نماینده مردم اصفهان در مجلس :

قانون اساسی اجازه بررسی عدم کفایت رییس جمهور را داده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: : قانون اساسی این اقتدار را به نمایندگان داده تا عدم‌کفایت سیاسی شخص رئیس‌جمهور را بررسی کنیم.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام احمد سالک شامگاه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برخی از مشکلات کم بود آب در کشور، اظهار داشت: بالغ‌بر 90 درصد توزیع آب کشور در بخش کشاورزی است، مسئله نخست بسیاری از استان‌ها نیز موضوع کشاورزی است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان از دیرباز استان تولید محصولات کشاورزی اعم از گندم،‌جو، حبوبات، صیفی‌جات و ... بوده است، گفت: استان اصفهان در یک دهه‌ای که خشک‌سالی بر آن چیره شده با سیاست‌هایی که اتخاذ کرد و تغییر الگوی کشت‌هایی که انجام داد دومین استان ازلحاظ تولید محصولات کشاورزی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت قابل‌تقدیر و توجه کشاورزی استان، خاطرنشان کرد: کشاورزان استان قدرت انعطاف بالایی در تغییر کشت دارند که دلیل عمده آن فهم، بصیرت و آگاهی آن‌ها نسبت به مقوله کشاورزی است.

وی با اشاره به درگیری 10 ساله استان با مسئله خشک‌سالی، اظهار داشت: راهی جز این نداریم که برنامه سازش با خشک‌سالی در این رابطه تنظیم شود، باید با خشک‌سالی نبرد داشته باشیم و تدبیر در مسائل قانونی آب و کشاورزی راه‌حل این نبرد است.

حجت‌الاسلام سالک با بیان اینکه سازش با خشک‌سالی پدیده روز امروز ما است و از آن گریزی نیست، گفت: کارشناسان جهانی معتقدند جنگ آینده جهانی بر سر مسئله آب و تغذیه است.

وی با اشاره به حرکت نفوذی "سید امامی" در مسائل محیط‌ زیستی، گفت: وقتی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که حرکتی نفوذی بر روی دو موضوع آب و محیط‌زیست دست گذاشته است و مدام تلقین می‌کند کشور دیگر قادر به کشاورزی نیست که باکمال تأسف بخشی از چنین صحبت‌هایی را از دهان رئیس سازمان محیط‌زیست می‌شنویم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنین بیاناتی این مفهوم را می‌رساند در مدتی دیگر باید در محصولات اساسی کشاورزی وابسته به بیگانگان شویم که درنتیجه خارجی‌ها هر موقع اراده کنند می‌توانند برای گرفتن امتیاز از ما فشارهایی را وارد کنند که این مسئله را نوعی عقب‌نشینی در مقابل استعمار میدانیم.

وی خطاب به سران سه قوه اظهار داشت: دولت، مجلس و سران سه قوه روی موضوع کشاورزی، آب و تغذیه سرمایه‌گذاری ویژه انجام دهند.

حجت‌الاسلام سالک با اشاره به برخی از مشکلات کشاورزان استان اصفهان گفت: در اصفهان به‌ویژه منطقه شرق وضعیت معیشت مردم بسیار نگران‌کننده و دغدغه آمیز است، این به معنای تحریک نیست بلکه به معنای بیان یک واقعیت است.

وی با بیان اینکه مدتی قبل در بین کشاورزان ورزنه حضور پیداکرده بودم، اظهار داشت: آن‌ها در دردودل‌های خود دو مطالبه به‌حق داشتند که یکی از آن‌ها تلاش برای اجرای قانون توسط مسئولان بوده یعنی مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب اجرایی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:آب‌رسانی به مردم و کشاورزان انجام و از برداشت‌های بی‌رویه و بارگذاری‌های جدید به خصوص در استان‌های بالادست جلوگیری شود؛ همچنین حق آبه‌ها پرداخت شود.

وی یادآور شد:‌ حرف ما به آقای وزیر نیرو این هست که اگر آب نیست برای همه نباشد و اگر هست برای همه باشد، اگر هم کمبود آب وجود دارد به‌تناسب قانون توزیع عادلانه آب، آب تخصیص داده شود.

حجت‌الاسلام سالک با بیان اینکه در مجلس نهم استیضاح چیت چیان وزیر وقت نیرو امضا شد که با وساطت رئیس مجلس برای حل مشکل قرار بر رایزنی صورت گرفت، گفت: مطالبی از سوی وزیر نیرو در آن جلسه مطرح شد که بیش از گذشته مصمم به استیضاح وی شدیم، وی پیش از آن می‌گفت 250 میلیون مترمکعب آب برای اصفهان هست ولی در آن جلسه مطرح کرد که ما بیش از 150 میلیون مترمکعب آب نمی‌توانیم به اصفهان بدهیم؛ به وی متذکر شدم چرا مردم را فریب می‌دهید و شفاف صحبت نمی‌کنید.

وی با اشاره به میزان آب پشت سد، اظهار داشت: در حال حاضر 133 میلیون مترمکعب آب پشت سد وجود دارد و این یعنی
زیرخط قرمز آب شرب قرار داریم و ممکن هست در تابستان آینده در این زمینه با مشکلاتی دست‌به‌گریبان شویم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معتقدم با کار کارشناسی که انجام داده‌ایم برداشت‌هایی که در بالادست در حال انجام است نزدیک به 200 میلیون مترمکعب هست ولی یکی از کارشناسان حوزه آب معتقد است این میزان 300 میلیون مترمکعب است؛ می‌گوییم اگر 100 میلیون مترمکعب آب در کف رودخانه زاینده‌رود در طول سال جاری باشد بسیاری از مشکلات کشاورزان حل و سفره‌های زیرزمینی غنی می‌شوند.

وی به لزوم پرداخت حق آبه‌ها تأکید کرد و گفت: مردم شرق اصفهان بیشترین شهید را داده و در دفاع مقدس حضور پررنگ و فعالی داشته‌اند، از کسانی بوده‌اند بیشترین زکات را می‌دادند ولی امروزه این بندگان خدا دچار مشکلات معیشتی شده و حتی زکات بگیر شده‌اند، این افراد دچار وضعیت اسفناک معیشتی هستند.

حجت‌الاسلام سالک با بیان اینکه اگر در کرمانشاه زلزله‌ای رخ داد همه مسئولان و مردم به کمک آن‌ها شتافتند و این کار خوبی بود که صورت گرفت، خطاب به مسئولان تصریح کرد: آیا امروز زلزله بی‌آبی و کم‌آبی خانواده کشاورزان شرق اصفهانی را به نابودی نکشانده، برای زلزله کشاورزان چه‌کار می‌کنیم، در این شرایط برای حل مشکلات وعده، وعید و گفتمان درمانی دیگر جایگاهی ندارد؛ کشاورزان ما ضدانقلاب نیستند حرف حقی دارند که آن را مطالبه می‌کنند.

وی با بیان اینکه چیت چیان در همان جلسه عنوان کرد من تحت‌فشارم، اظهار داشت: این چه ادبیاتی است وزرا دارند، مردم حقشان را مطالبه می‌کنند؛ آیا باید حتماً بحرانی در شرق اصفهان پیش بیاید تا سران سه قوه دست‌به‌کار شوند، پیشگیری کنید قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصل 189 قانون اساسی، گفت: قانون اساسی این اقتدار را به نمایندگان داده تا عدم‌کفایت سیاسی شخص رئیس‌جمهور را بررسی کنیم، ما همین قدرت را داریم تا در دفاع از حقوق مردم اگر دولت این بار به تعهدات خود عمل نکرد اگر آن‌ها هم استعفا ندهند بنده خودم استعفا خواهم داد این مسئله از سر ضعف نیست بلکه در دفاع از مردمی است که دچار مشکلات معیشتی هستند.

وی با بیان اینکه مردم وقتی حقوق‌های نجومی و اختلاس‌های هزاران میلیاردی را می‌بینند آن‌ها را به رخ ما می‌کشند، یادآور شد: دولت باید تصمیمی جدی برای 14 استان کشور که دچار خشک‌سالی جدی هستند، بگیرد.

حجت‌الاسلام سالک با بیان اینکه اگر دولت خلأ قانونی در رابطه با بحث انتقال آب دارد آن را به مجلس ارائه کند تا پیگیری شود؛ نمی‌شود که همه‌اش به مردم وعده‌های توخالی داد، افزود: به دوستان و همکاران خود در یزد می‌گوییم آبی که از زاینده‌رود به آنجا منتقل می‌شود برای شرب هست نه برای کشت و صنعت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون‌گذاری، نظارت و ارتباط معین منطقی با مردم برای کشف مشکلات مردم را به‌عنوان وظایف اصلی نمایندگان بیان کرد و گفت: تذکرات شفاهی و کتبی، سؤال، تحقیق و تفحص، استیضاح و بررسی عدم‌کفایت سیاسی ریاست جمهوری ابزارهایی است که در اختیار نمایندگان قرار دارد.

 

انتهای پیام/ س

 

صحبت های حجت الاسلام سالک درباره عدم کفایت رییس جمهور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.