حال و هوای نوروز در مهاباد+فیلم

ماهی‌های قرمز کوچولو و تنگ‌های بلورین اولین نشانه‌های نوروز جلوه خاصی به خیابان‌های مهاباد داده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،حال و هوای نوروز در مهاباداین روز‌ها انگار هیچ چیز نمی‌تواند هیجان و شادی خانواده‌ها را برای به جای آوردن سنت و آداب و رسوم نوروزی محدود کند. مراکز خرید، فروشگاه‌های کفش و لباس، بازارچه کالا‌های مرزی، مایحتاج و مواد غذایی؛ همه مشتری‌های نوروزی خود را دارند و رونق کسب و کار شور تازه‌ای را به بازار‌های مهاباد بخشیده است.
مردم با خرید لباس و وسایل نو، به استقبال بهار می‌روند و برای آغاز سالی نو همراه با سرزندگی و نشاط خود را آماده می‌کنند.
اما بیشتر از همه آنچه که در خیابان‌ها و مراکز اصلی شهر مهاباد خودنمایی می‌کند تنگ‌های بلورین و ماهی‌های قرمز عید است.
خانواده محمدی با اشتیاق برای خرید ماهی سفره هفت سین به بازار آمده اند. مادر خانواده در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد گفت:ماهی که نماد زندگی و نشاط است برای من اهمیت خاصی دارد که بر سر سفره هفت سین باشد و هر سال ماهی و یک تنگ بلورین زیبا خریداری می‌کنم.

مسیر طولانی برای ماهی‌های قرمز نوروز... از بندرعباس تا مهاباد

درون جعبه‌های شیشه‌ای کوچک دور هم می‌چرخند... «کوچک‌تر‌ها هزار، بزرگ‌تر‌ها دو هزار تومان»
آقای شریف زاده بیش از ۱۵ سال است که ماهی قرمز عید را در یکی از خیابان‌های شلوغ مهاباد می‌فروشد. وی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد گفت:هر سال از اوایل اسفند بیش از ۱ هزار ماهی قرمز را از استخر‌های پرورش ماهی مخصوص عید در جنوب کشور خریداری میکنم و در گوشه‌ای از بازار مشهور شهر مهاباد می‌فروشم و بیشتر مشتری‌های من کودکان هستند که علاقه خاصی به ماهی‌های قرمز کوچک در تنگ‌های رنگارنگ و بلورین دارند.

باید‌ها و نباید‌های ماهی قرمز عید

کودکان بیشترین طرفداران ماهی‌های قرمز عید هستند و از آنجا که علاقه‌مند به تعویض کردن آب تنگ و غذا دادن و گا‌ها دست زدن به ماهی هستند باید نکاتی را رعایت کنند. کامران نانوازاده متخصص پوست، مو و زیبایی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد گفت: همانگونه که دیگر حیوانات از جمله گاو، گوسفند بیماری‌های مشترک با انسان‌ها دارند و تماس یش از حد با آن‌ها باعث انتقال بیماری می‌شود؛ تمامی ماهی‌ها نه فقط ماهی‌های قرمز هم موجب انتقال یک سری از بیماری‌ها میشود.
نانوازاده ادامه داد: ماهی فروش‌ها و کسانیکه به طور مداوم با آب انواع مختلف ماهی‌ها و اکواریوم‌ها در تماس هستند در معرض ابتلا به عارضه‌های پوستی و گوارشی خواهند بود و از طریق تماس و دستکاری بیش از حد ماهی‌ها بیماری‌های مشترک از طریق باکتری atypical mycobacterium و mycobacterium marinum انتقال می‌یابد.

از نگهداری ماهی قرمز عید تا رها سازی آن

ماهی نماد تحرک و زندگی است، لازم است با توجه خود به شرایط و نحوه نگهداری عمر این موجودات زیبا را کوتاه نکنیم. پخشان قلندری مسئول انجمن سبزاندیشان جوان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد گفت: ماهی قرمز، سردآبی است و معمولاً بیش از بیست سال عمر می‌کند و رها کردنش در آب سرد رودخانه فاجعه درست می‌کند، چون به راحتی تکثیر می‌شود و محیط زیست را به نفع خودش تغییر می‌دهد.
وی افزود: از همشهریان انتظار داریم ماهی‌های قرمز را در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها رها نکنند چراکه موجب اُفت جمعیت گونه‌های بومی می‌شوند.
تلاش برای فرهنگ سازی به منظور پرهیز از رها سازی ماهی‌های قرمز عید در روان آب‌های طبیعی توسط فعالان زیست محیطی و در حال انجام است تا مردم ماهی‌های خود را در حوضچه‌های تعیبه شده برای این هدف رها کنند.

انتهای پیام/خ

برچسب ها: حیات وحش ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.