گردشگری سلامت محور اصلی جذب توریست در مرزی‌ترین استان کشور

در حالی سیستان و بلوچستان با ۱۴۰۰ کیلومتر مرز خشکی و دریایی "مرزی‌ترین" استان کشور است که جذب گردشگر سلامت در این استان از کشور‌های همسایه نزدیک به صفر است، ولی سالانه ۲۰ هزار خارجی در مراکز درمانی مشهد درمان می‌شوند.

گردشگری سلامت محور اصلی جذب توریست در مرزی‌ترین استان کشوربه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور و دارا بودن مرز مشترک با سه کشور افغانستان، پاکستان و عمان، داشتن مقاصد گردشگری و امکانات و تجهیزات خوب درمانی این ظرفیت را دارد که به یکی از قطب‌های گردشگری سلامت در ایران تبدیل شود، اما در حال حاضر این صنعت به جایگاه واقعی خود دست نیافته به طوری که در سال گذشته این استان موفق به جذب تنها ۲۵۰ گردشگر سلامت از کشور‌های همسایه شده است که این تعداد فقط یک درصد از جمعیت بیماران موجود در این کشور‌ها را شامل می‌شود. این در حالی است که به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد سالانه ۲۰ هزار گردشگر سلامت از کشور‌هایی مانند کویت، بحرین، قطر، افغانستان، عراق، تاجیکستان و ترکمنستان در بیمارستان‌های مشهد پذیرش و بستری می‌شوند.

با این حال معاون گردشگری میراث فرهنگی سیستان بلوچستان معتقد است این استان ظرفیت جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی پیش‌بینی‌شده در سند چشم‌انداز توسعه گردشگری سال ۱۴۰۴ کشور را دارد چرا که فقط سواحل مکران در این استان با ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت مستقر در حاشیه اقیانوس هند هم‌مرز است و اگر یک درصد این جمعیتِ اهل سفر جذب بازار ایران شوند، سیستان و بلوچستان به دروازه توسعه ایران تبدیل خواهد شد. علاوه بر این، دو کشور پرجمعیت افغانستان و پاکستان در شرق این استان وجود دارد که مردم آن نیازمند دریافت خدمات درمانی و بهداشتی هستند.

حال ظرفیت‌های درمانی موجود در سیستان و بلوچستان در کنار نیاز کشور‌های همسایه به خدمات درمانی شرایطی را فراهم آورده است که می‌توان از آن برای جذب بخشی از جمعیت ۲۰ میلیونی پیش‌بینی‌شده در زمینه گردشگر خارجی استفاده کرد، اما از قوه به فعل رساندن این شرایط نیازمند چه اقداماتی است؟

با توجه به فراهم بودن این شرایط و همچنین وجود دو مرکز دارای مجوز IPD برای پذیرش بیماران خارجی در این استان هنوز توسعه گردشگری سلامت سیستان و بلوچستان جدی گرفته نشده است به طوری که تا قبل از سال ۹۶ هیچ آماری از پذیرش بیماران خارجی در مراکز درمانی استان وجود ندارد. همچنین ستاد و سند استانی گردشگری سلامت نیز موجود نیست.

درمان؛ یکی از بازار‌های اصلی گردشگری

مجتبی میرحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: امروزه گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین پدیده جامعه بشری فعالیت‌های مختلفی را دربرمی گیرد و این قابلیت را دارد که برای اقشار مختلف جامعه کسب‌وکار‌هایی را ایجاد کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: یکی از راهکار‌های افزایش تولید ناخالص ملی، گردشگری است و کشور‌هایی که برای افزایش درآمد ناخالص ملی خود از طریق گسترش بازار خدمات برنامه‌ریزی کرده‌اند، بازار گردشگری را به‌عنوان مهم‌ترین بازار با گردش مالی، اشتغال‌زایی مولد و حاشیه سود بالا انتخاب کرده‌اند.

وی ادامه داد: افزایش رشد سفر‌ها از یک‌سو و افزایش علاقه به مقصد‌های گردشگری جدید از طرف دیگر باعث شده که روز‌به‌روز پسوند‌های بیشتری را در کنار واژه گردشگری شاهد باشیم.

میرحسینی عنوان کرد: پسوند‌هایی مانند گردشگری جنگ، گردشگری مذهبی، گردشگری شهری، گردشگری روستایی، گردشگری ورزشی، گردشگری سلامت، گردشگری تفریحی، گردشگری دریایی، گردشگری رویداد‌ها و مواردی دیگر که هر روز رو به افزایش است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در این میان گردشگری سلامت یکی از اجزای اصلی بازار‌های گردشگری محسوب می‌شود، تصریح کرد: چهار عامل برند سازی در حوزه درمان، هماهنگی کامل نهاد‌های مرتبط با گردشگری درمانی، وجود نهاد بین بخشی متولی و سیاست‌گذار و زیرساخت‌های لازم در بخش بیمارستان‌های مجهز و حمل‌ونقل به ترتیب حائز اولویت اول تا چهارم در توسعه گردشگری سلامت است.

وی ادامه داد: توجه هم‌زمان به سیاست‌گذاری و حمایت سازمان‌یافته از مجموعه‌های فعال در این کسب‌وکار با تدوین استراتژی جامع و از طرفی فعال‌تر شدن مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمات درمانی، گردشگری سلامت و خدمات گردشگری به بیماران خارجی از جمله راه‌های توسعه این بخش است.

میرحسینی با اشاره به اهمیت آموزش در این زمینه تصریح کرد: کسانی که خدمات درمانی را فراهم می‌کنند باید به آموزش کارکنان مرتبط با بیمار خارجی، بیش از تأییدیه‌های بین‌المللی و ایجاد تسهیلات دسترسی اهمیت بدهند.

شرکت‌های تأمین خدمات گردشگری درمانی باید استاندار‌ها را رعایت کنند

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برای توسعه گردشگری سلامت شرکت‌های تخصصی تأمین خدمات مختلف گردشگر درمانی باید به رعایت استاندارد‌های خدمات گردشگری و درمانی و نظام ارجاع تخصصی، بسیار بیشتر از مستند سازی فرآیند و تعریف بسته‌های متنوع خدمت بپردازند.

وی اظهار داشت: همچنین تخصیص بودجه خاص برای فعال‌تر نمودن ستاد تبلیغات و برگزاری نمایشگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای ترویج توانمندی‌های استان در زمینه پزشکی و درمان یکی از راهکار‌های معرفی جاذبه‌های درمانی سیستان و بلوچستان در تمام محصولات فرهنگی توزیع‌شده در بازار هدف است. این روش علاوه بر هزینه کم، در شرایط کنونی نیز کاملاً مؤثر است.

میرحسینی تصریح کرد: راهکار دیگر که باید در دستور کار قرار گیرد تشکیل ستاد ویژه توسعه گردشگری سلامت در استان است. همچنان که شورای راهبری گردشگری سلامت متشکل از چهار دستگاه است. براساس مصوبه این شورا فعالیت‌های مربوط به توسعه زیرساخت‌های گردشگری سلامت و بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران محول شده است. وزارت بهداشت وظیفه آموزش و توسعه منابع انسانی، وزارت خارجه وظیفه توسعه و بهبود روادید و ویزای درمانی با کشور‌های بازار هدف و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وظیفه بازاریابی و تبلیغات را برعهده گرفته است.

ضرورت تدوین سند استانی گردشگری سلامت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: تدوین سند استانی توسعه گردشگری سلامت با توجه به وجود دغدغه‌هایی در مورد عدم وجود چشم‌انداز روشن و عدم وجود تعریف جایگاه نهاد‌های مختلف و نقش و اختیارات آن‌ها، می‌تواند بسترساز تعریف نقش و جایگاه بخش دولتی و خصوصی بوده و برنامه‌های توسعه‌ای تولیدشده در این سند، زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه این کسب‌وکار به خصوص در حوزه کسب‌وکار گردشگری درمانی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد شبکه گسترده بازاریابی و فروش با توجه به اهمیت بسزای دسترسی به بازار کشور‌های هدف گردشگری درمانی، ایجاد دفاتر مشترک با شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری درمانی در هر کشور، امکان فعالیت مشترک را در زمینه تبلیغات و بازاریابی، جذب بیمار، انجام امور اولیه مانند ارسال مدارک پزشکی، دریافت هزینه‌های اولیه، تنظیم برنامه سفر، دریافت بلیت و ویزا و... فراهم می‌کند. علاوه بر اینکه به خاطر حضور در کشور مبدأ و آشنایی با بازار هدف، برنامه‌های تبلیغات، متناسب با آن بازار طراحی و اجرا می‌شود که مؤثرتر خواهد بود.

میرحسینی ادامه داد: در نهایت طراحی و تدوین راهکار‌های پذیرش بیمه‌های تکمیلی کشور‌های بازار هدف نیز از اهمیت خاصی برای توسعه گردشگری سلامت در سیستان و بلوچستان برخوردار است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: امیدواریم در سال ۹۷ با ایجاد زیرساخت‌های لازم، تشکیل شورای راهبردی گردشگری سلامت، آموزش به اجزای مرتبط با این بخش و ایجاد زمینه نقش‌آفرینی فعال‌تر بخش خصوصی شاهد تحول رو به رشدی در این بخش باشیم.

منبع تسنیم

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.