باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

چهارشنبه سوری آتش زیر خاکستر

سال هاست که آتش آرام و روشنی بخش چهارشنبه سوری شعله ور و روزهای شاد را برای عده ای تلخ می کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،چهارشنبه آخر سال جشن زیبای آتش است. رسم کهن ایرانیان باستان که با برپایی آن به استقبال نوروز می روند. از روزگار قدیم چهارشنبه سوری با این معنا پیوند خورده که آتش تمام نورش را بر روزهای پایانی می گستراند تا غم ها را دورو سلامتی و شادی را مهمان خانه ها کند. در این شب مردم آتش روشن می کنندو از زیبایی و نور گرما بخش آتش شاد می شوند.

اما در کنار آتش، این عنصر پرحرارت و گرمابخش زندگی،آداب و رسوم زیبایی انجام می شد وشب چهارشنبه سوری را به شبی به یاد ماندنی تبدیل می کرد. مراسم کوزه شکنی، قاشق زنی، فال گوشی، آجیل چهارشنبه سوری و ده ها رسم دیگر به شب چهارشنبه سوری معنا می بخشید. رسم هایی که نشانه دفع بلا، برآورده شدن آرزوها و مهربانی بودکه معنایشان با شور و حرارت آتش یکی می شد و پیام آور روزهای خوشی برای مردم بود.

سال هاست چهارشنبه سوری واقعی از باور مردم رخت بربسته است

اما سال های بسیاری است که ازجشن های پرشور چهارشنبه سوری خبری نیست و آداب و رسومی که شب های چهارشنبه سوری را گرمتر و خاطره انگیز می کرد از باور مردم رخت بربسته است.دیگر تنها رسمی که از آن به چشم می خورد همان برپایی آتش و پریدن از روی آن و خواندن" زردی من از تو، سرخی تو از من" است. چهارشنبه سوری رنگ و بوی دیگری گرفته و دیگر به جشن شباهت ندارد. آن نور زیبای آتش چهارشنبه سوری که همه منتظر برپایی جشن و شادی با او بودند کم سو شده و زیبایی خود را از دست داده است.  حالا چهارشنبه سوری به آتش زیرخاکستر تبدیل شده آن آتش آرام جای خود را به آتش بازی های خطرناک داده و وحشت جایگزین شادی شده است و اسمش را هم گاهی چهارشنبه سوزی می خوانند.

چهارشنبه سوری/ آتش زیر خاکستر

صدای بلند چهارشنبه سوزی در گوش کوچه و خیابان ها

همچون سال های گذشته در روزها و ساعت های مانده به چهارشنبه آخر سال صدا و انفجار مواد آتش زا را از کوچه و خیابان می شنوم. با احتیاط به جلو حرکت می کنم. صدای جیغ و هیجان عده ای را از دور می شنوم. جلوتر می روم چند پسر بچه را می بینم که دور هم جمع شده اند و می خواهند یکی یکی ترقه هایشان را به زمین بزنند به نظر می رسد با فاصله ای که با آن ها دارم مشکلی پیش نمی آید ام ابا وجود این حواسم را جمع می کنم و با قدم های سریع راهم را عوض می کنم که یکدفعه صدای بلند و وحشتناک ترقه از کنار گوشم می گذرد. گوشم سوت بلندی می کشد، درد به سراغ گوشم می آید. ضربان قلبم سریع می شود. با نگرانی قدم هایم را تندتر می کنم.

تا حدود دو ساعت درد و صدای خفیفی در گوشم می پیچد. با خودم فکر می کنم در چهارشنبه سوری اگر حواسمان نباشد یا اگر از روی بدشانسی در موقعیت بدی قرار گرفتیم به راحتی ممکن است قربانی آتش دروغینی شویم که آتش اصیل چهارشنبه سوری را از بین برده است. با خودم می گویم من و آدم های جوان می توانیم با سرعت خودمان را از محل آتش بازی های خطرناک نجات دهیم اما تکلیف آدم های پیر و زنان باردار که توان سریع راه رفتن ندارند، چه می شود؟

چهارشنبه سوری/ آتش زیر خاکستر

نزدیک به چهارشنبه سوری بازار خرید و فروش مواد آتش زا رونق می گیرد

مثل همیشه در روزها و شب های نزدیک به چهارشنبه سوری بازار خرید و فروش و قاچاق مواد آتش زا رونق گرفته و به صورت قاچاقی مواد آتش زای خطرناک به فروش می رسد. عده ای در خانه بساطشان را راه انداخته اند. خطرناک ترین مواد آتش زا را می فروشند و ممکن است با انفجار این مواد در خانه هایشان آسیب های جبران ناپذیری برای خود، مشتریانشان و همسایه هایشان داشته باشند.عده ای هم به صورت دستفروش در خیابان و بازارها انواع مواد آتش زا را در اختیار نوجوانان و جوانان قرار می دهند. فروشندگان خرازی ها هم ممکن است با سرپیچی از قانون مواد آتش زای خطرناکی را به مشتریان خود بفروشند.

در روزهای اخیر بیش از 200 هزار مواد آتش زا در اصفهان کشف شده ، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره بر نظارت و پیشگیری از بروز حوادث چهارشنبه آخر سال در این باره می گوید: نیروی انتظامی تذکرات لازم را به اصناف عرضه کننده مواد محترقه داده تا از فروش مواد محترقه غیراستاندارد خودداری کنند.

سرهنگ کریمی با تاکید بر اهمیت کشف و شناسایی مواد محترقه دست ساز، ادامه می دهد: مواد محترقه دست ساز خطر بیشتری دارد و هدف نیروی انتظامی شناسایی و کشف محل این افراد است.

وی اظهار می کند: در سال های اخیر با اطلاع رسانی هایی که  انجام شده والدین نظارت بیشتری بر عملکرد فرزندان خود دارند و خوشبختانه حوادث و اتفاقات چهارشنبه سوری کاهش یافته است.

به گفته معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان شهروندان در صورت هر گونه اخبار و فعالیت مشکوک تهیه و توزیع مواد محترقه و آتش زا به پليس 110 اطلاع دهند تا ماموران در اسرع وقت با آن برخورد کنند.

سوختگی را جدی بگیریم!

شور و هیجان استفاده از مواد آتش زا برای عده ای از نوجوانان و جوانان بازی لذت بخشی است که با وجود دانستن اتفاقات ناخوشایند باز هم آن را انتخاب می کنند. متاسفانه هر سال تعدادی از این افراد با آسیب رساندن به خود و دیگران تلخی این بازی را تجربه می کنند و خانواده های خود و دیگران را گرفتار کابوسی دردناک می سازند.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) اصفهان در خصوص آسیب های جدی و سوختگی های ناشی از حوادث چهار آخر سال می گوید:گاهی سوختگی های مراجعه کنندگان آنقدر جدی است که با بهترین و پرهزینه ترین درمان ها هم نتیجه مطلوبی به دست نمی آید.

 تاکید دکتر فریدون عابدینی این است  نوجوانان سوختگی را جدی بگیرند و قدر سلامتی خود را بدانند «بحث سوختگی پیشگیری است. در سوختگی درمانی وجود ندارد. و پزشکان تلاش می کنند که عوارض سوختگی را کاهش دهند. شرط زنده بودن اعضای حیاتی بدن با وجود پوست امکان پذیر است وقتی سوختگی 50 یا 60 درصد باشد پوست از بین می رود و با این میزان سوختگی افراد بسیاری فوت می کنند»

به گفته این متخصص سوختگی سن افراد مراجعه کننده در چهارشنبه آخر سال بیشتر کودکان و نوجوانان است، وی معتقد است: عارضه سوختگی در کودکان چندین برابر بزرگسالان است. بزرگسالان با آگاهی از اقدامات پیشگیرانه می توانند از شدت عارضه سوختگی کم کنند اما کودکان نحوه مقابله با سوختگی را نمی دانند. قدرت واکنش پایینی دارند. و پدر و مادرها باید عارضه آن ها را مدیریت کنند.

جالب است بدانید سن بیشتر آسیب دیدگان ناشی از مراسم چهارشنبه سوری در سال گذشته بین 15 تا 22 سال و 80 درصد آسیب ها در ناحیه فوقانی شامل صورت، دست ها، ناحیه چشم ها و گردن و 20 درصد آسیب ها در اندام تحتانی بوده شور بختانه اینکه در درون بعضی از انواع ترقه ها شیشه و ریگ هایی وجود دارد که منجر به کوری چشم، قطع انگشتان و قطع دست شده و این نکات حساسی است که دکتر عابدینی به آن اشاره می کند.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم (ع) اصفهان در مورد قربانیان سال گذشته هم می گوید: متاسفانه سال گذشته 3 نفر براثر انفجار در خانه ای که اقدام به تولید مواد آتش زا می کردند فوت و4 نفر دیگر هم بر اثر مواد آتش زا40 تا 50 درصد دچار سوختگی شدند.

دکتر فریدون عابدینی در مورد آماده باش نیروهای پزشکی در چهارشنبه آخر سال هم توضیح می دهد: درروزهای سه شنبه و چهارشنبه کادر پزشکی جراحان آنکال و چشم پزشک مقیم 24 ساعته آماده خدمات به مراجعه کنندگان می باشد.

چهارشنبه سوری/ آتش زیر خاکستر

آتش زیر خاکستری که خاموش نمی شود!

آخر سال است همه ی ما با شادی وخوشحالی کم کم خودمان را برای سال جدید آماده می کنیم قرار است با سلامتی و تندرستی نوروز را جشن بگیریم و قدم به سال جدید بگذاریم. بسیاری از ما تصمیم داریم در روزهای نزدیک به عید برای انجام کارهای روزمره یا خرید عید به خیابان ها بیاییم اما شادی ما با ترس همراه می شود. با ترس در خیابان ها راه می رویم و رانندگی می کنیم. می ترسیم افرادی در مسیرمان قرارگیرند با مواد آتش زا به ما آسیب برسانند و جانمان را به خطر بیندازند. ترسی که تمام نمی شود و هر سال آن را تجربه می کنیم. هر سال درد و رنج آن هایی را که ناخواسته قربانی آتش ناآرام چهارشنبه سوری شده اند، شاهد هستیم. هر سال فیلم ها و تصاویری دردناکی که این آتش ناآرام را نشان می دهد، می بینیم اما...

آه می کشم و با خودم می گویم  نه، انگار قرار نیست این ترس و درد جشن چهارشنبه سوری تمام شود. انگار باید همیشه این آتش شعله ور شود، تاخنده عده ای را بگیرد و با غم به استقبال جشن نوروز بروند.

حواسمان باشد امسال ممکن است ما گرفتار واقعیت تلخ این آتش بازی شویم. در آستانه فصل رویش و تولد زندگی هستیم. لحظه هایی که شکوفه های شادی در دل هایمان جوانه می زنند و قرار است به همدیگر لبخند را هدیه بدهیم.

پس در چهارشنبه سوری امسال شکوفه های شادی را در دل خود و دیگران نسوزانیم و اشک را مهمان چشم های خود و خانواده ها نکنیم.

گزارش از مژده معلمی

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.