آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

لاتون بلندترین آبشار ایران در مجاورت کوه زیبای اسپیناس آستارا از زیباترین جاذبه های گردشگری گیلان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ آبشار لاتون در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل و در ۶ کیلومتری روستای کوته کومه جای گرفته‌است و ارتفاع تقریبی این آبشار ۱۰۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع‌ترین آبشار گیلان و ایران به حساب می‌آید.

آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

آبشاری در میان جنگل‌های انبوه گیلان 

یونس رنجکش فرماندار شهرستان مرزی آستارا گفت: آبشار لاتون در میان جنگل‌های انبوه گیلان و در مجاورت کوه زیبای اسپیناس قرار گرفته و در حاشیهٔ این آبشار یکی از زیباترین جنگل‌های متراکم بکر و دست‌نخوردهٔ گیلان با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در ۹ ماه از سال، سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می‌کند.

آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

جلوه گری ۳ حوض بزرگ طبیعی در کنارلاتون بلندترین آبشار ایران زمین

وی با بیان اینکه علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض‌تر است افزود:در بالا دست آبشار بزرگ لاتون، ۳ حوض بزرگ طبیعی با ۳ آبشار ۱۰ متری وجود دارد که از زیبایی‌های بی نظیر و منحصر به فرد منطقه لاتون است.

آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

لاتون شاهکار خلقت طبیعت

فرماندار شهرستان مرزی آستارا با بیان اینکه در مسیر صعود آبشار ، تپه‌هایی جنگلی و بسیار زیبا با چشمه‌های فراوانی با آبی خنک و نوشیدنی دیده می‌شوداعلام کرد:  انتهای مسیر نیز دارای پرتگاه‌هایی خطرناک و مرگبار است.

آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

لاتون سایه سار دامنه‌های شرق کوه اسپیناس

یونس رنجکش افزود: آبشار لاتون از فاصلهٔ ۵۰۰ متری قابل رویت است و این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس"اسپینه" سرچشمه گرفته و به رودخانهٔ لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس"اسپینه" سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای خزر می‌شود.

آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

مسیر دسترسی به آبشار لاتون

فرماندار شهرستان مرزی آستارا گفت: برای رسیدن به آبشار لاتون، ابتدا باید به شهر لوندویل در مسیر جاده تالش به آستارا بروید، سپس راه فرعی برای جنوب را در پیش گرفته و پس از طی چند کیلومتر به روستای کوته کومه خواهید رسید وسپس از آن باید راه مالرویی به طول تقریبی ۶ کیلو متر را در دل جنگل‌های زیبای منطقه بپیمایید.

آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

بهترین فصل برای سفر به آبشار لاتون

یونس رنجکش افزود: بهار، تابستان و پاییز جنگل‌های آستارا زیبایی مثال زدنی‌ای دارد، اما اگر شرایط آب و هوایی را هم در نظر بگیریم، بهترین فصل برای سفر به آبشار لاتون نیمه اول بهار یا اواخر زمستان است که آب و هوای منطقه معتدل بوده و رطوبت کمتر به صعود آسان شما کمک خواهد کرد.

آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

دیدنی ها و امکانات منطقه لاتون

وی خاطر نشان کرد: در ابتدای مسیر پیاده روی آبگرم کوته کومه وجود دارد که دارای ۳ دوش و یک استخر است و البته آب آن خیلی هم گرم نیست اما می توان برای دوش گرفتن از آن استفاده کرد، پارکینگ، بوفه، سرویس بهداشتی و اتاق های کرایه ای امکاناتی هستند که در این محل به شما ارائه می شوند.

آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

فرماندار شهرستان مرزی آستارا خاطر نشان کرد: مسیر رسیدن به آبشار لاتون یکی از مسیرهای پیاده روی چشم نواز است که شاید خستگی در آن کمتر احساس شود زیرا در مسیر رسیدن به آبشار به جاذبه های زیادی بر می خورید که گذر و دل کندن از آنها کمی مشکل است .

آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

رنجکش با بیان اینکه لاتون تنها یک آبشار ندارد ، آبشار ۶۵ متری دیگری نیز در فاصله  ۱۰ متری آن قرار دارد و میزان آب و پهنای بیشتری نسبت به آبشار اصلی دارد افزود:بالای آبشار لاتون قلعه ای به همین نام وجود دارد که متعلق به بابک خرم دین و معروف به قلعه  اسپینه یا اسپیناس است و  اگر اهل کوهنوردی هستید دیدن آن را که در ارتفاع ۲۰۰۵ متری است از دست ندهید، صخره نوردی هم در این مکان امکان پذیر است و صخره نوردان هم لذت بالا رفتن از آبشار را تجربه می کنند .

آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

آمادگی شهرستان مرزی آستارا برای پذیرایی از گردشگران نوروزی

یونس رنجکش فرماندار شهرستان آستارا گفت : ۲۲هتل ، متل ، هتل آپارتمان ، مهمانپذیر و۲۳ واحد آموزشی با۲۴۰ کلاس ، ۵۰۰ مسافر کاشانه و ۲۶ واحد اقامتی بین راهی با هزار و 400 اتاق برای پذیرایی مسافران آماده شده است.
وی با بیان اینکه  نوروز پارسال ۲ میلیون مسافر و گردشگر از این شهرستان دیدن کردند افزود : آبشار لاتون،گردنه حیران ، تالاب استیل عباس آباد و آق ، بازارچه ساحلی ، پارک بی بی یانلو از معروفترین اماکن گردشگری شهرستان آستارا است.

آبشار لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران

آستارا را اگرچه بیشتر با بازارهای ارزان قیمتش می‌شناسند، اما اگر اهل گشت و گذار در طبیعت باشید می‌توانید روی این بندر مرزی به‌عنوان یکی از بکرترین مقاصد طبیعتگردی‌تان حساب باز کنید. آستارا با لوندویل، آبشار لاتون و روستاهای بکر و دست نخورده‌ای که دارد، میزبان خوبی برای سفری به یاد ماندنی و یک تجربه منحصر به فرد خواهد بود.

انتهای پیام/م.ع


لاتون آستارا بلندترین آبشار ایران از جاذبه‌های گردشگری گیلان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۰:۰۵ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
مرسی واقعا اطالعات خوبی از شهر دل گیر من بود