سوغات گلستان / بهترین سوغات استان گلستان چیست؟

بهترین سوغات استان گلستان را با مطالعه این خبر بشناسید و منحصر به فرد ترین صنایع دستی و سوغات استان گلستان را به دوستان خود هدیه بدهید.

 بهترین سوغات  استان گلستان چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛گلستان به عنوان یکی از استان های شمالی کشور دارای سوغاتی های خوراکی خوشمزه مثل حلوای آماج است. هم چنین صنایع دستی منحصر به فرد "استان گلستان"  شامل ابریشم بافی و قالی بافی می شود که به نوبه خود می تواند بهترین سوغات و هدیه برای عزیزانتان باشد.

 

 

آشنایی با استان گلستان

شهرستان گرگان مرکز استان گلستان است. این استان از مناطق شمالی ایران با آب و هوایی معتدل و مرطوب   همه ساله پذیرای مسافران زیادی است. گلستان با دارا بودن جاذبه های طبیعی و فوق العاده اش به عنوان یک قطب گردشگری محسوب می شود. بزرگ ترین آبشار خزه ای دنیا  در این استان وجود دارد . به طوری که گردشگران زیادی از سراسر  جهان برای دیدن این پدیده طبیعی به این استان سفر می کنند. آشنا شدن با سوغات استان گلستان باعث می شود تا به هنگام خرید یادگاری برای دوستانتان دقت بیشتری داشته باشید و بهترین ها را انتخاب کنید. مشهورترین و خارق العاده ترین سوغات این استان  قالی ترکمن است که توجه جهانگردان و  توریست های زیادی را به خود جلب نموده است. ما در این خبر سعی داریم تا شما را با گوشه ای از سوغاتی های عجیب و بی نظیر استان گلستان آشنا کنیم.

حلوای آوماج

سوغات گلستان / بهترین سوغات استان گلستان چیست؟

 

این حلوا مختص استان گلستان است. به طوری که با دستور پخت بسیار سختش  در هیچ جای ایران تهیه و یافت نمی شود. در زمان های قدیم حلوای اوماج فقط در ایام نوروز تهیه   می گردید ولی امروزه  در کلیه قنادی های گلستان می توان در دسته بندی های مختلف این حلوا را تهیه کرد. از شیره انگور و عسل در پخت این حلوا استفاده می شود که طعم متفاوتی را نسبت به سایر حلوا ها دارد. فرم های لوزی حلوای اوماج  با تزئین پودر پسته  و بادام دارای طرفدارهای  زیادی نسبت به سایر شکل هایش است.  حیف است اگر به گرگان بروید و این حلوا را امتحان نکنید.

نان پادرازی

سوغات گلستان / بهترین سوغات استان گلستان چیست؟

 

نان پادرازی نوعی شیرینی بسیار ساده و اصالتا به شهر تاریخی گرگان مربوط می شود. ولی امروزه این نان خوشمزه را می توان در تمامی شهر های استان گلستان تهیه و خریداری کرد. نان پادرازی  در انواع خشک و روغنی پخته می شود که اغلب نوع روغنی آن به عنوان سوغات پیشنهاد می گردد. نوع خشک پادرازی  در عزاداری ها در کنار حلوا و خرما برای پذیرایی کاربرد دارد. ولی  نوع روغنی در کنار چای عصرانه جذاب و خوشمزه ای است.

سرغربیلی سوغات گلستان

سوغات گلستان / بهترین سوغات استان گلستان چیست؟

 

این شیرینی محبوب ترین شیرینی های سنتی گرگان است. برای تهیه خمیر این شیرینی سرغربیلی از ماست یا شیر استفاده می شود. پس از این که  خمیر شیرینی ور آمد، گلوله هایی کوچک از آن را بر داشته و در روغن داغ سرخ می کنند. در نهایت  نیز روغن شیرینی های سرخ شده را گرفته و با خاک قند تزئین می کنند.

جز حلوا

این حلوا که حلوای گردویی نیز نامیده می شود در بعضی شهرهای گلستان مانند کردکوری پخته می شود. این نوع حلوا پخت سختی دارد و معمولا برای پذیرایی در جشن ها، شب نشینی ها و حتی عزاداری ها کاربرد دارد. جز حلوا مانند دیگر حلواها آرد ندارد و مواد اصلی آن مغز گردو و برنج نیم دانه است.

خاویار

سوغات گلستان / بهترین سوغات استان گلستان چیست؟

 

 خاویار گران ترین و ارزشمند ترین خوراکی است که می توان از این استان به عنوان سوغاتی برای دوستان خود برد. تخم خاویار از گران ترین مواد غذایی دنیا به شمار می رود که از دل ماهیان خاویاری برداشت می شود.  استان گلستان با نزدیک بودن به دریای خزر به عنوان بزرگ ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان شناخته شده است. سواحل بندر ترکمن  در استان گلستان اصلی ترین و مهم ترین منطقه صید خاویار از دریای خزر است. از مهر ماه تا اردیبهشت را می توان فصل صید ماهی خاویار دانست . خاویار و انواع ماهی ها را می توان از فروشگاه های  ارائه دهنده  موادغذایی در استان گلستان تهیه کرد.

ابریشم بافی

سوغات گلستان / بهترین سوغات استان گلستان چیست؟

 ابریشم بافی پیش از دوران صفویه   در استان گلستان رایج بوده است.  به هنگام رشد و شکوفایی  صنایع ابریشم بافی ، مناطق سواحل دریای خزر  به عنوان مهم ترین مناطق تولید و بافت ابریشم مطرح و شناخته شدند. امروزه ابریشم بافی  در کل مناطق این استان رایج است. به طوری که بانوان و مردان  گلستانی با پرورش دادن کرم ابریشم ، تولید نخ ابریشم و رنگ کردن نخ ها محصولات ابریشمی مختلف و با ارزشی را به بازار ارائه می دهند. از جمله این محصولات می تواند لباس ها، روسری ها، دستمال ها، حوله های ابریشمی و... باشد که شما می توانید به عنوان یکی از سوغات استان گلستان برای عزیزانتان خریداری کنید.

 قالی ترکمن

سوغات گلستان / بهترین سوغات استان گلستان چیست؟

 

صنایع دستی هر استانی سرشار  از ذوق و هنر و آمیخته ای از فرهنگ آن منطقه است. به گونه ای که با کمی دقت در طرح و رنگ ها می توان به عشقی وصف ناشدنی در این آثار پی برد. از جمله مشهور ترین صنایع دستی استان گلستان نیز قالی ترکمنی است. شهر های دیگر مثل تبریز، کرمان و اصفهان نیز دارای قالی هایی تقریبا مشابه هم هستند ولی قالی ترکمن  با بافت منحصر به فرد و متفاوتش خود را از کلیه قالی های جهان متمایز نموده است. به همین خاطر برخی از صاحب نظران قالی ترکمن را پدیده ای نو و ویژه در صنعت قالی بافی می دانند. هیچ از یک نقوش به کار رفته در قالی ترکمنی از قبل رسم نشده اند و کاملا جنبه ذهنی دارند.جالب این جاست که این نقش ها و طرح ها از نسلی به نسل دیگر انتقال داده شده و از بین نرفته است. اگر امسال قصد سفر به این استان را دارید، حتما از بندر زیبای ترکمن دیدن کنید و  قالیچه ها و پشتی های ترکمنی را به عنوان سوغات جذاب و رنگارنگ خریداری کنید.  این سوغات خارق العاده را می توانید در  تمامی بازارچه های صنایع دستی کلیه شهرهای استان گلستان پیدا کنید.

زیورآلات ترکمن

سوغات گلستان / بهترین سوغات استان گلستان چیست؟

 

 زیورآلات ترکمنی که یکی دیگر از سوغاتی های استان گلستان است، معمولا از نقره و سنگ عقیق  قرمز ساخته می شوند. انواع مختلف و اصلی زیورآلات ترکمنی  شامل زیورهای کمر، زیورهای لباس ، سر و پیشانی، زیورهای گوش، گردن و سینه، زیورهای انگشت، مچ دست و ... می شود. امروزه می توان زیورآلات ترکمنی را در اکثر شهرهای استان گلستان پیدا کرد.

امیدواریم با سفر به استان گلستان از جاذبه های طبیعی و تاریخی این استان دیدن کرده و بهترین سوغات ها را برای عزیزانتان خریداری کنید.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۲۱:۰۹ ۱۳ دی ۱۳۹۸
عالییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۴ اسفند ۱۳۹۶
من حلوای خیلی دوست دارم