رابطه سمی انگلیس با رژیم سعودی؛

عربستان از انگلیس جنگنده می‌خرد

عربستان قرار است هجده فروند جنگنده تایفون از انگلیس خریداری کند و به علت مشارکت این کشور در جنگ یمن، این توافق جنجال به پا کرده است.

عربستان از انگلیس جنگنده می‌خردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایندیپندنت نوشت: عربستان سعودی قرار است هجده فروند جنگنده تایفون از انگلیس خریداری کند و به علت مشارکت این کشور در جنگ یمن، این توافق بسیار بحث برانگیز شده است.

این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی نوشت: عربستان سعودی با دولت انگلیس یک قرارداد موقت برای خرید 48 فروند جنگنده تایفون (Typhoon) امضا کرده است. اگر این قرارداد در روز آخر سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به انگلیس نهایی شود، کمک بزرگی برای شرکت بی ای ایی سیستمز (BAE Systems) [شرکت صنایع هوایی و هوافضای انگلیس] خواهد بود که سی و پنج هزار کارمند در انگلیس دارد.

اما با توجه به مشارکت رژیم عربستان سعودی در بمباران یمن و کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی و ایجاد بحران انسانی حاصل از آن در این کشور، این قرارداد مبارزان ضد جنگ را به خشم خواهد آورد.

گاوین ویلیامسون، وزیر دفاع انگلیس پس از دیدار با ولیعهد عربستان با اعلام این خبر گفت: «فصل جدیدی در روابط تاریخی دو کشور ایجاد شده است.»

در ماه اکتبر، شرکت بی ای ایی اعلام کرد در پنج سال آینده در بخش هوا و فضا هزار و چهارصد نفر را اخراج خواهد کرد که یکی از علل آن کاهش تولید تایفون است، بنابراین این قرارداد به ارزش 10 میلیارد پوند،‌ چشم انداز آینده این شرکت را به طرز چشمگیری بهبود خواهد بخشید.

فعالان ضد جنگ با اشاره به بمباران یمن از سوی عربستان، معتقدند عربستان کشوری نیست که انگلیس با آن وارد معامله شود. آمار دولتی انگلیس نشان می دهد از زمان بمباران یمن در سال 2015، انگلیس مجوز 4/6 میلیارد پوند اسلحه را برای عربستان سعودی صادر کرده است از جمله مجوز 2/7 میلیارد پوند برای هواپیما، بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین و حدود 1/9 میلیارد پوند برای نارنجک، بمب، موشک و اقدامات متقابل.

اندرو اسمیت، عضو کمپین مبارزه با تجارت اسلحه گفت: «اگر این قرارداد شرم آور انجام شود ریاض و شرکت های تسلیحاتی که از آن سود می برند، جشن می گیرند، اما این قرارداد برای مردم یمن به معنی تخریب بیشتر خواهد بود.»

وی افزود: «به مدت دهها سال، دولت های پی در پی در انگلیس از رابطه سمی و مخرب با رژیم سعودی بهره برده اند. ترزا می (نخست‌وزیر انگلیس) با پهن کردن فرش قرمز برای این شاهزاده نشان داد برای حفظ این رابطه چقدر خود را بی اعتبار خواهد کرد.»

طبق گزارش سازمان ملل متحد و سایر منابع، از ماه مارس 2015 تا دسامبر 2017، بین نه هزار تا چهارده هزار نفر در یمن کشته شده اند که بیش از پنج هزار نفر آنها غیرنظامی هستند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس در سخنانی در اسکاتلند گفت: «ما از دولت ترزا خواسته ایم از دیدار این هفته خود با محمد بن سلمان استفاده کند تا فروش اسحله به عربستان سعودی را متوقف کند و در حالی که بمباران ویرانگر این کشور در یمن همچنان ادامه دارد،‌ خواستار آتش بس فوری شود.»

انتهای پیام/

مشارکت انگلیس با عربستان در کشتار مردم یمن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار