برای اولین بار در ایران؛

اجرای طرح ملی اصلاح نژاد ماهی قزل آلا با همکاری فائو دراستان

برای نخستین بار در ایران ، طرح ملی اصلاح نژاد ماهی قزل آلا با همکاری فائو اجرا می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ رییس مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان قزل آلای شهید مطهری یاسوج گفت: این طرح با همکاری نمایندگان و کارشناسان سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد، به صورت پایلوت در این مرکز تحقیقات که بزرگترین مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان قزل آلای کشور است، اجرا خواهد شد.
قائدی افزود:دراین طرح قرار است سالانه ۵۰ میلیون تخم چشم زده ماهی تولید و به مزارع پرورش ماهی سراسر کشور ارسال شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ایران با تولید سالانه ۱۶۶ هزار تن ماهی قزل آلا، رتبه نخست تولید این آبزی را در جهان دارد گفت: تلاش برای دستیابی به نژادی بهتر از ماهیان قزل آلا، از آن جهت حائز اهمیت است که تخم‌های چشم زده فعلی، کیفیت مناسبی ندارند و دوره پرورش آن هم طولانی است و به همین دلیل، پرورش دهندگان ماهی، از تخم‌های چشم زده وارداتی استفاده می‌کنند به طوری که، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تخم چشم زده ماهی قزل آلا وارد کشور می‌شود.
علی شهنیان مدیر اجرایی طرح‌های فائو در ایران گفت: با به ثمر نشستن طرح اصلاح نژاد ماهی قزل آلا، ایران گام‌های خودکفایی را در زمینه تامین تخم چشم زده ماهی قزل آلا بر خواهد داشت.
کارشناس فائو در بازدید از مرکز تحقیقات شهید بهشتی یاسوج گفت: درمرحله نخست این طرح، ماهیان قزل آلای داخلی و خارجی که نسبت به بقیه ماهی ها، رشد و کیفیت گوشت بهتری دارند را انتخاب می‌کنند.
بیارن یاردا افزود: در مرحله بعد تخمک‌های ماهیان ماده را می‌گیرند و با اسپرم ماهیان نر، تلفیق می‌کنند و به تخم چشم زده و بچه ماهیان بهتری نسبت به نسل قبل دست می‌یابند و این روند چند سال ادامه می‌یابد تا به نسل مورد نظر برسند.
نماینده دفتر منطقه‌ای فائو گفت: در این طرح، ماهیان قزل آلا با رشد سریع‌تر، مقاوم در برابر بیماری‌ها و با گوشت سالم‌تر تولید می‌شود.
حیدر فرسوی با اشاره به اینکه بعد از حدود ۵ نسل، تغییرات در ماهیان قزل آلا بسیار مشهود خواهد شد افزود: این طرح در دوره زمانی ۱۵ تا ۲۰ سال ادامه خواهد یافت.

 انتهای پیام/غ

همکاری فائو با تولید کنندگان ماهی قزل الا

برچسب ها: کشاورزی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.