مهرپور مطرح کرد؛

یک چهارم افراد کمتر از ٥٥ سال دچار «سکته مغزی» می‌شوند/ ابتلای ۹۰ هزار نفر در کشور به «ام اس»

یک متخصص نورولوژی گفت: سکته مغزی فقط مختص سالمندان نیست و یک چهارم افراد پایین‌تر از ٥٥ سال دچار این بیماری می‌شوند.

یک چهارم افراد کمتر از ٥٥ سال دچار سكته مغزی می شوند/ ابتلای 90 هزار نفر در کشور به ام اسبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود مهرپور متخصص نورولوژی در سمپوزیوم بیماری های اعصاب و سلول های بنیادی که امروز برگزار شد، در خصوص تزریق داخل وریدی و شریانی سلول های تک هسته ای مغز استخوان اظهار كرد: در بیماران سكته مغزی یک كارآزمایی بالینی کیمن انجام شده است.

مهرپور با اشاره به اینكه استروک (سكته مغزی) بِه عنوان دومین عامل مرگ و میر شناخته شده است، گفت: سكته مغزی فقط مختص سالمندان نیست و یک چهارم افراد پایین تر از ٥٥ سال دچار این بیماری می شوند كه این بیماری نسبت به گذشته بیشتر در قشر جوان دیده می شود.

این متخصص نورولوژی با بیان اینكه ٨٠ الی ٩٠ هزار نفر كشور ما به بیماری ام اس مبتلا هستند، افزود: این بیماری از دسته بیماری هایی است كه مردم به آن توجه ندارند.

بهترین راهکار برای درمان سکته مغزی

وی با بیان اینكه استروک فقط درمان دارویی دارد، عنوان كرد: زمان در درمان این بیماری بسیار اهمیت دارد و هرچه زمان بگذرد درمان سكته مغزی سخت تر می شود.

این متخصص نورولوژی با اشاره به اینكه تزریق سلول های بنیادی در مغز ماندنی نیست، مطرح كرد: سلول های بنیادی در مغز به نرون تبدیل نمی شود و تقریبا همه سلول ها به مرور زمان از بین می رود كه خوبی این مسئله این است كه آن در مغز نمی ماند و كانسری ایجاد نمی كند و بدی این مسئله ماندگار نبودن است كه بدن به حالت قبل باز می گردد.

مهرپور با تاكید به اینكه سكته مغزی بیماری است كه نسبت به ام اس قدیمی تر است، گفت: تزریق مزاكسیون( mscs) بلافاصله وارد مغز نمی شود و ید خیلی كمی از آن وارد مغز می شود كه این مسئله در درمان مطلوب نیست؛ بهترین كار در درمان سكته مغزی استفاده از عصاره سلول بنیادی است كه عوارضی در این زمینه ندارد.

ملاحظات اخلاقی در كارآزمایی بالینی سلول های بنیادی

همچنین در ادامه مراسم احسان شمسی متخصص اخلاق پزشكی با اشاره به ملاحظات اخلاقی در كارآزمایی بالینی سلول های بنیادی اظهار كرد: اخلاق در پژوهش یكی از مسائل مهم و كلیدی است كه مربوط به درك ماست؛ اگر ما پژوهشی انجام دادیم و استانداردهای لازم در طراحی را نداشته باشد یعنی آزمایش ما مناسب نباشد غالبا تمام اطلاعات ما مطلوب نخواهد بود و فقط هزینه و زمان را از دست داده ایم.

شمسی با اشاره به اینكه غالبا بیماران نورولوژی نا امید و به دنبال راه حل در درمان هستند، گفت: پزشک می تواند تحت عنوان پژوهش و زیر نظر كمیته اخلاقی به فرد امیدواری دهد و به دنبال بهترین راه درمان باشد.

وی با بیان اینكه فرآورده بیولوژیک باید در سازمان غذا و دارو رعایت شود، گفت: این فرآورده های بیولوژیک نباید به سمتی برده شود كه در نهایت آن محصولات متوقف شود و باید از دارو درست استفاده شود.

اثر بخشی تزریق سلول های بنیادی خونساز در عملكرد تكاملی بیماران فلج مغزی

محمود رضا اشرفی فوق تخصص نورولوژی در خصوص اثر بخشی تزریق سلول های بنیادی خونساز در عملكرد تكاملی بیماران فلج مغزی اظهار كرد: فلج مغزی قسمت حركتی در بدن را مختل می كند و می تواند در دوران رشد مغز این اتفاق بیافتد.

اشرفی با اشاره به اینكه نوزادان سی پی در كشورهای توسعه یافته متولد می شوند، گفت: با وجود پیشرفت های تكنولوژی میزان بیماران سی پی كاهش پیدا نكرده و همچنان به عنوان یک معضل است؛ ممكن است این بیماری از دوران جنینی تا ٢ سالگی در بدن كودک به وجود آید.

وی افزود: تشخیص مناسب در بیماران سی پی بسیار اهمیت دارد و باید در تاخیر تكاملی دقت كرد؛ اساسی ترین درمان در این بیماران اقدامات توانبخشی است و در مراحل بعدی استفاده از دارو توصیه می شود.

این فوق تخصص نورولوژی با اشاره به اینكه سلول stem cell باعث بهبود بیماران می شود، افزود: این سلول در درمان بیماران اعصاب به خصوص اطفال موثر است.

اشرفی با اشاره به وجود بانک بند ناف در كشور گفت: مطالعات نشان داده سلول های بنیادی بند ناف بافت های صدمه دیده را درمان می كند.

وی با بیان اینكه هدف درمان كودكان چهار تا ١٤ ساله هستند یاد آور شد: یک سوم بیماران سی پی اسپارسی از سلول بند ناف در پژوهشگر رویان درمان می شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار