اشرف غنی: ما سرمایه گذاری می خواهیم نه کمک/ روحیه ملی مهاجرین قابل ستایش است

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان خطاب به کشورهای خارجی گفت: ما سرمایه گذاری می خواهیم نه کمک.

اشرف غنی: ما سرمایه گذاری می خواهیم نه کمک/ روحیه ملی مهاجرین قابل ستایش استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد اشرف غنی»، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان ضمن ایراد یگ سخنرانی، نخستین کنفرانس ملی موسسات غیر دولتی را افتتاح کرد.

اشرف غنی در این کنفرانس که در قصر چهارچنار ارگ برگزار شده بود گفت:  مصرف ۸۵۱ میلیون دالر از سوی مؤسسات غیر دولتی در سال ۱۳۹۵، شما را به یک شریک قابل ملاحظه ما مبدل کرده است.

وی افزود: آرزو دارم ناکامی های که در اهداف توسعه هزارۀ ملل متحد(MDG) موجود بود، در اهداف توسعه پایدار(SDG) تکرار نگردد.

رئیس جمهور افغانستان بیان داشت: منابعی را که شما به مصرف می رسانید، باید در آن ها حساب دهی، توازن، کیفیت، موثریت، مثمریت، مساوات، پایداری و شفافیت در نظر گرفته شود.

اشرف غنی خاطرنشان کرد که ما باید از بحث و شعار به اندازه گیری برویم و برای همدیگر در خصوص اینکه منابع به گونه موثر و متوازن به مصرف می رسد، پاسخگو باشیم. وی در کنفرانس ملی موسسات غیر دولتی: ما سرمایه گذاری می خواهیم، نه کمک.

محمد اشرف غنی از موسسات غیر دولتی بخاطر تاثیرات کوتاه مدت و میان مدت فعالیت های شان تشکر کرده، گفت که در بخش صحت چیزی را که شفاخانه ایمرجنسی روزانه انجام می دهد، از دستاوردهای نهادهای غیردولتی برای کمک به مردم افغانستان است.

وی افزود: موجودیت این شفاخانه زندگی هزاران تن را نجات داده و قابل تقدیر است. همچنان شفاخانه فرانسوی ها که از سوی کشور فرانسه و نهاد آغا خان تمویل می گردد، در زندگی هزاران طفل و زن تغییرات ایجاد کرده است.

وی از نهاد پزشکان بدون مرز به خاطر آمادگی شان برای فعالیت مجدد در ولایت قندوز، فعالیت ها و روحیۀ ملی شبکۀ داکتران افغان در اروپا، هند، پاکستان و ایران که در زمینۀ مداوای مردم افغانستان همه ساله در نقاط دور دست و روستایی می شتابند، تلاش های داکتر تتسو ناکامورا و تیم همکارش در زمینۀ توسعه زراعت در ننگرهار و کنر، فعالیت های موسسات ماین پاکی و موسسه بذر امید(Seeds of Hope) و همچنان نهادهای زردوزی و نصف دنیا که در زمینۀ حمایت از زنان تلاش می کنند، ابراز قدردانی کرد.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد که با وجود کمک های سخاوتمندانۀ جامعه بین المللی، ما در هر معیارِ اهداف توسعه هزارۀ ملل متحد(MDG) و اهداف توسعه پایدار(SDG) در کمترین درجه قرار داریم و این ناکامی جمعی ما می باشد.

وی افزود:«یک کشوری که 140 میلیارد تن آهن و 220 میلیارد تن سنگ مرمر دارد، چرا به یک کشور صادراتی تبدیل نشده است.

اشرف غنی ضمن تاکید بر انکشاف متوازن، شفافیت در مصرف و همچنان ایجاد بودجه واحد انجوها، گفت که ما به یک بحث اساسی در زمینه موثریت بیشتر فعالیت های موسسات غیر دولتی نیاز داریم.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان نمود که نقش زنان به صورت بنیادی تغییر کرده است و این نقش نمایشی و سمبولیک نمی باشد و باید با زن در زمینۀ تحرک مؤلد اقتصادی و اجتماعی، مشترکاً کار صورت گیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار