شب پاسداشت حمید حسام/ اولین کسی که کانون‌های بسیج را راه انداخت

شب پاسداشت حمید حسام نویسنده آثار دفاع مقدس در اولین شب وصل برگزار شد.

آثار حسام به دور از زیبانمایی استبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم پاسداشت حمید حسام، در تالار مهر حوزه هنری با حضور اهالی ادب از جمله علیرضا قزوه، محمد رضا سنگری، مرتضی سرهنگی، گلعلی بابایی برگزار شد.

ابتدای این مراسم، سید احمد عبودتیان، مسئول بنیاد خاتم الاوصیاء گفت: آتش در جبهه نویسندگان دفاع مقدس سنگین است و شما نویسندگان دفاع مقدس در حال جنگید؛ هنوز آثار سرهنگی به ما کمک می‌کند تا فرهنگ را پیش ببریم. شعر را هنوز باید سلمان هراتی، قزوه و حمید سبزواری بگویند. این نسل پر رویش، انبوه و پر تکرار بود و ان شاء الله نسل جدید هم مثل شما مخلص شوند.

وی با اشاره به چرایی آغاز اولین شب وصل با بزرگداشت حمید حسام، افزود: حسام اولین کسی است که کانون‌های بسیج را راه انداخت و منشا خدمات شد. اولین کسی که قصه‌های موزه دفاع مقدس را شروع کرد و در خیلی جا‌های دیگر اولین نفر بود و همیشه اولین نامی که میان به می‌آید نام حمید حسام است.

در ادامه این مراسم محمدرضا سنگری، با اشاره به اینکه همه ما یا زیست کوثری داریم یا زیست ابتری، گفت: زیست کوثری، زیستی پویا است و نقطه مقابل کوثر، ابتر می‌شود کسی است که زایش ندارد. یکی از خصوصیات حسام، زیست کوثری ایشان است. اگر کسی سیره آثار حسام را بررسی کند این زاینده بودن را در فکر حمید حسام می‌تواند بیابد.

وی افزود: بخشی از آثار دفاع مقدس به سمت نسخ دفاع مقدس و بخشی به سمت تحریف برخی از ارزش‌ها حرکت می‌کند. خاطره نگاری‌ها در زمینه ادبیات دفاع مقدس امید بخش است و خاطرات دفاع مقدس را آیینه کرده است و این آیینگی را در آثار حمید حسام می‌توانیم بیابیم.

سنگری با اشاره به اینکه کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» درباره حضرت ابوالفضل (ع) است، اظهار کرد: آدم وحدتی را در کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» می‌بیند که بسیار ارزشمند است.
 
در ادامه مراسم وهب همدانی، فرزند حسین همدانی در خصوص حمید حسام بیان کرد: حسام از آن دسته آدم‌هایی است خودش، نوشته‌هایش و ... حال انسان را خوب می‌کند. او شاید نزدیک شش ماه بود روی نگارش کتاب «خداحافظ سالار» وقت گذاشت و بار‌ها از او ایراد می‌گرفتیم. اما حسام با سعه صدر ایراد‌ها را می‌پذیرفت، ولی روی ساختار کتابش با کسی شوخی نداشت.

وی افزود: با حسام به یاد همه شهدا می‌افتم. آن‌هایی که مانند شهید چیت‌ساز، شهید ستار ابراهیمی، علی خوش‌لفظ و ...در کنار آقای حسام بودند. زیباترین کاری که حسام کرد این بود شهدایی را که اسمی از آن برده نشده بود یا کمتر شناخته شده بودند را به ما معرفی کرد.

در این مراسم گلعلی بابایی، نویسنده دفاع مقدس با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با حمید حسام، گفت: وقتی کتابی درباره رزمندگان همدان در دوران دفاع مقدس می‌نوشتیم، حسام بر اینکه حق رزمندگان همدان از بین نرود، بسیار حساس بود و این مولفه باعث شد تا بیشتر با هم کار کردیم.

در این مراسم، آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص حسام گفت: فکر نمی‌کنم بعد از صدر اسلام، درباره انقلاب اسلامی به این اندازه محصول وجود داشته باشد. ما فکر می‌کنیم که کار ساده‌ای است آدم‌ها با هم حرکت کنند اما این موضوع به سادگی به وجود نمی‌آیند. حتی بین افرادی هم که تربیت امام خمینی (ره) را دارند، اختلاف است. حسام این سرمایه‌های انسانی را اندک اندک به همه معرفی می‌کند و در واقع آثار حسام به دور از زیبانمایی است.

وی افزود: حسام یک واکاوی خوبی را از مجموعه نیروی انسانی ایجاد کرده است. معادنی از انسان‌ها در استان همدان وجود دارد، که اگر بخواهیم جدی باشیم  و به تربیت آدم‌ها برگردیم به این فرهنگ نیاز داریم، تا مشکلاتمان را حل کنیم. به افرادی نیاز داریم که با تمام وجود در اختیار و مانند حسام ادعایی نداشته باشند.
 
در این مراسم حمید حسام ضمن تشکر و قدردانی از همه حضار در سالن، گفت: ما در فرهنگی زیستیم که برای دیده شدن، جایی نداشتیم، دلیل رستگاری کسانی که از آنها نوشتم، این بود که دغدغه دیده شدن نداشتند. آرمان‌هایشان این بود یک روز مُزد حقیقیشان را از حضرت حق می‌گیرند.
 
گفتنی است؛ در پایان این مراسم از حمید حسام نویسنده دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
 
برچسب ها: شهدا ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.