باقرزاده کریمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

حوزه زاینده رود دارای پیچیده ترین موضوع حق آبه

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان محیط زیست کشور گفت:حوزه زاینده رود یکی از پیچیده ترین موضوعات حق آبه را به خود اختصاص داده است.

مسعود باقرزاده کریمی مدیر دفتراکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برنامه احیای زاینده رود اظهار کرد: حوزه زاینده رود یکی از پیچیده ترین و پرسابقه ترین موضوعات حق آبه رودخانه و تالاب در منطقه است به طوری که شورای هماهنگی ویژه ای برای این کار تشکیل شده است.

وی افزود: شورای هماهنگی زاینده رود چند جلسه در سطح وزرا ، استانداران و نمایندگان کشاورزان استان های منطقه در رابطه با موضوع زاینده رود داشتند.

باقرزاده کریمی گفت: بارگذاری 20 هزار هکتار زمین کشاورزی که در اصفهان انجام می شد، در طی چند دهه گذشته به 400 هزار هکتار رسیده است که تنها حدود 50 درصد آن یعنی 200 هکتار کاشته می شود به عبارت دیگر کشاورزی در منطقه ده برابر شده است.

وی ادامه داد: با گسترش شهر و صنایع مختلف در استان، مصارف آب افزایش یافت و همچنین آبگیری تونل های کوهرنگ نیز نتیجه ای در بر نداشت.

مدیر دفتراکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست جلسه ای با وزارت نیرو برای تعیین حق آبه زاینده رود داشت که براساس گزارش وزارت نیرو با وجود بارش ها این قسمت از منطقه به دلیل خشکسالی احیا نشده است.

وی افزود: برای احیای زاینده رود باید یک سیاست های فراتر از مسئولین آب و محیط زیست گرفته شود. اگر قرار است برای حوزه کشاورزی آبی تعلق نگیرد باید برای جبران حق زحمه این حوزه منابعی در نظر گرفته شود.

باقرزاده کریمی گفت: ما باید حوزه کشاورزی را به گلخانه ای شدن هدایت کنیم که بتوانیم از هدر رفت و تبخیر آب در این حوزه جلوگیری کنیم که این کار باعث افزایش محصولات کشاورزی و صرفه جویی در آب خواهد شد.

انتهای پیام/

آخرین وضعیت حق آبه زاینده رود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار