بررسی جام‌های جهانی فوتبال؛

ایتالیا در سیاسی‌ترین جام جهانی قهرمان شد

دومین دوره رقابت‌های جام جهانی از ۲۷ می‌ تا ۱۰ ژوئن ۱۹۳۴ به میزبانی کشور ایتالیا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین دوره رقابت‌های جام جهانی از ۲۷ می‌ تا ۱۰ ژوئن ۱۹۳۴ در ایتالیا برگزار شد.

با توجه به انصراف برخی کشور‌های اروپایی از حضور در نخستین دوره این رقابت‌ها به میزبانی اروگوئه، تیم‌های آمریکای جنوبی هم دومین دوره جام جهانی را جدی نگرفتند. به شکلی که آرژانتین و برزیل با تیم دوم خود راهی ایتالیا شدند و اروگوئه، مدافع عنوان قهرمانی هم از سفر به کشور میزبان خود داری کرد.

قهرمانی ایتالیا در سیاسی‌ترین جام جهانی

جام جهانی ۱۹۳۴ را باید سیاسی‌ترین دوره این رقابت‌ها نام برد چراکه دولت فاشیستی "بنیتو موسولینی" دیکتاتور ایتالیایی کاملا روی آن سایه افکنده بود و تلاش می‌کرد با استفاده از محبوبیت فوتبال بین مردم کشورش و شکوه جام جهانی، به تبلیغ حزب فاشیست بپردازد.

اعلام آمادگی ۳۲ کشور برای حضور در جام جهانی سبب شد فیفا تصمیم بگیرد بین متقاضیان مسابقات انتخابی برگزار کند و در نهایت ۱۶ تیم با برتری مقابل حریفانشان مجوز بازی در جام جهانی را کسب کردند. جالب این جاست که ایتالیا میزبان هم با برتری چهار بر صفر مقابل یونان توانست این جواز را به دست آورد.

قهرمانی ایتالیا در سیاسی‌ترین جام جهانی

ورزشگاه‌های لیتوریاله بولونیا، جیووانی برتا فلورانس، لوئیجی فراریز جنوا، سن سیرو میلان، بنیتو موسولینی تورین، جورجیو آسکارلی ناپل، ناسیونال رم و لیتوریو تریئسته، ۸ ورزشگاهی بودند که جام جهانی ۱۹۳۴ در آن‌ها برگزار شد.

مرحله اول جام جهانی ۱۹۳۴ به صورت گروهی برگزار نشد و از همان ابتدا تیم‌ها به صورت حذفی به مصاف هم رفتند که در نهایت تیم‌های ایتالیا، اسپانیا، اتریش، مجارستان، چکسلواکی، سوئیس، آلمان و سوئد به ترتیب با برتری برابر آمریکا، برزیل، فرانسه، مصر، رومانی، هلند، بلژیک و آرژانتین راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند.

قهرمانی ایتالیا در سیاسی‌ترین جام جهانی

*در مرحله یک چهارم نهایی این نتایج حاصل شد:

ایتالیا ۱- اسپانیا ۱ (بازی دوم- ایتالیا ۱- اسپانیا صفر)

اتریش ۲- مجارستان ۱

چکسلواکی ۳- سوئیس ۲

آلمان ۲- سوئد ۱

زیباترین بازی این مرحله در گرمای طاقت فرسای فلورانس بین ایتالیا و اسپانیا برگزار شد. دیداری که در پایان وقت‌های اضافی با تساوی یک - یک به پایان رسید و ویتوریو پوتزو و آمادیو گارسیا مجبور شدند در بازی تکراری بسیاری از بازیکنانشان را تغییر دهند. در آن‌ بازی تکراری لاجوردی پوشان با تک گل "جوزپه مه آتزا" اسپانیا را شکست دادند. ۲ روز بعد ایتالیا در ورزشگاه سن سیرو که با وزش توفان و باران سیل آسا به باتلاق تبدیل شده بود به مصاف اتریش رفت و بازهم با گل مه اتزا حریفش را شکست داد تا به فینال برسد.

چکسلواکی هم با برتری ۳ بر یک مقابل آلمان در وزشگاه ناسیونال رم به فینال رسید تا در دیدار نهایی به مصاف میزبان برود.

یکشنبه ۱۰ ژوئن ۱۹۳۴ ایتالیا و چکسلواکی در حضور ۵۵ هزار تماشاگر ورزشگاه المپیک رم با قضاوت ایوان اکلند سوئدی فینال جام جهانی را برگزار کردند که در نهایت این بازی با نتیجه ۲ بر یک به سود میزبان به پایان رسید تا ایتالیا برای نخستین بار جام ژول ریمه را بالای سر ببرد.

رایموندو اورسی (۸۱) و آنجلو چیاویو (۹۵) برای ایتالیا و آنتونین پوک (۷۱) برای تیم کارل پترو موفق به گلزنی شدند.

در دیدار رده بندی هم آلمان ۳ بر ۲ اتریش را شکست داد و به رتبه سوم رسید.

از جیامپیرو کومبی (دروازه بان تیم ملی ایتالیا) آنجلو چیاویو (هافبک تیم ملی ایتالیا) و ریکاردو زامورا (دروازه بان تیم ملی اسپانیا) می‌توان به عنوان چهره‌های شاخص جام نام برد، اما بدون شک اولدریش نجدلی (آقای گل جام با پنج گل از چکسلواکی) و جوزپه مه آتزا (برترین بازیکن جام) ستاره‌های اصلی دومین دوره جام ژول ریمه بودند.

قهرمانی ایتالیا در سیاسی‌ترین جام جهانی

*نکات جالب:

  • دیدار فینال جام جهانی ۱۹۳۴ میان ایتالیا و چکسلواکی، تقابل دو نفر از بهترین دروازه بان‌های تاریخ فوتبال به نام جیان پیرو کومبی و فرانتیسک پلانیکا بود.
  • پس از گل چکسلواکی در فینال جام جهانی مقابل ایتالیا، هواداران پرشور تیم میزبان در حضور موسولینی بسیار خشمگین شده و با حمله به یکی از بازیکنان چک، او را با تور سیمی بستند که این درگیری با دخالت پلیس ایتالیا پایان یافت.
  • در این دوره تصمیم گرفته شد که مسابقه بعد از تساوی در وقت قانونی، در وقت اضافه پیگیری شود و اگر باز هم مساوی شد، بازی تکرار شود.
  • آنجلو چیاویو اولین بازیکن اروپایی است که در یک مسابقه جام جهانی هت تریک کرد و در جریان دیدار ایتالیا و آمریکا که با برتری ۷ بر یک آتزوری تمام شد، سه گل وارد دروازه آمریکا کرد.
  • ارنستو بلیس از تیم آرژانتین اولین گل این جام را زد.
  • مصر اولین تیم آفریقایی بود که در جام جهانی شرکت کرد.
  • اولین مسابقه جام جهانی که به وقت اضافه کشیده شد، بین اتریش و فرانسه بود. اتریش تحت مربیگری "هوگو میسل" سرانجام ۳-۲ پیروز شد، اما در نیمه نهایی ۱ بر صفر به ایتالیا باخت.
  • در ۱۷ بازی جام جهانی ۷۰ بار توپ از خط دروازه‌ها گذشت تا میانگین ۴/۱۲ گل در هر بازی ثبت شود. ضمن اینکه ۳۶۳ هزار نفر این‌بازی‌ها را با حضور در ورزشگاه تماشا کردند تا میانگین ۲۱۳۵۳ تماشاگر در هر بازی به ثبت برسد.
  • ایتالیا و آلمان با به ثمر رساندن ۱۱ گل بهترین خط حمله جام را تصاحب کردند و اسپانیا هم با ۲ گل خورده میانگین ۰/۶ گل خورده در هر بازی بهترین آمار دفاعی را به جا گذاشت.

انتهای پیام/

بررسی جام‌های جهانی فوتبال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار