مدیر کل امور بین‌الملل ایدرو خبر داد:

قرارداد تولید ۴۵۰ واگن مترو با چین امضا شد

عراقچی گفت: قرارداد تولید و تامین ۴۵۰ دستگاه واگن مترو برای شهر‌های اهواز، شیراز و تبریز، بین ایدرو و شرکت پوژن چین به امضا رسید.

قرارداد تولید ۴۵۰ واگن مترو با چین امضا شدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی عراقچی مدیرکل امور بین‌الملل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از امضای قرارداد تولید و تامین 450 دستگاه واگن مترو برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز بین ایدرو و شرکت پوژن چین، خبر داد و گفت: در ادامه مذاکره با شرکت‌های مهم خارجی برای انجام پروژه 2000 واگن ریلی مورد نیاز کشور، موضوع همکاری با شرکت پوژن در دستور کار قرار گرفت و با توجه به چندین دوره مذاکرات فنی و تجاری با طرف خارجی در خصوص مدل و شرایط همکاری، توافقات خوب با شرکت پوژن حاصل شد.

وی افزود: در این قرارداد به منظور حداکثر استفاده از توان داخلی کشور در حوزه واگن‌سازی طرف خارجی ملزم به همکاری با شرکت واگن پارس اراک شد و تولید و تعمیر واگن‌های مورد نیاز با تکنولوژی روز دنیا با مشارکت این شرکت خارجی در آینده محقق خواهد شد.

عراقچی بیان کرد: تعداد واگن‌ها در قرارداد مذکور 450 دستگاه برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز خواهد بود و شرکت پوژن متعهد شده است اعتبار مالی پروژه را تا سقف 85 درصد از منابع کشور چین تامین کند.

مدیرکل امور بین‌الملل ایدرو گفت: در این همکاری مشترک به طور متوسط 35 درصد و در نهایت 59 درصد داخلی‌سازی واگن‌های آلومینیومی در ایران انجام می‌گیرد که با این توافق، برنامه استفاده از حداکثر توان ظرفیت داخلی و انتقال تکنولوژی و دانش فنی تحقق پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به مذاکرات انجام شده برای تجهیز و راه‌اندازی شرکت واگن پارس، مبلغ 25 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در نظر گرفته، که طرف خارجی برای این سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده است.

عراقچی در پایان گفت: تا پایان سال 96 دو خبر خوب دیگر در حوزه توافق بین‌المللی به اطلاع مردم خواهیم رساند.

ورود واگن‌های زیباتر با مصرف انرژی کمتر تا چهار سال آینده

منصور معظمی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حاشیه این مراسم  اظهار کرد: خوشحالم در آخرین روزهای سال 96 شاهد قرارداد بین ایدرو و پوژن چین هستیم.

وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه و تاکید ریاست جمهور، توسعه صنعت ریلی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

معظمی تصریح کرد: بر اساس مصوبه سال گذشته شورای اقتصاد، ساخت 2000 واگن برای متروی تهران و کلان‌شهرها با ارزش بیش از 2000 میلیارد یورو و با هماهنگی وزارت کشور و وزارت صنعت به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سپرده شد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت بیان کرد: در اولین بخش تحقق تامین دو هزار واگن مترو، مناقصه‌ای شکل گرفت و قرارداد 630 دستگاه قطار مسافربری برای تهران بسته شد.

وی افزود: برای تامین مابقی واگن‌های مورد نیاز سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مذاکرات جدی و سنگینی را با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی که صاحب تجربه در این زمینه بوده‌اند آغاز کرد.

معظمی تاکید کرد: مذاکرات برای 5000 دستگاه به ارزش 6000 یورو آغاز شد. اکنون برای تامین بخش بزرگی از آن به جمع‌بندی رسیده ایم و نتایج به تدریج اعلام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به توافق برای تامین 960 دستگاه مترو با شرکت ایتالیایی بیان کرد: امروز قرارداد 450 دستگاه واگن مترو برای سه شهر بزرگ کشور بسته می‌شود.

به گفته وی؛ تامین واگن توسط شرکت پوژن چین با حداقل قیمت که تا کنون در کشور واگن ساخته شده است، انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مزایای قرارداد با چینی‌ها مطرح کرد: علاوه بر اینکه فاینانس تولید این واگن ها از طرف چین تامین می‌شود، کلیه شرکت‌های واگن‌سازی داخلی در این پروژه نیز مشارکت خواهند داشت.

معظمی تصریح کرد: تا کنون واگن‌های متروی کشور از جنس کربن استیل بود و امیدواریم با عقد قراردادهای جدید بتوانیم، واگن‌هایی با جنس آلومینیوم و با کیفیت عالی تولید کنیم.

وی در خاتمه نوید داد: ظرف سه تا چهار سال آینده مردم شاهد واگن‌های زیباتر با مصرف انرژی کمتر و آلودگی پایین‌تر محیط زیست خواهند بود.

انتهای پیام/

سرمایه‌گذاری 25 میلیون یورویی برای راه‌اندازی شرکت واگن پارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
چرا تعداد واگن های مترو را زیاد نمیکنید
آخرین اخبار