دشت‌های آبی بوشهر هر روز تشنه‌تر از دیروز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: خشکسالی‌های متوالی، برداشت بی رویه از منابع آبی، بارندگی‌های کم با پراکنش نامناسب زمانی و مکانی، نبود ساز‌های آبخیزداری و ذخیره آب کافی باعث شده تا دشت‌های این استان یکی پس از دیگری ممنوعه و بحرانی اعلام شود.

دشت‌های آبی بوشهر هر روز تشنه‌تر از دیروزبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  شاپور رجایی گفت : هم اکنون از مجموع ۱۶ دشت آبی موجود در استان بوشهر چهار دشت ممنوعه بحرانی، ۶ دشت ممنوعه و ۲ دشت دیگر نیز مراحل اعلام ممنوعیت آن‌ها در دست پیگیری است.

وی اضافه کرد: به تازگی چهار دشت آبی و محدوده مطالعاتی بوشکان، دهرود، تنگ ارم و جم و ریز در استان بوشهر ممنوعه بحرانی اعلام شده است.

رجایی یادآورشد: دشت بوشکان اولین محدوده ممنوعه استان بوشهر است که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ ممنوعه بود و درسال ۱۳۹۶ نیز وزارت نیرو برای بار دوم تا سال ۱۴۰۱ به مدت پنج سال ممنوعیت این دشت با وضعیت بحرانی تمدید کرده است.

وی بیان کرد: همچنین ۶ دشت آبی دیر کنگان، دشت پلنگ، چاهگاه، مند، خورموج و باغان در استان بوشهر نیز ممنوعه است.

رجایی یادآور شد: علاوه براین محدوده‌های دالکی - شبانکاره و دشت اهرم نیز مراحل اعلام ممنوعیت آن‌ها در دست اجراست.

وی در باره دشت‌های ممنوعه بحرانی بیان کرد: در صورت استمرار افت کمی و کیفی آب زیرزمینی و نشست و فرونشست زمین دشت‌های ممنوعه به محدوده‌های ممنوعه بحرانی تبدیل می‌شوند.

رجایی در باره دشت‌های ممنوعه گفت: در صورتی که در جریان افت سطح آب زیرزمینی، سفره آب از حالت تعادل خارج و افت کیفیت رخ دهد منطقه مربوطه ممنوعه اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: با این وضعیت درسال ۱۳۹۷ همه دشت‌های استان بوشهر بجز محدوده‌های ساحلی شامل دیلم، گناوه، بوشهر و دلوار ممنوعه و ممنوعه بحرانی خواهد شد.

رجایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در سال ۱۳۹۵ حدود ۹۸۴ میلیون متر مکعب آب برای مصارف مختلف استان از منابع سطحی، زیرزمینی و آب شیرین کن‌ها در این استان برداشت شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر بیان کرد: از این میزان ۱۰۸ میلیون متر مکعب از استان‌های مجاور و ۸۷۶ میلیون متر مکعب تولید و برداشت از منابع داخل استان بوشهر انجام شده است.

وی افزود: جدای از محدوده جغرافیایی و سیاسی تولید حدود ۴۹۵ میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی، ۴۴۷ میلیون متر مکعب از منابع سطحی، رودخانه‌ها و سد‌ها و ۴۲ میلیون مترمکعب ازراه نمک زدایی آب دریا تولید و برداشت آب در استان بوشهر صورت می‌گیرد.

رجایی درباره نوع مصرف آب در استان بوشهر اظهار کرد: ۸۰۸ میلیون مترمکعب معادل ۸۲.۱ درصد از آب تولیدی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۱۶ میلیون مترمکعب معادل ۱۱.۶ درصد در بخش شرب و خدمات و ۶۰ میلیون مترمکعب معادل ۶.۱ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

رجایی با اشاره به اختصاص حجم قابل توجهی از آب تولیدی استان بوشهر به بخش کشاورزی گفت: باید هدف گذاری به سمت و سویی باشد که حداقل ۱۴۰ میلیون مترمکعب از حجم برداشت آب کشاورزی از منابع زیرزمینی استان کاهش یابد.

وی ادامه داد: در هر صورت سهم بخش کشاورزی از کل آب برداشتی نباید از ۷۰ درصد عبورکند این در حالی است که در زمان حاضر سهم برداشت ازمنابع زیرزمینی در محدوه استان بوشهر ۴۹۰ میلیون مترمکعب معادل ۵۷ درصد و از منابع آب سطحی ۳۶۹ میلیون مترمکعب است.

وی اضافه کرد: در این شرایط برداشت آب از منابع سطحی باید ۶۰ و ازمنابع زیرزمینی باید به ۴۰ درصد برسد.

رجایی گفت: این مهم با تکمیل و بهره برداری از سد‌های بزرگ مخزنی در دست اجرا و مطالعه در استان بوشهر و همزمان اعمال شرایط سختگیرانه بر برداشت از منابع زیرزمینی، توقف برداشت مازاد چاه‌های دارای پروانه مجاز و حذف برداشت چاه‌های غیر مجاز تحقق می‌یابد.

انتهای پیام/م

دشت‌های استان بوشهر یکی پس از دیگری ممنوعه و بحرانی اعلام می شود

برچسب ها: بحران آب ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.