درخواست پنتاگون از سنا برای رد طرح قطع حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد قطع حمایت واشنگتن از ریاض در جنگ یمن منجر به افزایش نفوذ ایران در منطقه خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وال استریت ژورنال، «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا از قانونگذاران این کشور خواست طرح قطع حمایت واشنگتن از عربستان سعودی در جنگ یمن را رد کنند.

متیس با ارسال نامه‌ای به «میچ مک کانل»، رهبر اکثریت سنا، به او هشدار داد تصویب چنین طرحی مغایر با منافع آمریکا در خاورمیانه است و همکاری و اتحاد واشنگتن با ریاض را به خطر خواهد انداخت. وی همچنین مدعی شد تصویب چنین طرحی خطر وقوع یک جنگ منطقه‌ای با ایران را افزایش خواهد داد.

این طرح از سوی برنی سندرز، مایک لی و کریس مورفی به سنا ارائه شده است. در این طرح از دونالد ترامپ خواسته شده است حمایت های آمریکا از عربستان را متوقف کند. مایک لی در این خصوص اظهار کرد حمایت از عربستان منجر به تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه خواهد شد. با این حال، متیس در نامه خود مدعی شد تصویب چنین طرحی اثر عکس خواهد داشت و توقف حمایت آمریکا از عربستان اوضاع خاورمیانه را بدتر خواهد کرد.

در نامه متیس به سنا آمده است: «اعمال محدودیت های جدید بر حمایت نظامی آمریکا از عربستان منجر به افزایش تلفات انسانی خواهد شد و همکاری ما با متحدانمان را در معرض خطر قرار می دهد. همچنین این طرح نفوذ ما بر ریاض را کاهش خواهد داد و به تشدید وخامت اوضاع انسانی در یمن منجر خواهد شد.»

متیس در بخش دیگری از این نامه مدعی شد: «قطع حمایت آمریکا از عربستان سعودی، ایران را برای افزایش نفوذ خود در منطقه جسورتر خواهد کرد و حملات موشکی یمن علیه ریاض را افزایش خواهد داد؛ این امر موجب تهدید خطوط حمل و نقل دریایی در دریای سرخ خواهد شد و احتمال درگیری در منطقه را بالا خواهد برد.»

این در حالی است که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به زودی برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا راهی واشنگتن خواهد شد. رای گیری درخصوص تصویب این طرح هفته آینده همزمان با حضور محمد بن سلمان در واشنگتن صورت خواهد گرفت. نامه متیس به سنا بخشی از تلاش های پنتاگون برای جلوگیری از تصویب چنین طرحی از سوی سناتورهای آمریکا محسوب می شود.

محمد بن سلمان 32 ساله که میراث دار تاج و تخت سعودی است، معمار اصلی جنگ علیه مردم بی گناه یمن بود. براساس اعلام سازمان ملل، حملات ائتلاف سعودی به این کشور خاورمیانه ای تاکنون جان هزاران شهروند بی گناه را گرفته و همین امر انتقادات بسیاری از سوی مجامع بین المللی به همراه داشته است.

جامعه جهانی از آمریکا می خواهد حمایت خود از عربستان در جنگ علیه مردم یمن را متوقف کند. واشنگتن با ارسال جدیدترین تسلیحات نظامی از جمله جنگنده ها و موشک های نقطه زن به ائتلاف سعودی در جنگ علیه مردم یمن کمک می کند. حمایت آمریکا از ریاض در جنگ یمن موجب نگرانی جمهوری خواهان و دموکرات ها در کنگره آمریکا شده است. در حال حاضر بیشتر قانونگذاران آمریکایی در خصوص نقش واشنگتن در این جنگ نابرابر ابهام و تردید دارند.

انتهای پیام/

وزیر دفاع آمریکا خواستار رد طرح قطع حمایت واشنگتن از عربستان سعودی در جنگ یمن شد

برچسب ها: آمریکا ، عربستان ، یمن ، پنتاگون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار