باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آینده مبهم کلاس هفتمی‌ها و کلاف سردرگم تصمیم‌گیری برای حذف مدارس تیزهوشان

تصمیم حذف آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی همچنان محل اختلاف تصمیم‌گیران شده و دانش‌آموزان را در بلاتکلیفی قرار داده است.

آینده مبهم کلاس هفتمی‌ها و کلاف سردرگم تصمیم‌گیری برای حذف مدارس تیزهوشانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماجرا از حدود یک ماه پیش با تصمیم   وزیر آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون دوره ابتدایی شروع شد؛ تصمیمی که اما و اگر‌های بسیاری به دنبال داشت و همچنان هم به نتیجه قطعی نرسیده است.

تصمیمی که موجی از مخالفان و موافقان را درباره این تصمیم به دنبال داشت و گویی این اختلاف نظرها تاکنون سودی نداشته و تنها برای دانش‌آموزان پایه هفتم مشکل ساز شده است چرا که هنوز دانش‌آموزان درگیر و دار ماندن یا حذف مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی معطل هستند و هنوز درمانی قطعی برای درد مزمن شبه کنکور وجود ندارد.

قول آقای وزیر برای بهبود شرایط

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مقابل هجمه‌ها و مخالفت‌هایی که برای حذف آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی مطرح شد گفته بود که هر تغییر با مقاومت‌هایی همراه است اما آن را می‌پذیرم و معتقد است که باید شادابی را به مدارس بازگردانیم و در این راستا طی یک ماه اخیر در تمامی اخبار و سخنرانی‌های وزیر آموزش و پرورش واعضای شورای معاونانش حمایت از آزمون‌ها به بهای حفظ کودکی اظهاراتی مطرح شد.

هر چند در این میان وجود مدارس غیردولتی و موسسات آموزشی محل اختلاف واقع شده است چرا که منتقدان معتقد هستند وجود مدارس غیردولتی و موسسات آموزشی با این تصمیم پر رونق‌تر خواهد بود و صرفا عدالت آموزشی با این اقدام زیر سوال می‌رود از طرفی آقای وزیر قول داده است تا نظارت‌های پر بیشتری بر روند فعالیت مدارس غیردولتی و موسسات انجام شود. 

فارغ از درست یا غلط بودن شائبه‌های منتقدان و حمایت‌هایی که آموزش و پرورشی‌ها از این تصمیم داشتند اما هنوز حرف‌شان به کرسی نشسته است و گویی تصمیم‌گیری به مجالی نامعلوم موکول شده است.

ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصمیات آموزش و پرورشی‌ها

در هفته اخیر بود که اخباری مبنی بر ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصمیم حذف مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی مطرح شد که بر این اساس محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه 805 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری عنوان کرد: با توجه به دغدغه‌های خانواده‌های‌ دانش‌آموزان مدارس سمپاد و تغییرات مطرح شده قرار شد این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از کارشناسی‌های لازم مطرح شود و تصمیم شورا مبنای عمل قرار گیرد همچنین مقرر شد تا هر گونه اقدام غیر از این مسیر در مورد موضوع مطرح شده متوقف شود.

این اظهارات موجب شد تا منتقدان تصمیم حذف آزمون مدارس سمپاد امیدواری نسبت به پا برجا ماندن این مدارس در مقطع متوسطه اول داشته باشد اما آموزش و پرورشی‌ها در مورد این تصمیم اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند هنوز ابلاغی در این مورد وجود نداشته است حتی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیئت دولت نظری درباره این مصوبه نداشت و نامه‌ای از سوی وی به رئیس دفتر ریاست جمهوری برای اصلاح اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که این نامه از سوی مسئولان آموزش و پرورش تائید شد.

آینده مبهم کلاس هفتمی‌ها و کلاف سردرگم تصمیم‌گیری برای حذف مدارس تیزهوشان

تصمیم عجولانه گرفته نشود!

 اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تصمیم حذف مدارس تیزهوشان  و ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این تصمیم  اظهار کرد: این شورا می تواند توصیه به آموزش و پرورش داشته باشد اما چگونگی کار و کیفیت آن به عهده آموزش و پرورش است؛ در واقع شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد مسائل کلانی همچون سند تحول بنیادین وارد عمل می شود و جزئیات کار به آموزش و پرورش سپرده خواهد شد.

وی ادامه داد: درباره حذف مدارس سمپاد هم شورای عالی آموزش و پرورش تصمیم گرفته است و آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولی امر تعلیم و تربیت می‌تواند روش‌هایی برای ساماندهی مدارس داشته باشد و جز اختیارات وزیر آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مساله مهمی که در این تصمیم باید مورد توجه قرار گیرد پرهیز از اقدامات عجولانه و بدون زیر ساخت مناسب برای دانش آموزان است.

بلاتکلیفی میان ماندن و حذف!

تصمیم آقای وزیر که قرار بود تا استرس و غول شبه کنکورها را از دانش آموزان ابتدایی کم کند حالا به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است که دانش آموزان را در برزخ آینده ای نامبهم قرار داده است و هر از گاهی نظرات موافق و مخالفی ازاین تصمیم مطرح می‌شود.

حال با وجود این اظهارات چند پهلو برای این تصمیم از سوی بخش های مختلف مرتبط  باید منتظر ماند و دید چه زمانی تصمیم وزیر آموزش و پرورش به ثمر می‌نشیند و آیا زیرساخت‌های لازم و پذیرش جامعه می‌تواند این تصمیم را به عنوان یک مصوبه برای دانش‌آموزان پایه هفتمی اجرایی کند؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۷:۵۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام بچه ها،من نمونه دولتی قبول شدم
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۵:۵۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
من هم کاملا متقدم که باید این آزمون ها حذف بشه واز پایه نهم به بعد آغاز بشه همش استرسه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۱۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
سلام .به نظر حقیر به عنوان ولی دانش آموز در این موقع پایان سال تحصیلی زمان مناسبی برای حذف مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان نمی باشد .تصمیم عجولانه صحیح نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
حذف آزمونهای تیزهوشان و نمونه دولتی بزرگترین خدمت در حق کودکان مان بود با تشکر فراوان از وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای بطحایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
من معلم هم معتقدم دانش اموزی که هوش بالایی داره حیفه تو مدارس عادی درس بخونه باید شرایط براش فراهم بشه .وگرنه اونم انگیزشو از دست میده کی گفته رو بچه فشار میاد ؟ ......اونایی که رو بچه هاشون فشار میاد خودشون تشخیص میدن.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۵۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
سلام ، حذف آزمونهای مدارس نه تنها نافع ،که امری مقدس است چراکه می تواند از وارد شدن استرس به طیف وسیعی از دانش آموزان و اولیاء که دغدغه آموزش با کیفیت را دارند جلوگیری نماید همچنین از سوء استفاده موسساتی که به جای خیر خواهی کارشان به تجارت کشیده ممانعت نماید. اما نکته در این جاست که تصمیم گیریهای شتابزده همواره ضربات سنگینی بر پیکره سیستم آموزشی ما وارد آورده است ، حذف مراکز تربیت معلم در دهه هفتاد ، استقرار نظام سالی واحدی و حالا تعطیلی مراکز سمپاد در دوره اول متوسطه ، آن هم با اعلام در میانه سال تحصیلی همگی از تصمیمات خلق الساعه و قائم به شخص روایت می کند که می تواند بر طیف وسیعی از دانش آموزان تاثیر منفی داشته باشد.
نکته دیگر اینکه جایگزین آزمونها چه می تواند باشد؟ طرح شهاب که از آن به عنوان جایگزین آزمونهای ورودی یاد می شود ظاهرا هنوز در بیش از 15 استان کشور اجرایی نشده و در استانهایی هم که اجرایی وضعیتی تصمیماتی این چنینی در بزرگترین و تاثیرگذار ترین وزارت دولت گرفته می شود؟شده دارای کیفیت لازم نیست
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۵۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
سلام ، حذف آزمونهای مدارس نه تنها نافع ،که امری مقدس است چراکه می تواند از وارد شدن استرس به طیف وسیعی از دانش آموزان و اولیاء که دغدغه آموزش با کیفیت را دارند جلوگیری نماید همچنین از سوء استفاده موسساتی که به جای خیر خواهی کارشان به تجارت کشیده ممانعت نماید. اما نکته در این جاست که تصمیم گیریهای شتابزده همواره ضربات سنگینی بر پیکره سیستم آموزشی ما وارد آورده است ، حذف مراکز تربیت معلم در دهه هفتاد ، استقرار نظام سالی واحدی و حالا تعطیلی مراکز سمپاد در دوره اول متوسطه ، آن هم با اعلام در میانه سال تحصیلی همگی از تصمیمات خلق الساعه و قائم به شخص روایت می کند که می تواند بر طیف وسیعی از دانش آموزان تاثیر منفی داشته باشد.
نکته دیگر اینکه جایگزین آزمونها چه می تواند باشد؟ طرح شهاب که از آن به عنوان جایگزین آزمونهای ورودی یاد می شود ظاهرا هنوز در بیش از 15 استان کشور اجرایی نشده و در استانهایی هم که اجرایی وضعیتی تصمیماتی این چنینی در بزرگترین و تاثیرگذار ترین وزارت دولت گرفته می شود؟شده دارای کیفیت لازم نیست،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶
من هم دبیرم وازدبیران وکلیه کسانی که توتیزهوشان کارکردن ازجمله مشاراشون شنیدم که اونجا به دلیل رقابت زیادبه شدت دانش آموزان استرس دارند وحتی مادزان هم فقط به خاطراینکه فرزندشون ورودبه این مدارس روامتیاز میدونند ودوس دارن کم نیارن ووارداین مدارس بشن اجازه می دن به اوناکه توآزمون شرکت کنند اینو که می گم به عینه شاهدبودم دربعضی ازاونایی که میشناسم خوب مگه همه چیزبایدمدرسه یادبگیرن اونی که واقعا استعدادداره وعلاقمنده توکلاسهای پژوهشسراهاشرکت کننددرهرزمینه ای که استعدادداره وعلاقمنده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
من معلم معتقدم مدارس خاص و ازمونهای ورودی باید از نهم ب بعد باشه نه از ششم و دوره دبستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
برگزاري چنين اآزمون هاي استرس زا براي خانواده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
استرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
من معلم معتقدم مدارس خاص و ازمونهای ورودی باید از نهم ب بعد باشه نه از ششم و دوره دبستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
برگزاري چنين اآزمون هاي استرس زا براي خانواده ها
آخرین اخبار