چهارشنبه سوری آخرسال و خطرات آن

با فاصله گرفتن از ترقه ومواد منفجره می توان چهارشنبه سوری آخر سال را به یک جشن شاد و مفرح تبدیل کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛یکی از جشن های ایرانیان که در شب چهارشنبه از غروب سه شنبه آخر سال برگزاری می شود جشن چهارشنبه سوری است که اولین جشن از مناسبت های نوروز محسوب می شود .

چهارشنبه سوری در نزد ایرانیان قبل از اسلام در روز خاصی انجام نمی شد اما پس از اسلام وحمله اعراب این جشن به چهارشنبه آخر سال موکول شد زیرا چهارشنبه در نزد اعراب روزی نحس وشوم بود .

طبق مراسم باستانی ایرانی  در شب چهارشنبه سوری آتش بزرگی برپا می شود که تا صبح زود و طلوع آفتاب، برافروخته میماند و مردم از روی آتش میپرند و با گفتن "زردی من از تو سرخی تو از من،" زردی، بیماری و مشکلاتشان را به دست آتش میسپارند و به جای آن سرخی، گرما و نیرو را از آتش هدیه میگیرند.

چهارشنبه  یکی از روزهای هفته است وسوری از نظر مفهومی با سرخی وگرما هم معنی ست .   ومی توان چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سرخ وگرماهم تعبیر کنیم که این شب  رفتن سرما وآمدن بهار را نوید می دهد .

یکی از مراسم هایی که در این جشن برگزار می شود پریدن از روی آتش است که هنوز در جامعه ما این رسم  به صورت گسترده انجام می شود.

از رسومات دیگری که در شب چهار شنبه سوری انجام می شود میتوان به مواردی از جمله ،قاشق زنی و فال گوش ایستادن و رساندن خبرهای خوب به همدیگراشاره کرد.

مراسم های  چهارشنبه سوری

افروختن آتش

عنصر بنیادین مراسم  جشن چهارشنبه سوری، عنصر آتش است. در مناطق گوناگون ایران در شب چهارشنبه سوری گاه سه کپه آتش که به نشان  سه پند بزرگ ایرانیان باستان  شامل "اندیشه نیک ،کردار نیک وگفتار نیک " است فراهم می کنند.

قاشق زنی

در این رسم دختران و پسران جوان، چادری بر سر و روی خود میکشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود میروند. صاحب خانه از صدای قاشق هایی که به کاسه ها میخورد به در خانه آمده و به کاسه های آنان آجیل چهارشنبهسوری، شیرینی، شکلات، نقل و پول میریزد.

فالگوشی و گره گشایی

یکی از رسم های چهارشنبه سوری است که در آن دختران جوان نیت میکنند، پشت دیواری میایستند و به سخن رهگذران گوش فرا میدهند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را میگیرند.

آجیل مشکل گشا

در گذشته پس از پایان آتش افروزی، اهل خانه و خویشاوندان گرد هم میآمدند و آخرین دانه های نباتی مانند: تخم هندوانه، تخم کدو، پسته، فندق، بادام، نخود، تخم خربزه، گندم و شاهدانه را که از ذخیره زمستان باقیمانده بود، روی آتش مقدس بو داده و با نمک تبرک میکردند و میخوردند. آنان بر این باور بودند که هر کس از این معجون بخورد، نسبت به افراد دیگر مهربانتر می شود.

اما در دهه های اخیر شاهد هستیم که مراسم چهارشنبه سوری با رفتارهای غیراستانداردی آمیخته شده است و این شب را به شبی خطرناک برای همه افراد جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان تبدیل کرده است .

چهارشنبه سوری در گذشته تنها به دورهمی و روشن کردن آتش خلاصه میشد ، اما امروزه با آمدن ترقه ، جشن و سرور این شب به ترس و دلهره تبدیل شده است.

 در این شب تعدادی از جوانان و نوجوانان همواره با رفتارهای نامتعارف و خطرناک امکان آسیب به خود  و یا اطرافیان را افزایش می دهند که این موضوع سبب می شود بسیاری از افراد جامعه به خصوص والدین با برگزاری این مراسم مخالفت داشته باشند.

 توصیه های نیروی انتظامی، ساختن برنامه های مختلف فرهنگی و پخش از صدا و سیما، توانسته هر سال به نسبت سال های گذشته آمار مربوط به سوانح و جراحت های ناشی از چهارشنبه سوری را کاهش دهد.

فرمانده نیروی انتظامی آبادان گفت: درجلسات شورای تأمین مقرر شد که با افرادی که درچهارشنبه آخرسال بخواهند اخلال در نظم عمومی شهربوجود بیاورند برخورد قاطع صورت خواهد گرفت ومتخلفین تاپایان عید نوروز بصورت بازداشت موقت روانه زندان خواهند شد.

تقی زاده  با اشاره به اینکه هر سال میزان حوادث در این روز کمتر می شود افزود: دانش آموزان می توانند سفیر آگاهی رسانی به خانواده باشند تا میزان حوادث را در این روز کاهش دهند.

انجام مراسم های خطرناکی که نه تنها جشن و شادمانی را به همراه نداشته بلکه سبب عذاب و ناراحتی در بین خانواده ها و دیگر شهروندان می شود از جمله اموری است که باید با گذشت زمان کمرنگ شود وجای ان رامراسمی پرکند که در آن شادی ونشاط باشد.

هر ساله همزمان با مراسم چهارشنبه سوری در گوشه و کنار شهر با نوجوانان و جوانانی برخورد می کنیم که با برهم زدن نظم عمومی و ایجاد آلودگی صوتی به دنبال راه هایی برای تفریح و سرگرمی هستند.

پس باید تلاش شود که  آخر سال را با مراسم مختلف باستانی زیبا وبه یاد ماندی شود  و با زدن ترقه ومواد منفجره نظم شهر وآرامش مردم از بین نرود .

انتهای پیام/د

رعایت نکات ایمنی در چهارشنبه سوری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
با سلام در شب چهارشنبه سوری کارمندان شعب بانک مسکن را مجبور می کنند تا ساعات آخر شب در شعبه حضور داشته باشند. با توجه به احتمال آتش سوزی شعبه و عدم وجود راه فرار اضطراری، امکان حادثه جانی برای کارمندان وجود دارد. لطفا مراتب را به گوش مسوولین ذیربط برسانید تا علاوه بر خسارات احتمالی مالی حداقل از خطرات جانی جلوگیری شود. با توجه به وجود نیروهای انتظامی در سطح شهر چه نیازی به حضور اجباری کارمندان بانک در داخل شعبه می باشد؟