تنها جایی که سبقت همیشه آزاد است

به جاى رقابت و سبقت در امور مادّى، باید در کارهاى خیر از دیگران سبقت گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 147 و 148 سوره بقره پرداخته است.

تنها جایی که سبقت همیشه آزاد است

آیه 147:

الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلاَ تَکُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِینَ‏

ترجمه:

حقّ، (آن چیزى است که) از سوى پروردگار توست، پس هرگز از تردید کنندگان مباش.

* پیام ها

1- حقّ همان است که از منبع علم بى‏نهایت او صادر شده باشد. «الحقّ من ربّک»

2- دستورها و فرامین الهى که از طریق وحى و یا روایات ثابت شود، جاى مجادله و مناقشه ندارد. «فلا تکوننّ من المُمترین»

3- رهبر باید از قاطعیّت و یقین برخوردار باشد، به خصوص وقتى که قانونى را تغییر داده و سنّتى را مى‏شکند. «فلا تکوننّ من المُمترین»

آیه 148:

وَ لِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهَا فاسْتَبِقُواْ الخَیْرَتِ أَیْنَ مَا تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلَى‏ کُلِّ شَى‏ءٍ قَدِیرٌ

ترجمه:

و براى هر کس قبل ه‏اى است که به آن سوى رو مى‏کند. (بنابراین درباره‏ى جهتِ قبله گفتگو نکنید و به جاى آن) در نیکى‏ها و اعمال خیر بر یکدیگر سبقت جویید. (و بدانید) هر جا که باشید، خداوند همه شما را (در محشر) حاضر مى‏کند، همانا خداوند بر هر کارى تواناست.

* نکته ها

براى کلمه «وجهةٌ» دو معناست: قبله و طریقه. اگر این کلمه را همانند اکثر مفسّران به معناى قبله بگیریم، معناى آیه همان است که ترجمه کرده‏ایم. امّا اگر کلمه «وجهةٌ» را به معناى طریقه و شیوه بگیریم، معناى آیه این است: براى هر انسان یا گروهى، راه و طریقى است که به سوى همان راه کشیده مى‏شود و هر کس راهى را سپرى مى‏کند و این معنا نظیر آیه‏ى 84 سوره‏ى اسراء است که فرمود: «کلٌّ یعمل على شاکلته»

بعضى مفسّران، مراد از «هو» در «هو مولّیها» را خدا دانسته‏اند که در این صورت معناى آیه چنین مى‏شود: هر کس قبله‏اى دارد که خداوند آنرا تعیین کرده است.

سبقت در کار خیر، ارزش آن را افزایش مى‏دهد. در قرآن واژه‏هاى «سارعوا»، «سابقوا» و «فاستبقوا» در مورد کار خیر بکار رفته است و در ستایش انبیاء مى‏فرماید: «یسارعون فى الخیرات» [انبیاء/ 90] آنها در نیکى‏ها، شتاب و سرعت مى‏گیرند.

در برخى روایات ذیل این آیه آمده: در زمان ظهور امام زمان علیه السلام علاقمندان آن حضرت، از اطراف و اکناف جهان یکجا در حضور ایشان جمع خواهند شد. [تفسیر نورالثقلین، ج‏1 ص 139]

* پیام ها

1- هر امتّى قبله‏اى داشته و مسئله قبله، مخصوص مسلمانان نیست.«لکلّ وجهة»

2- بحث‏هاى بیهوده را رها کنید و توجّه و عنایت شما به انجام کارهاى خیر باشد. «فاستبقوا الخیرات»

3- به جاى رقابت و سبقت در امور مادّى، باید در کارهاى خیر از دیگران سبقت گرفت. «فاستبقوا الخیرات»

4- روز قیامت، خداوند همه را یکجا جمع خواهد کرد و این نمونه‏اى از مظهر قدرت الهى است. «یأت بکم الله جمیعاً»

 

منبع: عقیق

انتهای پیام/

سبقت در کار خیر، ارزش آن را افزایش می دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.