود: نظام سلطه علیه اسلام است و اختصاص به یک کشور اسلامی منطقه ندارد و آنچه امروز نظام سلطه هدف قرار گرفته است اسلام است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد:برای سرگرم کردن مسلمانان، تلاش می کنند با ایجاد نا امنی در کشور های اسلامی آنها را ضعیف نگه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای گفت: این وظیفه تمام مسلمانان را سنگین می کند که علی رغم مخالفت نظام سلطه، برادری خود را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه در طول سال جمعیت کثیری از ایران به ترکیه سفر می کنند که امیدواریم ضمن تامین امنیت آنها آن گونه که شأن ایرانی ها هست با آنها رفتار شود، ادامه داد: این رابطه دو طرفه است و ما هم سعی می کنیم شان مسافران ترکیه ای را حفظ کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای بیان کرد: در خصوص همکاری سازمان های بازرسی دو کشور امیدواریم تفاهم نامه های لازم بین دو سازمان امضا شود.

شریف مالکوچ رئیس سازمان بازرسی کشور ترکیه گفت: ساختار سازمان بازرسی ترکیه به گونه ای است که اگر شکایتی از دستگاهی مانند جنگل داری ارسال شود به آن رسیدگی می کنیم و ما این اداره را بررسی می کنیم که آیا خدماتی که ارائه می دهد مطابق با حقوق عمومی است تا به شفافیت لازم برسیم.

وی گفت: ما منتظر شکایت مردم نیستیم و خودمان به شهرهای مختلف سفر می کنیم و حرف مردم را گوش می دهیم و هر شکایتی که به سازمان بازرسی ارسال شود باید ظرف مدت 6ماه به آن رسیدگی شود.

رئیس سازمان بازرسی کشور ترکیه گفت:حتی اگر شکایتی از طرف مردم ارسال نشود و حتی اگر موضوعی در رسانه ها هم مطرح شود به آن رسیدگی می کنیم .

وی گفت: سال گذشته 2 و نیم میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند که بعد از آلمان بیشترین توریست ها به کشور ترکیه ایرانی ها هستند.

رئیس سازمان بازرسی کشور ترکیه بیان کرد: در حوزه های تجاری و فرهنگی روابط خوبی ایجاد شده و این دوستی ها منجر به امضای تفاهم نامه های زیادی شده به خصوص در موضوع بیت المقدس که در سازمان ملل هم اتفاق خوبی رخ داد.

امنیت مسافران دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است

 در ادامه دیدار محسنی اژه ای تاکید کرد: با توجه به سفر تعداد زیادی مسافر ایرانی به ترکیه موضوع امنیت خیلی مهم است و شاید دشمنان ایران و ترکیه نخواهند این تعداد مسافرت بین دو کشور انجام شود.

شریف کلوچ گفت: فقط شهروندان ترکیه ای نیستند که می توانند به سازمان بازرسی کشور ما شکایت کنند شهروندان کشور های دیگر هم می توانند شکایت خود را مطرح کنند و حتی می توانند شکایت های خود را هم فارسی از طریق اینترنت اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل قابل توجه موضوع تجار است ، ادامه داد: اگر افرادی که از ترکیه به ایران می آیند و یا به ترکیه سفر می کنند موضوع حقوقی و قضایی پیدا کردند مناسب است با تفاهم نامه هایی که بین سازمان بازرسی دو کشور امضا می شود مشکلات حقوقی مردم دو کشور هرچه سریع تر بر طرف شود .

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: برخی بد خواهانی هم که نمی خواهند ارتباطات وسیع دو کشور برقرار باشد با ساختن فیلم هایی قصد بر هم زدن روابط دو کشور را دارند که ما باید حواسمان جمع باشد.

شریف کلوچ رئیس سازمان بازرسی کشور ترکیه گفت: کشور ترکیه امنیت خوبی دارد در گذشته گروه های تروریستی از جمله «پ. ک .ک» و گروه های داعش در کشور ترکیه حضور داشتند که خوشبختانه کشور ترکیه توانست کمر آنها را بشکند.

شریف کلوچ ادامه داد: همانند ایرانی که مردم کشور افغانستان بعد از جنگ به آن آمدند در طول جنگ های چند سال اخیر در منطقه حدود 5میلیون جنگ زده وارد کشور ترکیه شدند که فقط 3و نیم میلیون نفر آنها سوریه ای بودند و ترکیه برای آنها 30میلیارد دلار هزینه کرده است اما نکته مهم این است که این مردم جنگ زده در اردوگاه ها نگهداری نمی شوند و در شهر ها و بین مردم ترکیه ای زندگی می کنند.

در ادامه جلسه محسنی اژه ای گفت: امیدواریم با همکاری تمام کشور های اسلامی امنیت در منطقه برقرار شود و با کوتاه کردن دست اجانب تمام کشور های همسایه از امنیت لازم برخوردار شوند.

لزوم پیگیری پرونده های قاچاق مواد مخدر از طریق وزارت امور خارجه 2 کشور

وی گفت: برای پرونده های قاچاق مواد مخدر هم لازم است از طریق وزارت امور خارجه دو کشور مسائل پیگیری شود.

 

انعقاد توافق‌نامه‌هایی برای رفع مشکلات بین اتباع ایران و ترکیه 

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در حاشیه دیدار با هیأت آمبود زمان ترکیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما با کشورهای همسایه خودمان از جمله ترکیه رفت و آمدهای زیادی داریم و در خصوص موضوعات مختلفی از جمله مسائل آمبودزمانی با ترکیه گفت‌وگو داریم و هر دو مسئول در دو کشور از چند سال پیش در این زمینه تبادل اطلاعات داشته‌اند. 

وی تصریح کرد: قرار است پروتکل و توافق‌نامه‌هایی در آینده برای افزایش ارتباطات در رفع بعضی از مشکلات که ممکن است برای اتباع دو کشور پیش بیایید، منعقد شود.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای بیان کرد: همانطور که استحضار دارید در طول سال تعداد کثیری از مردم ما به دلایل مختلف به ترکیه مسافرت می‌کنند و با توجه به مسائل اقتصادی و امنیتی و منطقه‌ای نیاز به افزایش ارتباطات با مسئولان احساس می‌شود و از طرفی این ارتباطات موجب می‌شود مسائل حقوقی با سهولت بیشتری به نفع دو کشور و به خصوص اتباع دو کشور حل و فصل شود. 

رئیس آمبودزمان ترکیه در ادامه گفت: ترکیه و ایران دو کشور دوست و برادر هستند، در ترکیه یک ضرب‌المثل وجود دارد که می‌گوید "اگر در ایران یک نفر عطسه کند در ترکیه یک نفر سرما می‌خورد".

وی تصریح کرد: مقاومت و همکاری دو کشور در راستای تقویت مسایل سیاسی، اقتصادی فرهنگی و سایر زمینه‌ها به نفع آرامش و ثبات در منطقه خواهد شد.

رئیس آمبودزمان ترکیه افزود: در سال 2017  دو نیم میلیون نفر از ایران به ترکیه مسافرت کردند، احتمالا این افراد با مشکلاتی در خصوص امور اداری و رویه‌های مختلف روبه رو شدند، شاید تجار ایرانی که به ترکیه آمدند با مسائلی روبه رو شده و یا تجار ترک نیز در ایران با مشکلاتی مواجه شدند، در نتیجه توافق نامه‌ای بین سازمان عمومی آمبودزمانی ترکیه و سازمان بازرسی کل کشور ایران امضا شده است.

وی متذکر شد: ما سعی خواهیم کرد که همراه و کمک شهروندان ایرانی باشیم که به ترکیه می‌آیند و سازمان بازرسی کل کشور ایران هم همیار و کمک هموطنان ترک خواهند بود که به ایران می‌آیند. 

رییس آمبودزمان ترکیه گفت: این دوستی و برادری ادامه خواهد داشت و همانطور که اشاره کردم اگر تقویت شود به نفع مردم و هر دو کشور خواهد بود و مجدداً از حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای به دلیل اینکه وقتشان را در اختیار ما قرار دادند، تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: قوه قضائیه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار