خدا کیست و چه دلیلی می‌توان برای اثبات وجود خداوند آورد؟

مفهوم خدا به یک موجود برتر که آفریننده جهان هستی دانسته می‌شود، اطلاق می‌گردد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مفهوم واژه خدا از عمومی ترین و ساده ترین مفاهیمی است که همه انسانها حتی کسانی که منکر وجود خداوند هستند، نیز آن را درک می کنند برای شناخت خدا قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که شناخت کامل خدای متعال برای ما امکان ندارد.
 

خدا کیست و آیا شناخت خدا برای بشر ممکن است؟

خداوند تبارک و تعالی، وجود مطلق و کمال مطلق است که هیچ گونه عیب و نقصی در آن نیست. خدا وجود بی همتایی است که توانایی انجام هر کاری را دارد و به همه اشیاء در تمام حالات و زمانها آگاه است، خدا شنوا و بیناست، دارای اراده و اختیار است، خداوند زنده و خالق همه چیز و سرچشمه تمام خیرات و خوبیهاست، و همه موجودات (مخلوقات) را دوست دارد و نسبت به آنها مهربان است.

 

مفهوم واژه خدا از عمومی ترین و ساده ترین مفاهیمی است که همه انسانها حتی کسانی که منکر وجود خدا هستند، نیز آن را درک می کنند. هر چند شناخت کنه و حقیقت ذات خدای تبارک و تعالی برای انسان غیر ممکن است ولی از راههای بسیار زیادی می توان یقین به وجود خداوند تبارک و تعالی پیدا نمود.

 

خدا از کجا آمده!

او نیامده، خدا بود و زمان خلق شد و ما آمدیم، آفریده شدیم. همان طور که فکر می کنیم خورشید به دور ما می چرخد، در صورتی که او هست و ما به دور آن می چرخیم؛ خدا هم بود و ما آمدیم؛ خلق شدیم.

 

پاسخ این پرسش که خدا از کجا آمده در ابعاد کنونی ما نیست، گویی که از یک جنین در شکم مادر بپرسی که مادر “از کجا آمده” جنین در حدی و در جایگاهی نیست که اظهار نظر کند. تنها راه برای پی بردن به پاسخ این که خدا از کجا آمده صبر است تا با زایمان مرگ از این جنین کوچک بیرون رویم. جایی که می پرسیم خدا از کجا آمده و درک می کنیم که خداوند از جا و مکان بیرون است.

 

راههای شناخت خدا

خدا,رحمت خدا,عکس از خدا

ذات و صفات خدا از هر گونه نقص و عیبی‏ مبرا است

راههای شناخت خدا در یک دسته بندی کلی به راههای زیر تقسیم می شود:

ـ راه عقلی برای شناخت خدا (مثل برهان امکان و وجوب و مانند آن)

- راه تجربی شناخت خدا (برهان نظم)

برای روشن شدن پاسخ راههای خدا شناسی لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم:

1 ـ مفهوم واژه خداوند، از مفاهیمی است که هر انسانی حتی منکران وجود خدا نیز تصویری از آن در ذهن خود دارند. چون همه می دانند خدا یعنی موجودی که خالق همه موجودات، توانای بر هر کار، آگاه بر همه چیز، بینا، شنوا، حی و زنده، و... می باشد، گر چه وجود چنین خدائی را نپذیرند.

 

2 ـ هر چند مفهوم واژه خدا از عمومی ترین مفاهیم است، ولی شناخت حقیقت و کنه ذات خدا برای انسان ممکن نیست، چون ذات خداوند نامحدود و بی نهایت است و علم یعنی احاطه بر معلوم، و انسان چون ذات و خصوصیات او محدود است نمی تواند به حقیقت ذات خدا پی ببرد.

 

«لا یحیطون به علما[1]، بر خداوند احاطه علمی پیدا نمی کنند» و شاید به همین دلیل است که قرآن مجید در معرفی خدا از طریق بیان صفات جمال و جلال نظیر غنی، علیم، حکیم، سمیع، بصیر، علی، کبیر، رحمن، رحیم، کبیر، خالق، فاطر و... به معرفی خدای متعال پرداخته است.[2] علاوه اینکه انسان از طریق حواس با اشیاء خارجی ارتباط برقرار می کند و معرفتی بدست می آورد و ذات خداوند تبارک و تعالی شبیه و مانند هیچ چیز نیست «لیس کمثله شی».[3]

 

3 ـ هر چند حقیقت ذات خدا قابل شناخت کامل نیست ولی از راههای بسیار زیادی می توان یقین به وجود خداوند تبارک و تعالی پیدا نمود که در یک دسته بندی کلی به راههای:

• راه عقل مثل برهان امکان و وجوب

• راه حسی و تجربی یا برهان نظم[4]

• راه دل یا برهان فطرت، تقسیم می شوند. [5]

• آسان ترین و بهترین راه شناخت وجود خدا، راه دل یا برهان فطرت است. یعنی در درون اعماق روح انسانی، شناخت، گرایش و عشق به خداوند نهفته است. همیشه یک نقطه نورانی و یک جاذبه نیرومند در درون قلب انسان وجود دارد که خط ارتباطی او با جهان ماوراء طبیعت و نزدیکترین راه به سوی خداست.[6]

• هر چند شناخت خدا و گرایش به سوی او و نور توحید در درون جان همه انسانها نهفته است ولی آداب و رسوم خرافی، تربیتهای غلط، تلقینهای سوء، غفلت و غرور، مخصوصاً به هنگام سلامت و وفور نعمت، پرده هایی بر آن می افکند، ولی هنگامی که طوفان حوادث از هر سوی وزیدن گرفته و گرداب مشکلات در برابر انسان نمایان گردد. انسان دست خود را از همه اسباب ظاهری کوتاه می بیند و از همه جا نا امید می شود، در این هنگام است که پرده ها کنار می روند و آن نقطه نورانی دل آشکار می شود و هر گونه فکر شرک آلود در مورد خدا را از دل زدوده و در کوره این حوادث از هر ناخالصی خالص می گردد[7] و انسان بی اختیار به سوی عالم ماورا طبیعت می رود.

به همین دلیل آیات متعددی از قرآن کریم از این طریق، نعمت فطرت خدا جویی را یادآوری مینمایند.[8] پیشوایان بزرگ اسلام نیز کسانی را که در مساله خداشناسی سخت در تردید فرو می رفتند از همین طریق ارشاد می نمودند برای نمونه به این قطعه تاریخی توجه نمائید:

مرد سرگردانی که در امر خداشناسی گرفتار شک و تردید شده بود، خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد:

« ای فرزند رسول خدا(ص) مرا راهنمایی کن به این که خدا کیست! زیرا وسوسه گران مرا حیران ساخته اند، امام فرمودند: ای بنده خدا! آیا هرگز سوار بر کشتی شده ای؟ عرض کرد آری، فرمود:

هرگز کشتی تو در آنجایی که هیچ کشتی دیگری برای نجات تو نبوده، و قدرت بر شناگری نداشته ای، شکسته است؟ عرض کرد: آری، فرمود: در آن حالت آیا قلب تو به این امر تعلق گرفت که موجودی هست که می تواند تو را از آن مهلکه نجات دهد ؟ عرض کرد آری. امام صادق علیه السلام فرمود: او خداوندی است که قادر بر نجات است در آنجا که هیچ نجات دهنده و فریاد رسی نیست.

نتیجه این که هر انسانی از راه دل و فطرت خود به وجود خداوند قادر، عالم، خالق حی و مهربان و... معرفت و شناخت و گرایش دارد و اگر هم در اثر عواملی از وجود خدا غافل باشد، نمی تواند انکار کند در دوران زندگی اش حادثه ای رخ نداده است که دست او را از همه جا کوتاه ننموده، و او را متوجه وجود خدا نکرده باشد. [9]

6. گاه آدمی با مشاهده دقیق و اندیشه ورزی در اوصاف و روابط پدیده های تجربی به وجود خدا و اوصاف او، مانند علم، حکمت و قدرت، رهنمون می گردد. این راه، از آن جا که بر مشاهده جهان طبیعت و مطالعه تجربی پدیده های طبیعی استوار است، راه تجربه نامیده می شود. با توجه به امتیازات ویژه این راه، قرآن کریم توجه خاصی به آن مبذول داشته و در آیات پرشماری، انسان را به تدبر در پدیده های جهان پیرامون خویش، به مثابه آیات و نشانه های تکوینی خدا، فراخوانده است.

پاره ای از محققان اسلامی، با اتکا بر یکی از ویژگی های جهان طبیعت یعنی نظم و انتظام جاری در اشیای طبیعی، استدلالی را بر وجود خدا سامان داده اند که به دلیل یا برهان نظم موسوم است. بر این اساس، می توان برهان نظم را نمونه روشنی از آنچه که آن را راه تجربی خداشناسی نامیدیم، دانست.

شناخت خدا از طریق آیات قرآن و روایات

خدا,در مورد خدا,ارتباط با خدا

با بررسی آیات و روایات گوناگون می توان وجود خدا را اثبات کرد

 در جای جای قرآن کریم، می توان آیاتی را یافت که از پدیده های گوناگون طبیعی یاد می کند و آنها را آیه و نشانه ای بر وجود خدا می شمارد و انسان را به تدبر و تأمل در آنها فرا می خواند. شناخت خدا از رهگذر نشانه های تکوینی او در جهان خلقت، که نمونه روشنی از راه تجربی خدایابی است، گاه به «شناخت آیه ای و آفاقی» نامیده می شود.[10]

 

گروهی از آیات، آدمی را به اندیشه ورزی در آیات تکوینی خداوند دعوت می کند و انتظام موجود در هستی و در وجود آدمی را دلیل و راهنمایی می داند که اهل خرد و اندیشه را به سوی مبدأ متعالی جهان راهبری می نماید:

"مسلماً در آفرینش آسمان ها و زمین، و در پی یکدیگر آمدن شب و روز، برای خردمندان نشانه هایی (قانع کننده) هست".[11]

و "روی زمین برای اهل یقین نشانه هایی (متقاعد کننده) است، در خود شما؛ پس مگر نمی بینید؟"[12]

گروه پرشماری از آیات قرآنی نیز بر روی پدیده های خاصی انگشت گذارده و آن را به عنوان آیه و نشانه ای بر وجود خدا و علم و قدرت خداوند معرفی کرده است. این آیات به قدری فراوان اند که حتی ذکر نمونه هایی از آن ها مجالی بسیار گسترده می طلبد.[13]

پیشوایان دین نیز به پیروی از روش قرآن کریم، بر «شناخت آیه»ای خداوند تأکید بلیغی کرده اند. برای نمونه، در حدیث جامعی از امام صادق (ع) خطاب به یکی از یارانش آمده است.

ای مفضل! نخستین عبرت و دلیل بر خالق – جل و علا – هیأت بخشیدن به این عالم و گردآوری اجزا و نظم آفرینی در آن است. از این رو اگر با اندیشه و خرد درکار عالم، نیک و عمیق تأمل کنی، هر آینه آن را چون خانه و سرایی می یابی که تمام نیازهای بندگان خدا در آن آماده و گرد آمده است.

آسمان همانند سقف، بلند گردانیده شده؛ زمین بسان فرش گسترانیده شده؛ ستارگان چون چراغ هایی چیده شده و گوهرها همانند ذخیره هایی در آن نهفته شده و همه چیز در جای شایسته خود چیده شده است. آدمی نیز چون کسی است که این خانه را به او داده اند و همه چیز آن را در اختیارش نهاده اند.

همه نوع گیاه و حیوان برای رفع نیاز و صرف در مصالح او در آن مهیا است. اینها همه دلیل آن است که جهان هستی با اندازه گیری دقیق و حکیمانه و نظم و تناسب و هماهنگی آفریده شده است. آفریننده آن یکی است و او همان شکل دهنده، نظم آفرین و هماهنگ کننده اجزای آن است.[14]

شناخت خدا از راه عقل

ارتباط با خدا,رحمت خد,قدرت خدا

راه عقلی شناخت خدا می تواند در تقویت ایمان دینی مؤثر باشد

در این راه، هستی خداوند به مدد مقدمات، اصول و روش های کاملاً عقلی ثابت می شود.[15]

براهین و ادله فلسفی اثبات خدا، نمونه های روشنی از کاوش های عقلی در راه اثبات خدا است. این راه شناخت خدا، در مقایسه با دو راه پیش گفته، ویژگی هایی دارد که پاره ای از آنها بدین شرح است:

1. بسیاری از استدلال ها و تبیین های عقلی خدایابی به دلیل پیوند با مباحث پیچیده و عمیق فلسفی، برای کسانی که دستی در بحث های فلسفی ندارند، چندان مفید نیست.[16]

2. یکی از امتیازات راه عقلی برای شناخت خدا آن است که می توان در مصاف علمی با شبهات ملحدان از آن سود جست و در مقام احتجاج و مناظره، ضعف و سستی دلالیل منکران را آشکار ساخت و به چالش عقل گرایانی که جز به استدلال عقلی گردن نمی نهند، پاسخ گفت.

3. راه عقلی خدایابی می تواند در تقویت ایمان دینی مؤثر باشد؛ زیرا هرگاه خرد آدمی در برابر حقیقتی خاضع گردد، قلب و دل او نیز بدان گرایش قوی تری می یابد. از سوی دیگر، زدودن شک و تردید در سایه استدلال استوار عقلی سهم به سزایی در پیش گیری از آسیب دیدن ایمان دارد.[17]

با توجه به کارکرد ویژه راه عقلی از یک سو و با نظر به تمایل فطری ذهن جست و جوگر انسان به بحث های عمیق عقلی و فلسفی از سوی دیگر، دانشمندان مسلمان پژوهش های ژرفی را در زمینه ی خدایابی عقلی به انجام رسانده اند که بخشی از آن به تأسیس براهین نوین وجود خدا یا تکمیل براهین پیشین انجامیده است.

یکی از متقن ترین ادله عقلی اثبات هستی خدا، برهان معروف وجوب و امکان است. این برهان به چندگونه تقریر شده است که در این جا به ذکر نمونه ای بسنده می کنیم.

می توان چکیده برهان وجوب و امکان را (در تقریر حاضر) چنین بیان کرد: یقیناً در جهان خارج موجودی هست. این موجود اگر واجب الوجود باشد مطلوب ما (که وجود خداوند یا همان واجب الوجود است) ثابت می شود و اگر ممکن الوجود باشد، با توجه به نیازمندی آن به علت و با توجه به امتناع تسلسل و دور، به موجودی نیاز دارد که وجودش معلول موجود دیگری نباشد و چنین موجودی، واجب الوجود (یا همان خداوند) است.

-----------------------------------------

پی نوشت

[1] ـ طه، 110.

[2] ـ تفسر نمونه ج 14، ص 161.

[3] ـ شوری، 11.

[4] تجربی نامیدن این راه به معنای استقلال آن از هر گونه استلال عقلی نیست، بلکه ناظر به این واقعیت است که یکی از مقدمات اساسی آن بر مشاهده تجربی پدیده های طبیعی استوارمی گردد.

[5] معارف اسلامی ،ج، 1،ص،41.

[6] ـ تفسیر نمونه، ج 16، ص 341 و 342.

[7] ـ همان، ص 418 – 422 و 423.

[8] ـ مانند آیه 65 عنکبوت و 30 روم، و 12 و 22 و 23 یونس، 67 اسراء ، 8 و 49 زمر.

[9]  ـ بحار الانوار، ج 3، ص 41.

[10]  گفتنی است که در تفسیر «شناخت آیه ای» که برگرفته از قرآن کریم است، چندین دیدگاه وجود دارد:

گروهی از محققان آن را مقدمه ای برای تشکیل یک استدلال عقلی – شبیه به آنچه در تبیین برهان نظم گفته شد، بر وجود خداوند و علم و حکمت او می دانند؛ اما بر اساس تفسیر دیگر، آیات قرآن که آدمی را به تأمل در پدیده های طبیعی فرا می خواند، صرفاً موجب یادآوری معرفت فطری او به خدای خویش می شوند جز تذکر و غفلت زدایی ندارند.

رأی سوم بر آن است که آیات مورد بحث در مقام جدال احسن با مشرکان اند؛ آنان که به غلط بت ها و معبودهای دروغین خویش را در کار تدبیر برخی امور دنیا دخیل می دانستند و درک درستی از توحید ربوبی خداوند نداشتند. (بنگرید به: المیزان، علامه طباطبایی، ج 18، ص 154؛ آموزش عقاید، مصباح یزدی، ج 2 – 1، ص 68 و تبیین براهین اثبات خدا، جوادی آملی، ص 43). [11]  ان فی خلق السماوات والارض و اختلاف اللیل والنهار لآیات لاولی الالباب. (آل عمران، 190).

 

[12]  و فی الارض آیات للموقنین. و فی انفسکم، افلا تبصرون. (ذاریات، 20 و 21 و نیز بنگرید به: بقره، 164؛ جاثیه، 3-6؛ یونس، 100 و 101؛ ابراهیم، 10).

 

[13]  آیاتی که بر نشانه بودن پدیده های خاصی تأکید می کنند، در چند گروه کلی جای می گیرند. آیات مربوط به حوزه حیات انسانی عبارتند از:

 

1. نظام عمومی خلقت انسان: جاثیه، 4 و روم، 20. 2. نظام شکل گیری نطفه در رحم: آل عمران، 6؛ انفطار، 6-7؛ تغابن، 3؛ غافر، 64؛ حشر، 24؛ نوح، 13-14. 3. نظام معرفتی: نحل، 78. 4. نظام اختلاف زبان ها و رنگ ها: روم، 22؛ فاطر، 27 و 28. 5. نظام ارتزاق: غافر، 64؛ اسراء، 70؛ جاثیه، 5 و 20؛ فاطر، 3؛ روم، 4؛ سبا، 24؛ یونس، 31؛ نمل، 64؛ ملک، 21؛ انفال، 26؛ بقره، 22 و 172؛ ابراهیم، 22 و ذاریات، 58. 6. نظام خواب: روم، 23؛ نمل، 86؛ فرقان، 47؛ نبأ، 9 و زمر، 42. 7. نظام پوشاک: اعراف، 26 و نحل، 14 و 81. 8. نظام سکونتی: نحل، 80. 9. نظام ازدواج: روم، 21؛ شوری، 11؛ فاطر، 11؛ نجم، 45؛ قیامت، 39؛ نحل، 72؛ لیل، 3؛ نبأ، 8 و اعراف، 189.

 

[14]  و نیز بنگرید به: نهج البلاغه، خطبه 186؛ التوحید، شیخ صدوق، باب دوم، ح 2 و بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 3، صص 61، 82، 130، 152.

[15]  عقلی نامیدن این راه بدین معنا نیست که تنها در این راه از عقل استفاده می شود، بلکه از آن رواست که به مقدمات و روش های عقلی اکتفا کرده است.

[16]  این معنا با «عمومی» دانستن راه عقلی ناسازگار نیست؛ زیرا مقصود از عمومیت در این جا، عمومیت نسبی است که در مقابل «شخصی بودن» قرار می گیرد. بدین معنا که راه عقلی اختصاص به شخص و احدی ندارد، بلکه افراد متعددی می توانند از آن بهره گیرند.

[17]  راه عقلی به ویژه برای آنان که از شهود باطنی حق تعالی و مشاهده او با چشم دل محروم اند، سودمند است. به گفته مولانا:

چشم اگر داری تو کورانه میا       ورنداری چشم، دست آور عصا

آن عصای حزم و استدلال را       چون نداری دید، می کن پیشوا

 

منبع:islamquest.net

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین آرمی
۰۲:۰۹ ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
او خداییست که درختان در سحرگاهان و شامگاهان در برابرش کرنش می کنند و رعد تسبیح او می گوید و بسیار دوستدار بنده هاش است او خداییست که تمام آرزوهای بزرگ من که در برابر خدا خیلی ناچیز است برآورده کرد خداوندا سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۳
مسلما هر انسان فهمیده ای درک این را دارد که یک قدرت خیلی بزرگی بوده که این دنیا و ما و تمام حیوانات و هر چیزی که ما می بینم و یا آن را احساس یا درک می کنیم را خلق کرده و به همه چیز نظم و ترتیب داده مثل شب و روز یا تولد و مرگ و ...
این قدرت بزرگ همان خداست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۳ دی ۱۴۰۲
انچه مسلم است جهان در یک فرایند هدفمند و هم اهنگ و منسجم رمز گذاری شده در حرکت است و انسان جاهل نسبت به حقیقت جهان نمیتواند با استدلالهای ضعیف ذهنی، وجود خالق را اثبات یا انکار کند. اما انچه مسلم است خدای قران که استدلالهای نادرست و مغایر با شواهد اثبات شده از خلقت اسمانها و موجودات بیان کرده و موارد متناقض وجود دارد، نمیتواند خالق جهان باشد. بدون تردید عقل پرستی از خداپرستی بهتر است چرا که ادیان از زمان ظهور جز ظلم و بردگی انسانها تحت استبداد مدعیان رسالت و رهبری، حاصلی نداشته و از وجود خدای مورد باور در رفع ظلم و فساد خبری نبوده. در شرایط کنونی که تفکر طالبانی به پیشرفته ترین تکنولوژی مرگبار روز مجهز و جهان ارمیده در اعتماد و نوعدوستی را به اتش و خون کشیده و فریادرسی وجود ندارد، مسلمانی بمعنی بی عقلی و خیانت به تمامی نسلهای بشری، و تقویت ظلم و جنایات هولناک داعش و طالبان اهریمن نهاد است.
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۰:۰۳ ۳۰ آذر ۱۴۰۲
دنیا، محل ظهور صفات کمال و جلال و قدرت نمایی و جمال، که با مشاهده این صفات، که در مخلوقات ودیعه گذاشته شده، خدا را می‌شود دید...
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۰:۰۳ ۳۰ آذر ۱۴۰۲
دنیا، محل ظهور صفات کمال و جلال و قدرت نمایی و جمال، که با مشاهده این صفات، که در مخلوقات ودیعه گذاشته شده، خدا را می‌شود دید...
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۰:۰۳ ۳۰ آذر ۱۴۰۲
دنیا، محل ظهور صفات کمال و جلال و قدرت نمایی و جمال، که با مشاهده این صفات، که در مخلوقات ودیعه گذاشته شده، خدا را می‌شود دید...
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۰:۰۳ ۳۰ آذر ۱۴۰۲
دنیا، محل ظهور صفات کمال و جلال و قدرت نمایی و جمال، که با مشاهده این صفات، که در مخلوقات ودیعه گذاشته شده، خدا را می‌شود دید...
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۰:۰۳ ۳۰ آذر ۱۴۰۲
دنیا، محل ظهور صفات کمال و جلال و قدرت نمایی و جمال، که با مشاهده این صفات، که در مخلوقات ودیعه گذاشته شده، خدا را می‌شود دید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
سالها پیش، پدربزرگ همکلاسی بنده، بعد از مرگ به خواب این دوستمان آمد و به او گفت "فلانی! در فلان قسمت از خانه و در فلان جا، این مقدار پول و سکه پنهان کردم که بعد از مرگم برایم خیرات کنید." ایشون هم رفت و کند و کاو کرد و دقیقا همان مبلغ و همان میزان سکه در آنجا بود.
لذا نباید ما همین جور سر‌سری از بحث معنویت رد بشیم.
متشکرم.
Germany
قندی
۱۳:۱۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
خداوند متعال در محتوای هر کدام از گیتی ها یا کیهان ها و یا جهان های متناهی و مساوی و موازی و بیشمار دارای هفت سیما یا چهره یا جلوه و یا جمال و جلال کلی می باشد، یا به بیانی دیگر دارای هفت سامان یا نظام کلی کوانتمی در قالب هفت دنیا یا عالم به شکل هفت آسمان و زمین و هرآنچه که در بین آنهاست. اثبات این حقیقت آفاقی و انفسی هیچ راه دیگری ندارد غیر از شناخت ظاهر و باطن هر فرد انسانی و آنهم نه ابعاد ماده ؛ روح ؛ روان ؛ جان ؛ فهم و عقل ؛ دل ؛ هوش ؛ آگاهی و خود آگاهی یا چیز دیگری بلکه ابعاد دهگانه نفسانی یعنی پنج من مردانه و پنج من زنانه و امیال پنجگانه جنسی ؛ یکی اصلی و آشکار که ریشه در پوسته و چهار تا فرعی و پنهانی که ریشه در مغز صدف دهن بسته غریزه جنسی دارند. انسان از هیچ راه دیگری نمی تواند به شناخت خود و خداوند نائل گردد غیر از شناخت ظاهر و باطن این واقعیت و طبیعت یعنی محتوا و محیط همین کیهان یا جهان به روش علمی.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۵:۳۸ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
بنظرم برای اینکه به وجود خداوند پی ببرین باید اول خودتان را بشناسید خدای هر کسی با تفکر کردن کردن به جهان پیرامون خودش تشکیل میشه اگر راه درست که به عقل و منطق خودش صحیح است پیش بگیره خدای او خدای خوبیها می‌شود اگر راه غلط در پیش بگیری می‌شود همان خدایی که هوای ما رو نداره
کلمه پروردگار من یا خدای من در خیلی از جاهای قرآن کریم و احادیث آماده یعنی اون خدایی که هر انسانی اونو اونطور که عقلش درک میکنه حس میکنه
تمام امکانات این جهان که ما می‌بینیم از فکر و قدرت اراده انسانها سر چشمه گرفته همان خدایی که در فکر و ذهن هر انسانی هست خدای هر کس با فکر و اذهان او ساخته میشه پس بهتره همیشه به چیزهای خوب فکر کنیم خداوند همان کسی است که ما نسبت به آن حسی داریم
آفرینش آسمانها و زمین طی میلیونها سال زمان برده تا تشکیل شده
خود انسان از اول انسان نبوده بر اثر تغیرات ژنتیکی طی مراحلی به مرحله تکامل رسیده شاید نسل های بعد از ما موجودات دیگری بوجود بیایند که حق زیستن و فکر کردن داشته باشنداینکه آدم و حوا اولین انسانها بوده اند و ما از خاک درست شده ایم تفکر اشتباهی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
درود و سپاس بر همگی.اگر واقعا دنبال شناخت و درک خدا هستی بادقت ای متن و بخوان وسعی کن درکش اش کنی ببینید ما به یک سیستم عظیم هوشمند دقیق ‌منظم انرژیکی که متشکل ازبخش ها ‌قسمت های زیادی هست ودر حال خلق اداره ‌کنترل جهان هستی وکیل کاینات می‌باشد را در یک اسم بنام خدا خلاصه کردیم و به آن خدا ویژه گی ‌خصوصیات انسانی داده ایم که بزرگ‌ترین مانع ما درباره شناخت درباره خدا و جهان هستی می‌باشد. به امید موفقیعت تک تک انسان‌های
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۰ آبان ۱۴۰۱
من کی به جوابم نرسیدم
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۶:۵۵ ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
خدا وجود دارد در این شکی نیست ولی هیچکس نمیدونه جریانش چیه این علما هم یه چیزایی میگن فقط یه چیزی شنیدن یا از کتابی که خودشون نوشتن دارن حرف میزنن فقط خدا خودش میدونه جریان چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
بهشت روی زمین نیست حضرت آدم با اینکه خداوند بهش گفته بود که شیطان دشمن اوست ونباید به حرفای ابلیس توجه ایی کند ولی حضرت آدم به حرف ابلیس گوش کرد و اشتباه کرد خداوند هم آدم حوا رو به زمین فرستاد ما آدم ها سرنوشتمون این بود که روی زمین زندگی کنیم وبعد از مر گمان رو حمان به سمان برود آدم بد وگناکار به عذاب دردناک جهنم گرفتار میشود وعیچ راه نجاتی ندارد وآدم خوب وبا ایمان هم پاداش آخرت خود را می گیرد وبه بهشت می رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
چرا شما می‌گوید خداوند انس را در بهشت آفرید وبعد آدم را به دلیل گناه از بهشت بیرون انداخت درست حال سوال فرض کنید من یک نفر را کشتم بعد آیا من که قاتل هستم باید اعدام بشم یا تمام آدمهای رو زمین حضرت آدم گناه کرد چرا فرزندان او را خدا دوباره به بهشت نبرد آیا میدانستید تنهای جایی که انسان می‌تواند زندگی کند فقط روی زمین است چون هیچ جای این هستی اکسیژن وجود ندارد وانسان بدون اکسیژن زنده نمی‌ماند حال شما روی کره زمین بهشت را به من جایش را بگوید تا برم بهشت را ببینم.
Switzerland
Sadegh
۱۱:۱۳ ۱۹ تير ۱۴۰۱
سلام .بر حضرت حق.چرا گزینه سخنرانی نذاشتی بزرگوار
Iran (Islamic Republic of)
TERANSPORTER
۱۶:۵۲ ۰۵ تير ۱۴۰۱
خیلی جالبه.خیلی دنبال وجود خدا هستم.کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
خدایا شکرت
Iran (Islamic Republic of)
Rosalin
۱۷:۴۶ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
بعضی موقع ها وقتی بعضی از آدمای این دنیا و میبینم واقعا ب عنوان ی بنده پیش خدام شرمنده میشم که چرا ماها در برابر محبت خدا اینگونه ایم به آفریده هاشو فکر نمی‌کنیم تا به وجودش پی ببریم...!؟
و فقط دنبال اینیم ک کیه کجاس و چجوری...؟!
خدا همینجاست همه جا،نشانه وجودشان همه آفریده هاشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
به نظرم ما باید به صورت جدی وقت بزاریم ببینیم اصلا آیا این جهان آفریننده داره یا نه
Iran (Islamic Republic of)
عاشق
۱۴:۰۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
چقدر این حرف ها رو درک کردیم؟ حرف ها درسته ولی برداشت ها اشتباه همه نه ولی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۴ دی ۱۴۰۰
بسم الله الرحمن الرحیم..رب العالمین هردو عالم..نور سماوات والعرض آیه سی پنج سوره نور..دنیا فانی است وگذار ..آخرت ماندگار جاویدان .. ما خلق شدیم بدست خدای قدرتمند ی که تمام جهان هستی رو آفریده..با این وجود به نقل کتاب خداوند قرآن خداوند بر همه چیز احاطه وتسلط دارد و از رگ گردن به انسان نزدیکتر است . آنچه در نهان اکار است را می‌داند وقلبها وفکرها و دعاها و ذهن هارا به نقل قرآن احاطه دارد.خب .دنیا جای شکیبایی وصبر عبادت خداوند است ..باز هم به نقل از قرآن با توکل قرآن غم ها را دور بریزید که بعد از هر سختی آسانی است .اگر ایمان استوار داشته باشید دارم توکل کنید انشالله هم دنیا هم آخرت رو باهم موفق می‌شویم .خدای مهربان هواسش به همه هست .کم و یادش مهم نیس مهم اینه گشت وتشنت انشالله نمیذاره .ودر غم ها وشادیها کنارت هست وتوجهی .دوباره به نقل از هر چه میخواهی از خدا دعا کن اما دعای خیر .انشالله هم در دنیا موفق شوید هم آخرت. مصلحت خدا آخرت جاویدان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
این راه، راه قلب و شهود قلبی است.
هر چه که شما بخواهید از راه عقل و استدلال جلو بروید، هرچند که قانع شوید و واقعاً هم بطور کاملا عقلی و منطقی اثبات کنید، ولی راه قلبی یک چیز دیگریست.
آنجا که میفرماید: به دریا بنگرم دریا ته وینم/ به صحرا بنگرم صحرا ته وینم .
ان شاءالله خدای سبحان روزیِ ما بفرماید.
سپاس از درج پیام بنده کمترین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
زندگینامه این مفاخر علمی مسلمان از جمله پروفسور مهدی گلشنی، مرحوم پروفسور سیدمحمود حسابی، مرحوم پروفسور سید محمد تقی فاطمی و... را ملاحظه بفرمائید ‌.
این استوانه‌های علمی که مجامع علمی دنیا، آنها را قبول دارند، رابطه آنها را با دین ببینید، بعد قضاوت کنید. همه این بزرگان نسبت به دین و مذهب، ارادت ویژه ای دارند.
نگذارید غرب و استعمار، از جهل ما سوء استفاده کند.
متشکرم از درج پیام بنده حقیر کمترین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
یک نکته جالب اینکه بنده به شخصه دیدم، عموماً افرادی که مسائل دینی رو سبک میشمارند و ت هین میکنند، برخی از سوابق زیر را هم در کارنامه خود دارند:
۱.مصرف مواد مخدر،۲.مشروبات الکلی،۳.روابط نامشروع،۴.سابقه طلاق یا روابط خشن با اطرافیان.۵.تنبلی و افسردگی
۶.نداشتن سوابق تحصیلی درخشان. ۷.نداشتن قدرت تفکر متطقی و استدلالی قوی. ۸.اعتیاد به اینترنت.
با تشکر از توجهتان.
Iran (Islamic Republic of)
Mmmm
۰۰:۰۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
خداوند خیلی بزرگ و مهربونه هر چیزی رو بوقتش به ادم میده فقط باید توکل کرد و انفاق من ی سال ی حیون کشتم گوشتشو دادم به چند تا ادم محتاج در صورتی که کار نداشتم با یکم پول این کارو کردم و خدا رو شکر الان نزدیک ی ساله هم کار دارم هم ماشین پس ناشکر نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
حتی هوایی که باهاش نفس میکشیم و صدا ها و انرژی ها داخل دنیا با چشم دیده نمیشن و دیدنی نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
خیلی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
جوجه
۱۲:۰۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
خدا را من دیدم تو خواب آنقدر مهربونه که دلت میخوات بمیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
لا اله الا الله
این فکر فکر کافرانه
خدا برترین بوده و هست
و مهربان ترین و بخشاینده ترین
این جهان را که آفرید؟؟
که به انسان نسبت به تمام بشر برتری داد؟؟
کیست آن که روز به روز انسان های بیش تر می‌آفریند و با چهره ها و اخلاق و رفتار های مختلف و بیش تر؟؟
نظم بی نهایت این جهان را که آفریده شده کار کیست؟؟
عمر و زمان و مرگ به فرمان کیست؟؟
اولین انسان های زمین را چه کسی آفرید؟؟
درختان و باران و برف و گل ها و سبزه زار ها و ابر ها و صاعقه و آتش و پاییز و بهار و زمستان و این همه زیبایی و آب و هوا و موجودات واسمان و.. میلیارد میلیارد شگفتی دیگر را که آفریده؟؟
جوابش مشخصه همونی که اسمش رو میاری و قلبت با یادش آروم میگیره
قلبی که سیاه باشه و پیرو شیطان هیچ وقت تا عذاب الهی رو تا قیامت نبینه ایمان نمیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۶ دی ۱۳۹۹
استغفرالله
مگه هر چیزی که دیده نمیشه دلیل بر نبودنش؟؟؟
صدا ها احساس میشن اما با چشم دیده نمیشن
انسان با نعمت قدرت و تفکر فکر میکنه اما فکرش دیدنی نیست
نعمت جاذبه زمین وجود داره اما با چشم دیده نمیشه
سیارات دور دست و کهکشان ها و ستاره های دور دست با چشم دیده نمیشن باید تلسکوپ باشه تا دیده بشن
باکتری ها و اتم ها و مولکول ها و.. هم وجود دارن اما با چشم ظاهری دیده نمیشن باید از علم استفاده بشه تا با میکروسکوپ دیده بشن
جن ها هم بودن و هستن و توسط بعضی ها دیده میشن اما با چشم بصیرت
خلاصه کافری که قلبش سیاه باشه و پیرو شیطان هیچ وقت توبه نخواهد کرد
برای دیدن قدرت خدا هم به چشم ظاهری و فکر جاهلانه نیازی نیست به چشم بصیرت و عقل و شعور نیازه و فقط قلب پاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۳ دی ۱۳۹۹
از نظر من خدا کسی است که تمام این جهان را بر پایه یک هدف افریده چون انسان نیاز داره که زندگیش بر پایه یک هدف باشه .
و نیاز داره که بدونه این زندگی بدون هدف و بی معنی نیست و مرگ هم پایان این زندگی نیست و دنیایی بهتر و جذاب تر وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ارشد ریاضی محض
۰۷:۳۶ ۲۰ دی ۱۳۹۹
بسیار متن خوبی بود. متشکرم.
موضوع بسیار آسان و قابل فهم است.
هموطنان عزیز، خواهشاً نوشته های افراد خارج نشین بیسوادی که ادعای روشنفکری میکنند را نخوانید .
بیایید منصفانه منابع دست اول و ناب حکمت را مطالعه کنید.
واقعاً مطلب برایتان قابل فهم و ساده خواهد شد .
اگر کمی وقت بگذاریم و کتابهای مناسب را مطالعه کنیم، امید است که ان شاءالله خدای سبحان ذهن ما را به سمت درک صحیح هدایت کند.
متشکرم از درج پیام بنده کمترین.
Germany
Atefe
۱۳:۴۳ ۱۹ دی ۱۳۹۹
من خیلی سردرگمم یه چیزاییه هرچی میگردم جواب ندارم براشون . خدا تو زندگی من خیلی جاهایه بوده بدون ک فکرشو بکنم نجاتم داده کمکم کرده . ولی
اون نوزادی ک در رحم مادر است اگر ناشکری کنه چه اتفاقی میوفته ؟( یه کارهایی ک ناشکری رو معنا بده)
اگر غافل بشه چرا اتفاق بد میوفته ؟ هدف. آفرینش انسان چیه ؟ روحی در جسم بیاد و دوباره برگرده به منبع اصلیش ولی چرا اصلا بیادو بره ؟ ( پروسه زندگیا ک خیلی راضین خیلی ناراضی ) ولی چرا اصلا ؟
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۴:۲۹ ۱۳ دی ۱۳۹۹
خدا مادرم و ازم گرفت
اون همه ی زندگیم بود
چطور بدون اون زندگی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
اگه بدونی ایشون الان چقدر حالش خوبه و داره لذت میبره، اصلا ناراحت نمیبودی
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۰:۰۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
هموطن کوچک شما
۱۹:۴۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
کودکی که در دوران جنینی است، اگر به او بگویند در بیرون از اینجایی که تو هستی، هواپیماها و آسمان خراشهای غول پیکر وجود دارد، او میخندد و میگوید: چی میگی؟ دنیا همین سه چهار وجب جایی هست که من توش خوابیدم!! بیرون چی چیه؟ هواپیما چیه؟!!!!
ولی وقتی که از شکم مادر خارج میشود، تازه میبیند که ای وای چه عالمی و چه شگفتی هایی!
حکایت بعضی از افراد نسبت به آخرت نیز چنین است.
بنابراین باید با مطالعه و تحقیق از منابع مفید و نه مخرب و مغرض, عقاید خود را تقویت کنیم تا ان شاءالله در دنیا و آخرت سعادتمند شویم؛
که همانا امروز و فردا نهایتا تا 200 سال بخواهیم زندگی کنیم، ولی آن طرف دیگر, بی پایان است و ابد در پیش داریم.
یعنی هستیم که هستیم که هستیم...

[از اینکه پیام این حقیر را درج میفرمایید متشکرم.]
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
درود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
تنها زمانی که انسان میتونه حضور خدارو به طور واضح با چشم دل مشاهده کنه زمانی هست که در شرایط سختی قرار گرفته و شرایط پیرامون رو طوری مشاهده میکنه که دیگه راه نجات رهایی یا موفقیت وجود نداره اما در همین موقعیت کورسو روشنایی و درخشان از دور به او میتابد وجرقه امید در دل او ایجاد میشود به راستی چه کسی میتواند مدد رسان باشد ؟؟؟؟
تجربه نشان داده که در شرایط سخت نسبت به موقعیت خوشحالی بهتر میتوان وجود افراد پیرامون رو درک کرد چون شور وشادی سبب توجه کم به اطراف و درک واقعیت میشه

امید وارم که شرایط در راستای رضایت خدا بر وفق مرادتون باشه
Mauritius
هيچ
۱۳:۴۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
من الان دقيقا توهمين شرايطم ديگه بريده ام بخدا هزار بار به غير خودت به هيچ كس اميدي ندارم اصلا هيچ توجهي نميكنه شب و روزم شده گريه و انواع راه هاي خودكشي بخدا خسته شده ام پس كو اون كورسو اون راه نجات همش ميزنه پس كله ام ميخورم زمين اگه واقعا دعاكردن من اذيتش ميكنه خوب بهم بگه لال ميشم چرا اينقدر زجركشم ميكنه خودش كه مي دونست چقدر عاشقش بودم حالا اينجوري خوارم كرده كه چي رو ثابت كنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۱ تير ۱۴۰۰
برو توبه کن. تو آسیب محدود دنیا رو با عذاب الهی یکی میدونی ‌؟؟
این دنیا پست و بی ارزشه و همه داخلش عذاب میکشن تا معلوم بشه کیا میتونن از این امتحان الهی موفق بشن و ایمانشون رو از دست ندن.
حتی با این سختی ها بیش تر به یاد پرودگار یکتا میفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
کتاب شهیدان زنده اند را بخوانید... حضور شهیدان بعد از شهادتشان را به خوبی نشان داده است... این باعث میشود که یقین شما زیادتر شود.
متشکرم. از نمایش نوشته بنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
کمی زندگینامه عارفان بزرگ را بخوانیم تا مطلب برای ما روشن شود.
تا وقتی که گرفتار خودمان هستیم، نمی‌توانیم بالا رویم...
و تا وقتی که دغدغه ما از خوردن و خوابیدن بالاتر نرفته است ، نباید توقع درک کامل معانی و معارف توحیدی و ملکوتی را داشته باشیم.
این راه برای همه باز است ...

(متشکرم بابت درج نظر)
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۷:۱۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
با سلام
دلها آرام گیرد حتی با یاد خدا
قطعا خدا هست و مالک تمامی جهان
ما به دنیا امدیم فقط بندگی خدارو بکنیم
اما انسانیت هیچ وقت نباید فراموش بشه
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۰۶:۲۴ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
نظرم این که خدا وجود دارد پس کجاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
بگو کجا نیست....
وجودش همه جا را پر کرده است.
ما مثل آن ماهی‌ایی هستیم که درون اقیانوس می‌گوید این آب کجاست؟
به قول یکی از آقایون که از بس ظاهر است، ما نمی‌بینیم‌...
ثانیا مگر شئ غیر مادی را با چشم مادی می‌توان دید ؟!!!
ثالثا چشم دل باز کن که جان بینی/آنچه نادیدنیست آن بینی.
سپاس بابت درج نظر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
ببخشیمن الینا هستم وهنوز نمیدانم خدا جگونه به ووجود آمده الینا سادات موسوی ۷ساله از اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
خدا از اولِ اول بوده ... اوست که زمان و مکان را خلق کرده است
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۴:۵۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
مطالب بالا هیچ چیزی رو برای من اثبات نکرد فقط یه سری موضوع داد که باید در موردشون تحقیق کنم . به نظرم تکرار خیلی داشت میتونست تو 3 بند کلش جابشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
کتاب توحید شهید مطهری را ملاحظه بفرمائید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام توی قران ایه های بسیاری به نشانه های خدایی بودن اشاره شده که خوندنش تن ادمو به لرزه درمیاره چرا از اونا استفاده نمکنید یکی که سواد ابتدایی داره چه میدونه برهان و امکان و نظم و استدلال چیه بنظر من اونا خیلی بهتر و موثر هست.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه زهرا
۱۶:۵۸ ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
من توی دوران کرونا خیلی افسرده شده بودم اونقدری که می گفتم اگه خدا هست پس چرا کمکم نمی کنه ولی خدا همیشه هست کاش میشد یکم ایمانم به خدا بیشتر بود که این فکر ها به سرم نمیومد باخودم میگم کاش یه مشاور داشتم که درمورد خدا وبنده هاش واونچه که خلق کرده برام توضیح بده
Iran (Islamic Republic of)
Mahdi nemati
۰۳:۲۴ ۲۵ تير ۱۳۹۹
من ب جواب سوالاتم نرسیدم
Czechia
شریفی
۱۵:۰۷ ۱۶ تير ۱۳۹۹
بنظر این حقیر سراپا تقصیر ،
راه توحید از راه امام حسین شهید (علیه السلام) میگذرد .

●السلام علیک یا اباعبدالله الحسین●
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۷ تير ۱۳۹۹
این تمام هستی هم به فدای اباعبدالله الحسین(ع)
مظلوم شهید... یا حسین (علیه السلام)
Latvia
مرتضی
۱۵:۰۲ ۱۶ تير ۱۳۹۹
کمی زندگینامه عارفان بزرگ را بخوانیم تا مطلب برای ما روشن شود.
تا وقتی که گرفتار نفس خود و گناهان صغیره و کبیره هستیم
و تا وقتی که دغدغه ما از خوردن و خوابیدن بالاتر نرفته است ، نباید توقع درک کامل معانی و معارف توحیدی را داشته باشیم.
(متشکرم بابت درج نظر)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
اگه از خدا بخواهید که وجودش رو بهتون اثبات کنه این کارو میکنه ضمن اینکه خدا بسیار عظیم تر از اون چیزی هست که شما فکر میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
خدا هستش درهمه جا ولی نمیبینیم ماها. اگه خدا نبود این همه نعمت نبود خدا هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
درود بر شما.... تمام جهان همه از نور وجود الهی هست که وجود دارند .
متشکرم از درج پیام بنده
Iran (Islamic Republic of)
شیوا
۱۷:۲۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
خدایا به آرزو هایم قول رسیدن دادم ضامن قولم هم تویی نکند بدقولم کنی
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۶:۳۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
دوای دردهای ما در قرآن کریم است.
اگر حقیقتا کل قرآن کریم را کامل بخوانیم و هر جا که شک و شبهه ای داشتیم از تفسیرهای موجود استفاده کنیم ، دیگر قطعا ان شاءالله مسائل توحید حداقل در مرتبه ایمان و اعتقاد برای ما حل می شود ...
به یاد عرفای توحیدی ما که به معرفت خاص رسیده اند.
بسیار متشکرم بابت درج نظراتم.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۴:۳۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
کاش دلایل علمی بوجود آمدن خودت وانسانها رو هم یکبار بخوانید که جاهل از دنیا نرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۶ تير ۱۳۹۹
به نظرم اگر کسی کتاب الله شناسی علامه طهرانی (ره) را مطالعه کند ، جواب خود را میگیرد.
متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اگر کاملا بی طرفانه قرآن کریم را به همراه تفسیرش بخوانیم
کاملا مسائل حل میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۲ تير ۱۳۹۹
بیطرفانه مهم ترین چیزه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ب همون اندازه دلیل برای اثبات وجود داره همون اندازه دلیل هم وجود داره خدایی نست
اولش اینکه هرچی دعا میکنید اجابت نمیشه چون خدای نست
دویم اینکه این همه ظلم در جهان اتفاق میوفته نقش خدا کجاست
سیوم اینکه قران از آینده هیج حرفی نداره هرچی گفته از گذشته بوده
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۱۰:۰۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
علی آقا . خواهشمندم اینطور قضاوت نفرمیید.
اولا تمام ادعاهای مطرح شده در این نظر ، به سادگی توسط دانشمندان و فیلسوفان اسلامی حل شده است .
ثانیا اکیدا پیشنهاد میکنم کتاب "توحید" شهید مطهری را نگاهی بیندازید تا تمام شبهات برطرف شوند. متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
عنایات و کرامات ائمه معصومین (علیهم السلام) دلیل محکمی بر به حق بودن اسلام است. بارها دیده و شنیده ایم بیماران مادرزادی و لاعلاج با توسل به این بزرگواران و با اذن و اراده خداوند سبحان شفا گرفته اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
هموطن عزیز . الان وقتی یک کودک به دلیل درمان بیماری باید مثلا به او آمپول تزریق کرد. حالا او فکر می کند که آن فرد پرستار چقدر ظالم است که به او آن آمپول را میزند و درحالی است که نمی داند همان آمپول بهبودی او را تسهیل می کند .
حکایت ما انسان های گرفتار چشم ظاهر بین هم اینست که فکر میکنیم هر چه که به ظاهر تلخ است ، باطنش هم بد است ! در حالیکه اینطور نیست.
Iran (Islamic Republic of)
نجار
۱۰:۱۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
ادعاهای مطرح شده بسیار ساده و آسان قابل حل هستند.(اینجا متاسفانه جا برای نوشتن کم است).
همه عزیزان را ارجاع می دهم به کتاب "توحید" شهید مطهری .
بسیار علمی و همه فهم ، مساله را حل کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
کتاب توحید شهید مطهری کار را تمام کرده است.
به آن کتاب مراجعه کنید و بی طرفانه آنرا مطالعه کنید.
همان اوایل کتاب ، جواب خود را میگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۷ تير ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه بگم خدا رو خیلی راحت تر و قوی تر کاملا علمی به طوری که تا حالا کسی نتونسته هیچ هیچ ایراد بگیره ازش اثبات کردم و این باید در کل جهان پخش بشه ؛باور میکنید؟این اثبات من دیگه رو دستش نیست حیف که امکانات پخشش رو ندارم ولی شاید سرم خلوت شه توی اپارات یه کلیپ بسازم برای قدم اول ولی فعلا به اسلام و دینتون بچسبید که سود خواهید کرد اینجا هم اولین شروع من برای پخش خبر است ولی فعلا سرم شلوغه ولی تا بعد
ولی ده ها برابر این اثبات ها قانع کننده است برای اهل علم
Iran (Islamic Republic of)
کیان مختار
۱۹:۲۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
شاید خون شهید حاج قاسم سلیمانی دامن آمریکا رو گرفته که اینقدر داره کشته میده بخاطر کرونا
اخه مگه سابقه داره اینقد آمریکا و رییس جمهور ش به گند کشیده شه؟؟
باشه درسته که موشک های ما به اونا کشته نداد ولی خدا خیلی راحت میتونه از یه ابر قدرت مادی انتقام بگیره
ولی کی این انتقام گرفته بشه توسط خدا دیگه خدا میدونه
Iran (Islamic Republic of)
Negini
۰۰:۳۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا به خودت توکل کردم مبادا ناامیدم کنی، شکرت که هستی و برامون خدایی میکنی
Iran (Islamic Republic of)
Hanan
۰۳:۴۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من مقاله های زیادی رو خوندم چیزی که شما در وبلاگتون به اشتراک گذاشتین بهتر از قبلیا بود
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
سید جلیل مهدی
۱۹:۲۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خداوندکبیر همه را هدایت کند که این شک ویعقین ازبین برود.

عالی است
Iran (Islamic Republic of)
Zeynab
۱۱:۴۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
کاش زودتر برم پیشش سوالامو ازش بپرسم
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۴:۲۱ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
خدایاا کمکم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
عالی دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۱۲:۴۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
چقدر خوبه ک همه ادم هایی ک شناختی حتی کم ازشون پیدا کردم خوشحال و خوشبختن .. واقعا دعا برای خوشبختی همه حتی کسانی ک نمیشناسیم باعث میش خداوند تورم خوشبخت کنه و خوشحال .. خدایا شکرت بابت دید جدیدم ب بنده هات .. امیدوارم همه و همه در پناه تو خوشبخت باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۹ دی ۱۳۹۸
ممنونم عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اگر یک اتفاقی بیفتد که دستت به هیچ جا بند نباشد مثلا کنار یک دره خطر ناک باشی وراه عبدر نداشته باشی یا روی دریا باشی و هوا طوفانی و گرداب اونوقت به کی و چی پناه میبری اگر در چنین شرایطی گیر بیفتیم قطعا خدا را حس خواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
درود بر شما ...بسیار عالی فرمودید. به یاد آن داستان ماهی هایی افتادم که به هم میگفتند " این آب که می گویند کجاست ؟ " که بعد می روند پیش یک ماهی دانا و او به آنها می فهماند....
درواقع به یاد آن جمله معروف منصوب به علامه حسن زاده آملی که :
همه کو کو گویند و حسن هو هو .
اگر چشم دلمان را باز کنیم در هر ذره از کائنات , نور خدا را میبینیم.
متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
اعظم اژ
۱۶:۵۴ ۰۳ دی ۱۳۹۸
عالی بود ‌‌‌‌‌‌دست‌تان.دردنکند
Germany
رجائی
۲۰:۳۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
خیلی خوب وعالی
Spain
نادر
۱۱:۳۶ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
خدا با عشقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
ای انان که طلب کار خداید خداید خداید معشوقه همین جاست بیایدبیاید
Iran (Islamic Republic of)
آرین
۰۱:۵۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
یا الله
Australia
دانیال بنده ی خدا
۲۳:۲۵ ۰۵ تير ۱۳۹۸
خدایا. سلام.نور تو در قلب من آزاد کن یا مهدی
Iran (Islamic Republic of)
nima norouzi
۱۱:۰۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام
من خیلی از این بحث ها میترسم
وقتی به خدافکر میکنم وجودم به لرزه میئوفته میترسم
نميدونم چرا
تفکرم همراه با شک و یقینه
:(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
پیشنهاد میکنم کتاب "توحید" شهید مطهری را نگاهی بیندازید.
قشنگ شک و شبهه را میشوید و میبرد ....
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۱۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۳
سلام خوبی ببین اصلا نگران نباش خدا تنها کسی هست که می توانی بهش اعتماد کنی خدا خیلی خیلی مهربونه و همیشه درکت می کنه و حتی از بهترین کسانی که دوسشون داری هم بهتره چون با قدرت بی کران خودش همه رو خلق کرده و به اونا خوبی را اموزش داده اگه از خدا بترسی مطمئن باش تو زندگیت شکست می خوری خدا جوری بهت کمک می کنه که نفهمی تا خوشحال شی مثلا من سال پیش درس ریاضی م ضعیف بود وقتی به خدا گفتم تا کمکم کنه و موقع ی امتحان گفتم بِسمِ اَللهِ رَحمَن رَحیم و از امام ها و پیامبران کمک خواستم نمره ی ریاضی ام ۲۰ شدو قبول شدم و یادت نره خدا هیچ گاه ولت نمی کنه و توهم نباید نامردی کنی و ولش کنی پس نترس مطمئن باش جواب میده امید وارم ببینی و جواب بدی خدا حافظ و نگهدار
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
خیلی خوب بود ممنون
France
Mosa
۱۳:۳۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۹ تير ۱۳۹۷
خیلی خوب ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۹ تير ۱۳۹۷
خیلی خوب ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۹ تير ۱۳۹۷
خیلی خوب ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۹ تير ۱۳۹۷
خیلی خوب ممنون
Poland
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۷
ممنونم
آخرین اخبار