تنها دریاچه طبیعی نزدیک به شهر در جهان

مجموعه بکر گردشگری سد مهاباد تفرجگاهی با آب و هوای دلنشین کوهستانی برای گردشگران به نگین غرب کشور در هر فصلی از سال آماده پذیرایی از مسافران است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛آبی روان در دل کوهستان‌های زاگرس روح و روانمان را از مسیری پر پیچ و خم می‌گذراند ... نگینی در دل شهر با آب و هوای کوهستانی، کوه‌های پی در پی و دریاچه‌ای زیبا و دلنواز...

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:منطقه نمونه گردشگری سد مهاباد تنها دریاچه خاکی طبیعی چسبیده به شهر در ایران و جهان است.

تنها دریاچه طبیعی نزدیک به شهر در جهان

شهابی افزود:مجموعه گردشگری سد مهاباد به دو مسیر گردشگری، محور مهاباد به شهر مرزی پیرانشهر و محور مهاباد به منطقه سرسبز، کوهستانی و مرزی سردشت منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: پارک ملت، تپه سیران، کانی گراوان، دره که وتر، دژ قلاتی شاه، کمپ کوهنوردی سه کانیان و کوه لندی شیخان و اقامتگاه‌های بوم گردی از جاذبه‌های گردشگری مسیر مهاباد به پیرانشهر است.

تنها دریاچه طبیعی نزدیک به شهر در جهان

شهابی اضافه کرد:سنگ نگاره‌های خره همجیران، تفرجگاه بیطاس؛ کانی روش و کوران، آرامگاه ناصر و مالمال، روستای سویناس، کارگ و هه رمیه و کاروانسرای کوخه کورته که از جاذبه‌های گردشگری مسیر مهاباد به سردشت است.

اقامتگاه‌های بوم گردی سد مهاباد آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دست و گردشگری مهاباد در ادامه  افزود:۶ اقامتگاه بوم گردی برای مهمانان نوروزی بازدید کننده از مجموعه گردشگری سد مهاباد در نظر گرفته شده است.

تنها دریاچه طبیعی نزدیک به شهر در جهان

وی اظهار کرد:در محور مهاباد به پیرانشهر ۲ اقامتگاه بوم گردی در (دره هاوشینان) و روستای (برایمه) و در محور مهاباد به سردشت هم در (گه نه دار) و (کانی سپی) هر ساله آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.

سد مهاباد مقصدی برای گردشگران و علاقه‌مندان به ورزش و ماهیگیری

در حاشیه سد ماهیگیران زیادی برای پر کردن اوقات فراغت خود و لذت بردن از هوا و منظره بکر کوهستانی به چشم می‌آیند و صدای پارو زدن قایقرانان در آبی روان به گوش میرسد و بسیار دلنشین است.

تنها دریاچه طبیعی نزدیک به شهر در جهان

در قسمت دیگری از حاشیه سد اسب سواران منطقه با اسب‌های اصیل کردی مشغول تمرین و گردش در تپه‌ها و کوه‌های زیبا هستند.

خانواده احمدی از تبریز آمده اند تا زیبایی‌های مهاباد را ببینند. پدر خانواده در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:برای سومین بار است که به مهاباد می‌آییم و هر بار همراه خانواده در حاشیه این سد زیبا استراحت می‌کنیم.

سد مهاباد و آخر هفته‌های شلوغ

علاوه بر مهابادی‌های طبیعت دوست، مسافرانی که از شهر‌های اطراف در ایام تعطیل برای خرید از بازارچه‌های کالای مرزی به مهاباد می‌آیند، عصر جمعه خود را برای تماشای غروب زبیای آفتاب به حاشیه سد می‌رسانند.

تنها دریاچه طبیعی نزدیک به شهر در جهان

خانم سعیدی ۳ سال است که درحاشیه سدآش محلی می‌فروشد. وی به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:روز‌های پنجشنبه و جمعه درحاشیه سد آش دوغ می‌فروشم و بسیار پر طرفدار است و با اشتیاق زیاد ادامه می‌دهد؛ مهمانانی که از شهر‌های اطراف می‌آیند روش پخت آن را از من می‌پرسند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مهاباد در باره تعدادگردشگران بازدید کننده از مجموعه گردشگری سد مهاباد گفت:سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر از دریاچه طبیعی سد مهاباد بازدید کرده اند.

تنها دریاچه طبیعی نزدیک به شهر در جهان

وی افزود:امسال با تجهیز اقامت گاه‌های بوم گردی در جاذبه‌های گردشگری هر دو مسیر سد انتظار داریم انار بازدید کنندگان افزایش چشمگیری داشته باشد.

پارک ملت مهاباد/ قدیمی‌ترین بوستان شهر در مجموعه گردشگری پایین دستی دریاچه سد

بوستانی سرسبز به مساحت ۷ هکتار در حاشیه دریچه سد مهاباد مکانی برای اسکان طولانی مدت مسافران به مهاباد است. گذر رودخانه‌ای از حاشیه پارک که آب آن برای مصارف کشاوزی زمین‌های حاصلخیز دشت شهرویران از سد رها سازی می‌شود جلوه زیبایی دارد.. اینجا صدای دلنشین پرندگان و حرکت آب از لابه لای سنگ‌های بزرگ، روح و روان را نوازش می‌کند.

تنها دریاچه طبیعی نزدیک به شهر در جهان

معاون خدمات شهری شهرداری مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: سالانه بیش از صد‌ها مسافر در قدیمی‌ترین پارک سطح شهر اسکان داده می‌شوند و مجموعه گردشگری پارک ملت با امکانات خدماتی و رفاهی از جمله آبخوری‌های فراوان، سرویس بهد اشتی در مسیر‌های مختلف پارک، پارکینگ اختصاصی، نگهبانی شبانه روزی و وسایل متعدد بازی کودکان همواره مقصد اکثر مسافران به نگین غرب کشور است.

حسن گیته افزود: کمیته برنامه ریزی شهرداری مهاباد با همکاری سازمان‌های وابسته در خصوص آماده سازی پارک‌های سطح شهر برای استقبال از مهمانان نوروزی اقدامات لازم را انجام داده است.

 گزارش از فریبا خضری

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
ان شاالله با همت مسئولین کارکشته این دریاچه ماندگار میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
دریاچه شورابیل اردبیل نیز طبیعی بوده و در داخل شهر اردبیل قرار دارد و دهها نمونه دیگر نیز مانند دریاچه گهر در ایران وجود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
واله ما چند سال پيش اشتباه بزرگي كرديم به جاي اينكه از اتوبان اروميه مهاباد بريم از پيرانشهر رفتيم مهاباد نزديكياي سد انگار جاده رو شخم زده بودن جلوبنديمون داغون شد
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۳:۵۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
سلام
ما داااااااخل شهر اردبیل یک دریاچه طبیعی داریم که بسیار زیباست به اسم: شورابیل. شاید یکی ازدریاچه های کوچک اما درعین حال فوق العاده که همه از بچه های کم سن و سال تا اونای که سنی ازشون گذشته میتونن در این منطقه تفریح کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
یک فکری بکنید تا این دریاچه خشک نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
چه کار سختی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
در کشور سوییس 1500 دریاچه طبیعی وجود دارد که همه آنها یا داخل شهر ها ویا در نزدیکی شهر ها هستند . یعنی بصورت متوسط هر 19 کیلومتر یک دریاچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
خب که چی