از محیط‌بان‌هایی با لباس طلبگی تا گروه‌هایی جهادی که دین را در کوه و جنگل تبلیغ می‌کنند+تصاویر

گروه جهادی «طراوت ماندگار» گروهی متشکل از چندین طلبه است که یکی از وظایف خود را حفاظت از محیط زیست قرار دادند و هرجا لازم باشد به کمک طبیعت می‌آیند.

گروه جهادی متفاوتی که هدف جالبی را دنبال می کندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،با توجه به فرا رسیدن روز درختکاری، همه گروه های مدافع طبیعت و محیط زیست دست به کار شده اند تا هم مثل قرار هر ساله درختی بنشانند هم از این فرصت استفاده کنند و مردم و طبیعت را با هم آشتی دهند. این میان اما، گروه جهادی متفاوتی هم وجود دارد که دو سالی می شود کارش را حفاظت از محیط زیست قرار داده است. کاری که در نگاه اول شاید برای کسانی که لباس طلبگی به تن دارند، کمی عجیب به نظر برسد.

گروه جهادی «طراوت ماندگار» گروهی متشکل از چندین طلبه است که اردوهای تبلیغیشان رنگ و بوی حمایت از محیط زیست دارد. حجت الاسلام محمدجواد مویدی مسئول این گروه تبلیغی است که هدفش حمایت و نگهداری از محیط زیست است.

این گروه دو سال پیش به سرپرستی شهید «محمود تقی پور» آغاز به کار می کند تا اینکه شهادت در سوریه و در دفاع از حرم باعث می شود این مسئولیت به حجت الاسلام مویدی برسد. او در این باره می گوید: «حدود دو سالی می شود که گروه جهادی طراوت ماندگار شروع به کار کرده است. اولین مسئول این گروه هم شهید تقی پور بودند که در ظهر اربعین امسال در دفاع از حرم به شهادت رسیدند. کارویژه اصلی گروه جهادی، بیشتر از محیط زیست روی اصول زیست محیطی است؛ یعنی چطور در طبیعت زندگی کنیم که کمترین آسیب را وارد کنیم و بیشترین استفاده را ببریم. کار ما هم از کارهای به ظاهر ساده و پیش پا افتاده شروع می شود تا برنامه های جدی و بلندمدت. یکی از آخرین فعالیت این گروه حدودا دو هفته پیش بود که در ایام فاطمیه در گردنه تاراز انجام شد. گردنه تاراز یکی از مناطق دیدنی و تفریحی است که بین خوزستان و خرم آباد قرار دارد و چون اغلب مردم برای گذراندن اوقات فراغت به آنجا سر می زنند، متاسفانه بیشتر اوقات پر از زباله است. ما در آنجا علاوه بر اینکه خودمان دست به کار شدیم و شروع به پاکسازی منطقه کردیم، مردم را هم با خودمان همراه کردیم. به این شکل که یک ایستگاه صلواتی درست کردیم و به مردمی که می خواستند به ما در تمیز کردن منطقه کمک کنند، کیسه زباله می دادیم و اتفاقا مردم که اول کار متعجب شده بدند، خیلی از این حرکت استقبال کردند.»

گروه جهادی متفاوتی که هدف جالبی را دنبال می کند

مهم ترین مشکل ما بی اطلاعی است

آقای مویدی معتقد است بسیاری از مشکلات محیط زیستی ما در کشور ناشی از بی اطلاعی است. برای همین یکی از مهم ترین کارهای این گروه جهادی آگاه کردن مردم است.: «متاسفانه امکانات زیادی برای استفاده بهتر از محیط زیست در کشور ما وجود دارد که به خاطر بی اطلاعی از آنها مورد غفلت واقع شده اند. مثلا یکی از کارهای اصلی مبلغان ما، ارتباط گرفتن با کشاورزان است. کشاورزان ما نمی دانند که می توانند وامهای بلاعوضی از وزارت نفت بگیرند و با آن نیروگاههای خورشیدی در زمینهای خود بسازند و با استفاده از انرژی خورشیدی، برق تولید کنند. یا هنوز عده ای به دنبال سود بیشتر از کودهای شیمیایی استفاده می کنند و نمی دانند علاوه بر آسیبهای محیط زیستی، خودشان در آینده متضرر می شوند؛ چرا که زمینی که در آن از کود شیمیایی استفاده می شود، قلیایی می شود و پس از چند سال کشت و زرع در آن مشکل می شود. یا خیلی هنوز نمی دانند اولویت کشت در شهرشان با چه محصولی است. مثلا تا همین چند سال پیش شهر قم اولین تولیدکننده گل محمدی در جهان بود؛ اما الان ترکیه و هلند از ما جلو زده اند.»


بیشتر بخوانید:درخت نماد آبادی و سرزندگی است/ فرهنگ درختکاری را توسعه دهیم


  ما برای محیط زیست ارزش قائل نیستیم

حجت الاسلام مویدی می گوید که مهم ترین گام برای کمک به محیط زیست، فرهنگ سازی است و وقتی مردم خودشان نسبت به محیط اطرافشان حساس باشند خودبه خود بسیاری از مشکلات حل می شوند.:«یکی از مهمترین مشکلات ما در حیطه محیط زیست، حساسیت خود مردم است. شما فقط در یک مثال کوچک نگاه کنید وقتی دربی در پایتخت تمام می شود، وضعیت ورزشگاه و اطراف آن به چه شکلی است؟ تعدادی از دوستان طلبه ما که در ورزشگاهها حضوردارند، تا چند ساعت بعد مشغول تمیز کردن ورزشگاه هستند. این اتفاق در بقیه کشورهای جهان به مراتب کمتر اتفاق می افتد و آن ارزش بیشتری برای محیط اطراف خود قائل هستند. این در حالی است که دین ما تاکید ویژه ای به حفظ و نگهداری از محیط زیست دارد اما متاسفانه به این قسمت از شریعت توجه کافی نشده است.»

گروه جهادی متفاوتی که هدف جالبی را دنبال می کند

  فرزندان شهدای مدافع حرم به ید پدر درخت می کارند

کار گروه طراوت ماندگار قرار است حالا حالاها ادامه دار باشد و پروژه هایی در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در برنامه کار خود دارد. «گروه طراوت ماندگار در کنار کارهای زودبازدهی که در برنامه کارش دارد، قصد دارد،‌ کارهای بلندمدت تری را هم دنبال کند. از کارهای تبلیغاتی و تهیه بروشور و پیکسل که کوتاه مدت هستند گرفته تا برنامه های میان مدتی مثل تبلیغات در مدارس و رسانه ها و نصب سطلهای زباله در مناطق گردشگری و حتی کارهای دیربازده تری مثل برگزاری کنفرانس ها و جهت دهی رویکردهای محیط زیستی در بین کشاورزان. طلبه های ما همین الان هم در قم طرحهای محیط زیستی را دنبال می کند. مثلا همین امسال در روز درختکاری قرار است با شهرداری قم همکاری داشته باشند و حتی طرحی را اجرا کنند که در آن فرزندان شهدای مدافع حرم هم حضور پیدا کنند و به یاد پدر شهیدشان یک درخت بکارند.»

گروه جهادی متفاوتی که هدف جالبی را دنبال می کند

  منبع:فارس

انتهای پیام/

محیط‌بانی با لباس طلبگی/ تبلیغ عملی دین در کوه و جنگل

برچسب ها: خواندنی ، عکس طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
احسنت به اين روحانيون
آخرین اخبار