عملیات مبارزه با سن غلات درمزارع گندم هرمزگان آغاز شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از آغاز عملیات مبارزه با سن غلات درمزارع گندم استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،حمید دولتی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: سطح زیر کشت گندم در هرمزگان ۱۲ هزار و ۶۱۱ هکتار است و پیش بینی می‌شود امسال ۵۰ هزار تن محصول برداشت شود.

 وی افزود: سن غلات خطرناک‌ترین آفت گندم است که هم بصورت کیفی و هم کمی بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت به محصول وارد می‌کند و تاکنون ۷۰ درصد از حجم عملیات مبارزه سالیانه علیه سن مادر، در استان انجام شده است.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: شهرستان‌های رودان، میناب، حاجی آباد، بستک و پارسیان از مناطق عمده کشت گندم در استان هستند.

حمید دولتی افزود: امسال به دلیل افزایش دما، کاهش نزولات جوی و عدم پوشش مناسب گیاهی،نخستین ریزش سن مادر ۱۷ روز زودتر در شهرستان حاجی آباد آغاز شد.

وی گفت: مبارزه با آفت سن گندم باید از مراحل کاشت، داشت و برداشت پیگیری شود و با تغذیه مناسب، گندم بیشتری را تولید کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود:کار بازدید روزانه از مزارع تحت پوشش در استان را ۴ شبکه مراقبت شامل کارشناسان بخش دولتی و ناظرین شبکه مراقبت بخش خصوصی (۴ کلینیک گیاه پزشکی) به عهده دارند.

دولتی افزود: امسال ۶۰ نفر کارشناس، کار ردیابی آفت غلات، برگزاری کلاس‌های آموزشی کشاورزان را به عهده دارند.

وی گفت: سن گندم از مهم ترین آفاتی است که باید با برنامه ریزی مناسب با آن مبارزه شود تا بتوانیم به اهدافمان که همان خوداتکایی در تولید گندم است دست یابیم.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: همچنین این مبارزه در سطح ۱هزار و ۵۰ هکتار از مزارع جو استان در حال انجام است.

دولتی گفت:کنترل آفت همگانی سن غلات می‌تواند در تولید محصول سالم و افزایش عملکرد محصول نقش موثری داشته باشد.

وی افزود:فصل برداشت گندم در استان از اواخر اردیهشت آغاز می شود و تا پایان تیرماه ادامه دارد.

انتهای پیام/ف

آغازعملیات مبارزه با سن غلات درمزارع گندم هرمزگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.