معصوم: برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق، تصمیمی ناموفق بود

رئیس‌جمهور عراق گفت برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از این کشور، تصمیمی ناموفق بود و بغداد و اربیل هر دو در این مسئله مقصر هستند.

معصوم: برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق، تصمیمی ناموفق بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فواد معصوم، رئیس جمهور عراق، در مصاحبه با پایگاه اینترنتی سومریه نیوز، تصمیم اقلیم کردستان برای برگزاری همه‌پرسی جدایی را «ناموفق» خواند و دولت اربیل و بغداد را مسئول اتخاذ چنین تصمیمی دانست.

او گفت: همه‌پرسی کردستان، راه اعلام استقلال این منطقه نیست. چون استقلال یک تمایل شخصی نیست بلکه مسئله‌ای است که به دولت مرکزی و همچنین کشور‌های منطقه‌ای مربوط می‌شود.

رئیس جمهور عراق تاکید کرد: تصمیم برگزاری همه‌پرسی، ناموفق بود و دولت منطقه کردستان و همچنین دولت فدرال، مسئول اتخاذ تصمیم همه‌پرسی هستند. چون این دو دولت در سال‌های گذشته راهی برای حل اختلاف‌های سیاسی خود نیافته اند.

معصوم در ادامه این مصاحبه گفت در نهاد ریاست جمهوری، اشتباهات فنی و اشکالات قانونی موجود در بودجه را تا پیش از تصویب آن بررسی خواهد کرد. پارلمان باید در برخی بند‌های بودجه در صورت مطابق نبودن آن با قانون، بازنگری کند.

او تصریح کرد نهاد ریاست جمهوری، قانون بودجه سال ۲۰۱۸ دولت را پس از تصویب در پارلمان تحویل گرفته است و چنانچه در بودجه اشتباهات فنی یا اشکال قانونی وجود نداشته باشد کارشناسان حقوقی در نهاد ریاست جمهوری، امکان تصویب آن را بررسی می‌کنند.

رئیس جمهور عراق افزود اگر در بودجه اشتباه و اشکالاتی وجود داشته باشد ریاست جمهوری آن را بررسی خواهد کرد، اما این نهاد، موضوع سهم منطقه کردستان را از بودجه بررسی نمی‌کند.

معصوم  در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت پس از منصوب شدن به سمت ریاست جمهوری عراق، از تابعیت و گذرنامه انگلیسی خود انصراف داد. او اعلام کرد: پیشتر گذرنامه عراقی نداشتم و این مسئله باعث شد برای کسب گذرنامه انگلیسی به لندن بروم و در زمان کار از گذرنامه انگلیسی استفاده می‌کردم تا اینکه به عنوان رئیس جمهور عراق انتخاب شدم. از آن زمان من فقط تابعیت عراقی دارم.

انتهای پیام/

گفتگوی فواد معصوم با سومریه‌نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار