درمان اختلالات مغز و اعصاب کودکان با سلول‌های بنیادین

رئیس مرکز طبی کودکان گفت: اختلالات مغز و اعصاب بسیاری از کودکان با استفاده از سلول‌های بنیادین درمان شده است.

درمان اختلالات مغز و اعصاب کودکان با سلول‌های بنیادینبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  شروین بدو رئیس مرکز طبی کودکان قطب علمی اطفال کشور در سمپوزیوم بیماری‌های اعصاب و سلول‌های بنیادین در خصوص بیماری‌های اعصاب و سلول‌های بنیادین اظهار کرد: این سمپوزیوم با همکاری مرکز طبی کودکان و زیر نظر سازمان علوم پزشکی تهران اجرا شده است.

رئیس مرکز طبی کودکان با اشاره به اینکه بیماری‌های مغز و اعصاب در کودکان و بزرگسالان اختلالات پیچیده و مهمی هستند،گفت: این اختلالات  باعث شده است، زندگی فرد و مهارت‌هایش تحت شعاع قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سلول درمانی یکی از موارد کاربردی در اختلالات مغز و اعصاب است، اظهار کرد: سلول‌درمانی در درمان بیماری‌ مغز و اعصاب به کار می‌رود، طبق آمار در این سالها با افزایش تعداد بیماران سرطانی رو به رو بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از کودکان را از طریق شیمی‌درمانی درمان کردیم، مطرح کرد: تعدادی از کودکان مبتلا به بیماری سلول‌های خونی از جمله سرطان خون هستند؛ همچنین بیمارانی که مبتلا به اختلالات مغز و اعصاب هستند با سلول‌های بنیادین  درمان می‌شوند.

رئیس مرکز طبی کودکان با اشاره به اینکه مرکز طبی کودکان به عنوان سازمانی مهم در علم پزشکی شناخته شده است،  بیان کرد: تعداد زیادی از کودکان که به اختلالات مغز و اعصاب دچار هستند با سلول‌های بنیادین  در این مرکز درمان می‌شوند.

رئیس مرکز طبی کودکان با اشاره به اینکه در این همایش مباحث مربوط به حوزه بالینی مطرح می‌شود، گفت:  اختلالات مغز و اعصاب یکی از موارد مهم است که در این همایش بازگو می‌شود.

وی با بیان اینکه محور برنامه شامل چند مرحله است، عنوان کرد: این مرحله شامل گل‌درمانی در بیماری مغز و اعصاب، مهندسی بافت در ترمیم عصب، چالش سلول درمانی در بیماری اعصاب، اخلاق پزشکی در بیماران مغز و اعصاب است.

وی ادامه داد: کاربرد سلول‌های بنیادی در بیماری مغز و اعصاب کاری سخت و پیچیده است که در این سمینار به آن توجه خاصی شده است.

رئیس مرکز طبی کودکان با اشاره به اینکه تجاری‌سازی یکی از موارد مهم در این مبحث است، گفت: در تلاشیم بیشتر از قشر جوانان استفاده کنیم و بیش از آنکه به فکر منافع مالی باشیم خواستار سرمایه‌گذاری در قشر جوانان هستیم.

130 پیوند سلول‌های بنیادی در مرکز طبی کودکان

 در ادامه مراسم محمد جواد محسنی دبیر اجرایی دومین سمپوزیوم بیماری‌های اعصاب و سلول‌های بنیادی با اشاره به تعداد پیوند انجام شده در مرکزطبی کودکان  گفت: از 23 شهریور ماه سال گذشته تا کنون 130 پیوند سلول‌های بنیادی اطفال در این مرکز انجام شده است.

محسنی با بیان اینکه از بین این 130 نفر، 5 نفر فوت کردند اظهار کرد:  این آمار نشان دهنده درصد بالای ماندگاری پیوند است که افتخاری بزرگ برای کشور است.

وی با تاکید به اینکه پیوندهای انجام شده در بیماران حاشیه تهران به بیش از 95 درصد می‌رسد، گفت: در پیوندهای سلول‌های بنیادی سه کودک بیمار از کشورهای عراق، لبنان و دبی وجود داشتند که با  عمل آنها موفقیت انجام شده است.

اصفهان قطب دانش آموزی سلول‌های بنیادی است

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان در حوزه زیست شناسی به عنوان قطب در نظر گرفته شده است، افزود: استان البزر به عنوان قطب دانش آموزی سلول‌های بنیادی انتخاب شده است.

 در ادامه محمودرضا اشرفی فوق تخصص نورولوژی با اشاره به طرحی جدید در تزریق سلول بنیادی، گفت: سال‌های زیادی است که در طرح جدید در تزریق سلول بنیادی کار شده است و این طرح موثر است.

فوق تخصص نورولوژی در خصوص بیماران فلج مغزی اظهار کرد: محققان و پزشکان به این نتیجه رسیده‌اندکه که برای درمان  بیماران فلج مغزی از سلول‌های بند ناف استفاده شود و این طرح از سال 1396 در دانشگاه علوم پزشکی به تصویب رسید.

اشرفی ادامه داد: طرح تزریق سلول‌های بنیادی بندناف با منشا سلول‌های خون ساز برای کودکان 4 تا 14 سال قابلیت اجرا دارد.

وی با  اشاره به اینکه بیماران فلج مغزی به سه دسته تقسیم می‌شوند، یادآور شد: در این  دسته بندی بیماران را با تصویربرداری مغز و معاینات دقیق در ساعت‌های طولانی تحت درمان قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار