الویری مطرح کرد؛

عدم تحقق رفع تبعیض به علت اجرا نشدن قانون شوراها/ به ازای هر پست سازمانی در شهرداری، 4.3 نیرو وجود دارد

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه در رفع تبعیض عملکرد خوبی نداشتیم، گفت: علت این امر اجرا نشدن قانون شوراها است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها در نخستین‌ نشست اعضای شوراهای اسلامی شهر، روستا استان تهران با موضوع توسعه پایدار استان تهران که امروز(پنجشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه باید عملکرد خانواده شوراها در طول دوره 18 ساله‌ای که از تشکیل این نهاد می‌گذرد را بررسی کنیم و بدانیم چگونه می‌توانیم به نحوی عمل کنیم که نهاد شوراها را برای این مهم بکار گیریم، اظهار کرد: در زمستان سال 1377 و بعد از گذشت دو دهه از انقلاب اسلامی نهاد شوراها شکل گرفت و اولین انتخابات برگزار شد و انتظار می‌رفت تا فصول معطل مانده قانون اساسی با تشکیل نهاد شورا عملیاتی شود.

وی با اشاره به فصول قانون اساسی و کارکردهایی که از شوراها انتظار می رود، گفت: به طور کلی 4 کارکرد اساسی از شوراها را انتظار داشتیم، اولین مطلب در اصل 101 قانون اساسی مساله رفع تبعیض است، رویکرد دیگری که از شوراها انتظار می رود، جلب مشارکت دولت، مجلس وقوه قضاییه با نهادی است که با مردم سر و کار دارد تا بتواند مشارکت آن‌ها راجلب کند.

الویری افزود: همچنین نظارت بر فعالیت‌های شهری از وظایف شوراها است تا بتواند با تخلف‌ها برخورد کند و تاکید بر اجرای مقررات داشته باشد و قانونگذاری برای امور شهری نیز از جمله انتظاراتی است که از شوراها داریم.

رئیس شورای عالی استان تهران با بیان اینکه حدود 20 سال از تشکیل شوراها می‌گذرد، گفت: آیا توانسته ایم به وضعیت مطلوب برسیم؛ آیا توانسته ایم تبعیض قومی-منطقه ای را از بین ببریم؛ آیا به نقطه بهینه رسیده ایم؟

وی افزود: قضاوت در این زمینه بسیار آسان است. بخشی از کشور از نظر تراکم جمعیت به طرف تخلیه شدن پیش می رود، معلوم می شود زمینه های توسعه هموار و هماهنگ نیست.

الویری با تاکید بر اینکه در مسئله تبعیض نتوانسته ایم به نقطه شایسته برسیم، گفت: رای آوردن نماینده ای که اجازه حضور نیافت مبین تبعیض مذهبی موجود است.

وی افزود: یکی از عوامل مهم برای عدم رفع تبعیض این است که اعضای شورا در برنامه ریزی منطقه ای و کشوری حضور نداشته اند.

الویری گفت: در قانون شوراها آمده است که در برنامه سالیانه‌ای که دولت به مجلس ارائه می دهد، شورا باید نظر دهد،همچنین در برنامه 5 ساله هم باید این اتفاق بیفتد.

الویری با بیام اینکه نظارت شورای شهر فقط بر عملکرد شهرداری نیست، گفت: شورای شهر باید بر تمامی امور نظارت داشته باشد. این نظارت اعمال نشده است، حتی نظارت بر عملکرد شهرداری ها در زمینه مقررات نیز اجرا نشده است.

وی با اشاره یه اینکه نتوانستیم به وضعیت مطلوب برسیم، گفت: آیندگان عملکرد ما را قضاوت خواهند کرد.

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه دو دهه از عمر شوراها می گذرد، گفت: شوراها نتوانستند جایگاه بایسته خود را کسب کنند و تحلیل علت این موضوع یکی از موارد مهم است. شاه کلید آن عدم تفکیک حکومت محلی و ملی، مدیریت شهری و مدیریت ملی است و ما هنوز در نقطه صفر هم قرار نداریم.

وی با بیان اینکه در برنامه سوم تصویب شد که وزارتخانه‌ها اموری که می‌توانند را به شهرداری واگذار کنند، گفت: در این زمینه صحبت هایی شد، اما نتیجه آن این بود که امور شهری مدیریت متفاوتی دارد و این صحبت ها محقق نشد.

الویری گفت: ما در این رویکرد بسیار ضعیف هستیم و هیچ گونه اقدامی انجام نداده ایم. با تخلف متولیان محیط زیست، هزینه ها چند برابر شده است و مردم باید آن را بپردازند.

وی با بیان اینکه گزارش ها نشان می‌دهند که 5 برابر نیرو در شهرداری وجود دارد، گفت: به ازای هر یک پست سازمانی، 4.3 نیرو در شهرداری وجود دارد و مردم هزینه آن را می پردازند.

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه وقتی که سازماندهی حکومتی و دولتی مضاعف می شود،این موضوع خود نتیجه پایین آمدن بهره وری است، گفت: مدیریت یکپارچه شهری مهم ترین رویکردی است که باید به آن بپردازیم.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت مدیریت یکپارچه به صورت واحد نیست و اقتضائات محلی، سایز و اندازه مختلف دارد. نمی توان یک شهر 5 هزار نفره را با تهران 10 میلیون نفره به یک مدل اداره کرد.

الویری افزود: هرکس به دنبال بزرگ کردن میز خود بوده است و کسی به فکر کار کردن نبوده است.

رئیس شورای عالی استان ها تاکید کرد: شوراها دیر به صحنه آمدند و دو قوه می‌خواهند مدیریت شورایی را به مضیقه گذارند.

وی افزود: متولی این امور باید از بدنه شورا انتخاب شود.

الویری گفت: اعضای شورای عالی استان ها باید در جهت مدیریت شهری یکپارچه تلاش کنند.

رئیس شورای عالی استان ها مهمترین عاملی را که خانواده شوراها نتوانستند در جایگاه خود قرار بگیرند، تحقق نشدن مدیریت یکپارچه شهری دانست و گفت: در کمیسیون کلانشهر دولت در خصوص لایحه مدیریت شهری بحث هایی انجام شده است و حدود دو هفته قبل به اتمام رسید.

وی افزود: شهرداری ها به وسیله فروش ملک یا تغیر کاربری درآمد زایی می‌کنند و درآمدهای ناپایدار هستی این شهر را بر باد می‌دهد.

الویری با بیان اینکه می توانیم شهر را اداره کنیم، گفت: بحث درآمدهای پایدار بسیار کلیدی است که همه شورایی‌ها باید به آن بپردازند. در شهر تهران تلاش کردیم و نتیجه خوبی هم گرفتیم.یک هزار میلیارد تومان سهم درآمدهای پایدار در بودجه شهرداری تهران است و این بودجه که 22 درصد بود به 30.8 درصد برای سال بعد رسیده است.

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه رسیدگی به بحث عوارض نوسازی، عوارض پسماند و جمع آوری زباله نتیجه داشته است، گفت: امیدوارم بتوانیم سهم درآمدهای پایدار را بالا ببریم و همچنین به دوستان توصیه می‌کنم به این موضوع بپردازند و در این زمینه قدم بردارند.

وی افزود: موضوع دیگر که به ما کمک می‌کند مسئله توسعه فناوری‌های نوین ارتباطی است، با توجه به اینکه روش‌های گذشته هزینه بر است، باید با بکارگیری تکنولوژی جدید هزینه ها را پایین بیاوریم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

الویری با اشاره به اینکه در نقاط مختلف دنیا استفاده از سطل‌های زباله هوشمند مرسوم و متداول است، گفت: موارد زیادی از این قبیل وجود دارد که می توان از فناوری جدید در آن استفاده کرد، البته اگرچه در قدم اول هزینه بردار است، اما در نهایت می تواند مفید باشد.

وی با بیان اینکه سیستم مالی شهرداری می تواند هم جهت با توسعه پایدار باشد، گفت: از میان دستگاه های حاکمیتی، در شهرداری شاهد فساد بیشتری هستیم. حساب های مالی و ذیحساب ها حساسیت های زیادی دارد که در مدیریت پنجم شهری با رویکرد شفافیت نظارت بر آن در دستور کار قرار گرفته است.

الویری با اشاره به آموزش کاربردی برای شوراها گفت: اطلاعات لازم در زمینه مقررات و قوانین و راهکارها را نداریم و به دلیل ندانم کاری سرمان کلاه می رود و نمی توانیم کارمان را درست انجام دهیم‌.

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه ما درخصوص آموزش اعضای شوراها حساسیت داریم، گفت: از اعضای شورای استان تقاضا داریم تا زمینه هایی را که احساس می کنند در آن ها نیاز به آموزش دارند به ما اعلام کنند و از ابتدای سال آینده آموزش های لازم را برگزار می کنیم.

انتهای پیام/

صحبت‌های الویری در نخستین‌ نشست اعضای شوراهای اسلامی شهر، روستا استان تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
راندمان و بهره وری کارمندان شهرداری در حدصفر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
باید جوانان جایگزین نیروهای مازاد و بازنشسته شوند
آخرین اخبار