میرزایی:

درختکاری و حفاظت از فضای سبز نیازمند ورود مردم

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از مردم خواست برای حفظ و نگه داری فضای سبزتلاش کنند.

درختکاری و حفاظت از فضای سبز نیازمند ورود مردم

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛رضا میرزایی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با تاکید بر مشارکت حداکثری مردم و سازمان‌های مردم نهاد در حفظ و نگه داری فضای سبز افزود: درختکاری و حفاظت از فضای سبز، مانند هر اقدام ملی، نیازمند ورود مردم و افزایش نرخ مشارکت‌های اجتماعی است.

میرزایی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با تاکید بر مشارکت حداکثری مردم و سازمان‌های مردم نهاد در حفظ و نگه داری فضای سبز افزود: درختکاری و حفاظت از فضای سبز، مانند هر اقدام ملی، نیازمند ورود مردم و افزایش نرخ مشارکت‌های اجتماعی است.

میرزایی با اشاره به ۱۵ اسفند، روز درختکاری افزود: درختکاری و توسعه فضای سبز باعث تثبیت خاک و جلوگیری از افزایش آلودگی هوا و گرد و غبار می‌گردد.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ بیابان زایی، فرسایش خاک، به راه افتادن سیلاب‌ها پس از بارندگی، افزایش آلودگی هوا و از دست دادن چشم انداز‌های زیبا از جمله پیامد‌های کاهش شمار درختان کشور در اراضی جنگلی و شهری است.

نقش درختان در بوم سازگان و چرخه‌ی حیات

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به فواید بی‌شمار درختان و نقش آن‌ها در بوم سازگان و چرخه‌ی حیات، ادامه داد: درختان علاوه بر جذب دی اکسیدکربن، انتشار اکسیژن، کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از بروز سیل، فرسایش و جابجایی خاک و بیابان زایی، زیستگاه بسیاری از جانوران هستند.
وی بیان کرد: آیات زیادی در قرآن کریم به موضوع طبیعت و منابع حیاتی اشاره دارند و از منظر آموزه‌های دینی و همچنین باور‌های سنتی و دیرین ایرانیان، گیاهان، درختان و سایر جلوه‌های طبیعت، نعمت و موهبت الهی محسوب می‌شوند.

میرزایی تصریح کرد: در آیات قرآن کریم و روایات بزرگان دین مبین اسلام، به اهمیت بهره برداری خردمندانه از مواهب طبیعی و مراقبت از آن‌ها اشارات فراوان شده و توجه به این موضوع، بخش مهمی از سلوک فرهنگی و مذهبی مردم است.



اولویت باری چاره اندیشی حفظ فضای سبز موجود است

وی گفت: با توجه به بحران آبی و افزایش نسبی دما اولویت باید برای چاره اندیشی حفظ فضای سبز موجود باشد و در دراز مدت نیز تغییر پوشش گیاهی به پوشش‌های متناسب با اقلیم هر منطقه و نیاز آبی پایین انجام شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: دولت در سال‌های اخیر، در راستای بیابان زدایی اقدامات مفیدی انجام داده و فعالیت‌هایی در دستور کار دارد، اما درختکاری و گسترش فضای سبز و حفاظت از آنها، فرایندی نیست که تنها توسط دولت، روستاییان و یا باغداران قابل انجام باشد و مانند هر اقدام ملی، نیازمند ورود مردم به صحنه‌ی عمل و افزایش نرخ مشارکت‌های اجتماعی است.

وی اضافه کرد: با توجه به این که کشور ایران در اقلیم خشک و بیابانی کره زمین قرار گرفته است، نمی‌توان با کشت گسترده درختان اقلیم کشورمان را تغییر و تبدیل به اقلیم جنگلی کنیم، لذا می‌بایست با براورد درست و منطقی و تامین آب در دزار مدت تصمیات درستی در این زمینه اتخاذ نماییم.

انتهای پیام / ج

برچسب ها: محیط زیست ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.