گزارش/

کاخ سفید و سعودی‌ها، هدایت‌کننده رفتارهای خصمانه امارات علیه ایران

آمریکا و عربستان سعودی در تیره کردن روابط تهران با ابوظبی نقش قابل توجهی دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان؛ امارات متحده عربی در سال‌های اخیر اقدامات خصمانه متعددی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته است. این در حالی است که تهران همواره در تعاملات خود با کشورهای جهان به خصوص همسایگان حوزه خلیج فارس رفتاری متناسب بر اساس حقوق بین الملل داشته است.
گزارش عید// کاخ سفید و سعودی‌ها هدایت‌کننده رفتارهای خصمانه امارات علیه ایران

در دهه‌های گذشته روابط تهران و ابوظبی شاهد فراز و نشیب بسیاری بوده است. حضور سرمایه گذاران و ایرانیان مقیم امارات متحده عربی باعث شده که هم‌اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت این کشور را ایرانی‌ها تشکیل دهند.

انجام داد و ستدهای تجاری با ارقام بالا، مبادله‌های سنگین کالا بین دو کشور و ایجاد چندین شرکت بزرگ و کوچک از طرف ایرانیان در این کشور عربی، نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از چرخه اقتصاد این کشور را ایرانیان شکل داده‌اند.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال 57، روابط تهران و ابوظبی وارد مرحله تازه‌ای شد، به طوری که از همان سال‌ها این کشور عربی بر مالکیت سه جزیره واقع در خلیج فارس به نام‌های تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی که جزء قلمرو جمهوری اسلامی ایران است، ادعاهایی بی‌اساس را مطرح کرد که موجب تیرگی روابط دو کشور شد.

اگرچه تهران و ابوظبی در گذشته تعاملات اقتصادی خوبی باهم داشتند، اما ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌ گانه و همچنین برخی از رفتارهای این دولت در سال‌های اخیر نسبت به اتباع ایرانی، باعث ایجاد تنش‌هایی شده که آینده روابط دو کشور همسایه را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

اخراج ایرانیان به بهانه‌های مختلف از مهمترین رفتارهای خصمانه‌ای است که این کشور شیخ‌نشین نسبت به ایرانیان اعمال کرده است. بستن حساب‌های تجار ایرانی، دستگیری، اخراج معلمان و تعطیلی مدارس در العین و شارجه از دیگر رفتارهای زشت این کشور نسبت به ایرانیان به شمار می‌رود.

با بررسی کلی روابط پر فراز و نشیب دو کشور این سوال مطرح می‌شود که رفتارهای خصمانه امارات نسبت به ایران ریشه در چه چیزی دارد؟ و چرا کشوری که بخش قابل توجهی از بدنه‌ اقتصادی‌اش از تجار ایرانی تشکیل شده، چنین رفتارهای خارج از عرف و موازین بین المللی را انجام می‌دهد؟ به نظر می‌رسد در پشت پرده اقدامات ضد ایرانی کشور امارات دست‌هایی وجود دارد که به دنبال ایجاد تنش بین تهران و ابوظبی هستند و نمی‌خواهند دو کشور تعاملات مناسبی باهم داشته باشند.

ضرورت ایجاد سندیکا برای دفاع از حقوق ایرانیان ساکن امارات

حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به رفتارهای خصمانه دولت امارات نسبت به ایرانیان مقیم این کشور گفت: کارهایی که اماراتی‌ها به دلایل مختلف علیه ایرانیان انجام می‌دهند بیشتر ناشی از یک ضدیت اجتماعی است، چرا که وقتی در تحولات و پروژه‌های منطقه‌ای، این کشور در فضای روابط دو جانبه کم می‌آورد، شروع به اذیت کردن ایرانیان ساکن در امارات می‌کند تا بدین وسیله با اخذ پول از آنها، فشارهایی را به ایران وارد کند.

کاخ سفید و سعودی‌ها هدایت‌کننده رفتارهای خصمانه امارات علیه ایران

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که اماراتی‌ها در موضوعات مختلفی در مسیر ضدیت و مقابله با سیاست‌های تهران حرکت می‌کنند که این رفتارها بدون جواب نخواهند ماند.

لاسجردی با بیان اینکه جمعیت ایرانیان مقیم این کشور یک جمعیت موثر و دارای فایده اقتصادی برای امارات است، افزود: بدون شک تیرگی روابط تهران و ابوظبی، اقتصاد امارات را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه تجار ایرانی ساکن در این کشور نمی‌خواهند اماراتی‌ها از آنها به عنوان ابزاری برای اعمال فشار علیه ایران استفاده کنند، بیان کرد: در شرایط فعلی کاری که مسؤلان سیاست خارجی ما باید انجام دهند این است که از ایرانیانی که در آنجا ساکن یا مشغول به کار هستند، بخواهند تا نسبت به رفتارهای ناپسند این کشور شیخ نشین واکنش معقول و منطقی داشته باشند تا از فشار و تنگناهای ایجاد شده از طرف مقامات این کشور در امان باشند.

وی ادامه داد: راه دیگر برای جلوگیری از رفتارهای امارات این است که از طریق بقیه کشورهای عربی و به وسیله گفتگوهایی که با این کشورها انجام می‌شود به مقامات اماراتی بفهمانیم که نباید اتباع ایران را وسیله‌ای برای اعمال فشار علیه تهران استفاده کند.

لاسجردی به ضرورت ایجاد سندیکا برای دفاع از حقوق ایرانیان ساکن امارات اشاره کرد و تصریح کرد: بدون شک حقوق تجار ایرانی مشغول در شهرهای امارات نقض شده است بنابراین باید این افراد دارای صنف یا سندیکا در این کشور باشند تا از این طریق بتوانند از حقوقشان دفاع کنند تا بدین وسیله از فشارهای اعمال شده امارات به هموطنانمان جلوگیری شود.

جزایر سه گانه، بهانه تکراری اماراتی‌ها

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با اشاره به برخی اختلافات ایران و امارات، اظهار کرد: موضوع دیگری که باعث تیرگی روابط تهران با ابوظبی شده مسئله جزایر سه گانه است، هرچند این موضوع برای ما به طور کامل حل شده است.

لاسجردی تصریح کرد: مدت‌هاست که اماراتی‌ها نسبت به جزایر سه‌گانه ادعای مالکیت دارند و این در حالی است که تاکنون در هیچ کجا و هیچ نهاد بین المللی نتوانستند ادعای خود را ثابت کنند، اما باز شاهد هستیم که مقامات این کشور همواره در رسانه‌ها و مجامع بین‌المللی این موضوع را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه طرح موضوع جزایر سه‌گانه از بعد سیاسی برای اماراتی‌ها حائز اهمیت است، افزود: دولت امارات تلاش می‌کند تا از این طریق بتواند امتیازگیری کند و فضایی را فراهم کند تا کشورهای دیگر او را در این مسیر همراهی کنند، اما تا کنون هیچ کدام از این کارها به نتیجه نرسیده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: تمام اقداماتی که امارات متحده تاکنون نسبت به جزایر سه‌گانه انجام داده نه تنها برای این کشور هیچ دستاوردی نداشته بلکه همواره به ضرر آنها بوده است.

لاسجردی اظهار کرد: این کشور شیخ‌نشین در مسئله جزایر سه‌گانه شکست خورده و تلاش‌هایش برای استفاده از دیگر کشورهای عربی علیه ایران بدون نتیجه باقی مانده است.

وی با بیان به اینکه در پشت پرده رفتارهای خصمانه امارات علیه ایران کشورهایی مثل عربستان قرار دارند، تصریح کرد: کاخ سفید و مقامات سعودی هدایت کننده اصلی رفتارهای خصمانه ابوظبی نسبت به تهران هستند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: عربستان خود را بازیگردان کشورهای عرب می‌داند و کشورهای کوچک عربی نیز خود را در پناه سعودی‌ها می‌دانند و همواره تلاش می‌کنند در تعاملات منطقه‌ای مقامات سعودی را همراهی کنند.

‌اگرچه قرار داشتن ایران و امارات در دو سوی خلیج فارس و همچنین مراودات تجاری بین دو کشور نیازمند آرامش نسبی است، اما بدون شک هرگونه اهانت و رفتار ناشایست از سوی این کشور عربی نسبت به ایرانیان محکوم است و بدون پاسخ نخواهد ماند.

از طرف دیگر در سطح سیاست‌های جهانی نیز می‌توان گفت کشورهای غربی به خصوص آمریکا در مقابل ایران همواره هواخواه کشورهای عربی هستند. ایالات متحده در بسیاری از کشورهای شیخ نشین دارای پایگاه نظامی است و همین باعث شده تا با اعمال فشار بر این کشورها سیاست‌های خود علیه ایران را به پیش ببرد.

در یک نگاه کلی روشن است که سیاست‌هایی که امارات علیه ایرانیان مقیم این کشور انجام می‌دهد ناشی از همین فشارهایی است که کشورهایی مثل آمریکا و عربستان به این کشور وارد می‌کنند، اما بدون شک تمام برنامه‌های آنها همانند گذشته بدون نتیجه باقی خواهند ماند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۶:۳۱ ۰۶ فروردين ۱۳۹۷
امارات از گذشته تاکنون نوکر و جیره خوار عربستان بوده و هیچ اراده و نظر سیاسی خواصی در امور منطقه ندارد و این سعودی های وهابی و شیطان صفت هستند که به رفتار اماراتی ها جهت می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
مرگبر السعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۳۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
هیچی نیست این امارات مال ماست کاری نکنن یکی ازاستانهامونو پس بگیریم مثل اب خوردن سه سوت کارداره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
سلام
چرا تو کشور خودمون سرمایه گذاری نمیکنن چرا با اینکه بهشون ظلم میشه میمونن تو امارات باید جایی که امن نیست برای سرمایه گذاری نمونیم و سرمایه گذاری نکنیم سندیکا دیگه چه کاریه بابا بکشید بیرون سرمایه هاتون رو
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۰:۱۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
نمیدونم تا کی باید از این کثافتها تو سری بخوریم.
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۴۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
هیچ کدام از این کشورها هیچ غلطی نمیتوانند بکنند که تا الان هم هیچ غلطی نکردند فقط کمی شرارت میکنند در منطقه که این هم از نادانی کشورهای عرب منطقه هست .
آخرین اخبار