قمصر نگینی سرخ از پایتخت گل و گلاب ایران

عروس کاشان تاجی سبز منقش به نگین‌های یاقوتی از گل‌های سرخ محمدی به اسم قمصر در محدوده جغرافیایی استان اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه ای، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دارد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،قمصر کمربندی سبز با نگین‌های یاقوتی از گل‌های سرخ محمدی تنیده بر دامان کوه‌های بخش مرکزی ایران از توابع شهرستان تاریخی و گردشگری کاشان شامل سه شهر باغ شهر زیبا و تاریخی قمصر از دیار کهن، جوشقان قالی و شهر کامو و چوگان،روستاهای قهرود، مسلم آباد، حسين آباد، قزاآن، جوینان،مزارع تابعه شامل الزگ و كلوخ با زمینه‌های گردشگری لذت‌پذیر، زیبا و دیدنی است که سیل گردشگران داخلی و خارجی را به ویژه در ایام بهار و فصل گلابگیری روانه آن می‌کند.

طبیعت کوهستانی زیبا و چشم نواز، خانه‌های پلکانی در روستاهای بخش، هوای مطبوع و آرامش‌بخش آن در بهار و تابستان همه و همه از ویژگی‌های قابل‌توجه و گردشگری این بخش است.  

قمصر نگینی سرخ از گل محمدی کاشان پایتخت گل و گلاب ایران

باغ شهر قمصر با وجود ارتفاعات گرگش و حداقل 10 کیلومتر فاصله از شهر در فراسوی روستای قزاآن به عنوان مرتفع ترین نقطه ارتفاعی منطقه کاشان، کوههای شمال قمصر در ابتدای دره عمیق فرفهان، وجود چشمه آب گرم معدنی صالح و جریان دائمی حاصل از خنکای آب چشمه‌ها و قنات‌هادر زیر سایه درختان شهر از دیگر عوامل کانون جذب توریست و ایجاد فضای فرح بخش قمصر است.

رویش طبیعت و شکفتن گل‌های محمدی در فصل بهار با گلستان‌های پرگل و معطر آن فضایی رویایی، چشم اندازی زیبا و رایحه ای روح افزا از رنگ و عطر این گل‌ها را برای گردشگران ایجاد می کند.

چنار تنومند مسجد جامع قمصر با محیط 15 متری آن و قدمتی بیش از یکهزار سال در محله بالای این شهر  و محراب مسجد امام حسن (ع) با گچ بری بسیار زیبا و بدیع دارای دو کتیبه قرآنی به خط کوفی و به صورت برجسته و زیبا مربوط به دوره ایلخانی در محله میان ده از قدیمی ترین آثر تاریخی موجود در شهر قمصر است.

مساجد، زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه امامزادگان شامل بقعه و بارگاه امام زاده پیرداوود و امام‌زاده پیرسلیمان دارای گنبد مخروطى ۱۶ ترک مربوط به سده دوم بعد از اسلام در محلات بالا و پایین قمصر به عنوان جذابیت‌های گردشگری مذهبی در این شهر است.

باغ پرندگان قمصر دارای هزاران قطعه پرنده و چرنده از ۱۷ کشور جهان

باغ پرندگان قمصر دارای هزاران قطعه پرنده و چرنده از ۱۷ کشور جهان و پرندگان و چرندگان بومی ایران، کوشک آقامحمد قمصر، موزه گلاب قمصر در خانه تاریخی ذاکری‌ها از بناهای تاریخی دوره قاجار یه، سرای خاتون قمصر بنایی با تلفیق معماری های اسلامی و اصیل ایرانی، سد قمصر از دوره سلطان جلال الدين ملكشاه سلجوقي، سوراخ یا خانه وروو در فاصله 7کیلومتری از شهرقمصر (حد فاصل قمصر -کاشان )در ارتفاعات غربی روستای مسلم آباد (گبرآباد قدیم ) از دیگر جاذبه های گردشگری شهر قمصر است.

کاروانسرای گبرآباد ثبت شده در فهرست آثار ملی نیز با سبك معماري متعلق به دوره صفويه در كيلومتر 21 جاده كاشان- قمصر از نوع چهار ايواني و چهار برج مدور در چهار گوشه آن، اقامتگاه بوم گردی چشمه آب صالح ، کاروانسرای عباسی در 2 کیلومتری از شهر قمصر و منطقه حفاظت شده قمصرو برزک در جنوب غربی کاشان و در دامنه کوه ها دیگر جاذبه های گردشگری شهر قمصر است.

قمصر نگینی سرخ از گل محمدی کاشان پایتخت گل و گلاب ایران

سوغات قمصر

در شهر قمصر به علت الگوی غالب معیشتی که در بخش صنایع دستی با دستاوردهای زیادی در طول زمان به جا مانده است می توان به صنعت قالی بافی، گلابگیری، صابون سازی، شیشه سازی، جوزقند سازی اشاره کرد.

از نظر نوع محصولات کشاورزی نیز باید گفت انواع گوناگون محصولات سردسیری نظیر بادام گردو فندوق زردآلو انواع گونه های گلابی انواع سیب درختی به گیلاس خرمالو هلو انگور الگ (گونه ای از هلو)ترشه (گونه ای از گلابی )انواع آلوچه در قمصر وجود دارد.

قمصر نگینی سرخ از گل محمدی کاشان پایتخت گل و گلاب ایران

شهر جوشقان قالی یکی از هفت منطقه مصوب گردشگری کاشان

شهر جوشقان قالی یکی از هفت منطقه مصوب گردشگری کاشان واقع در بخش قمصر یکی از شهر های تاریخی در فاصله 80 کیلومتری جنوب غربی کاشان است که با مناظر و چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبا به صورت عملی از کوهستان تا دشت گسترش یافته‌است.

برج حسن تعریفی واقع بر روی صخره‌ای مرتفع مربوط به دوره قاجاری ،بقعه میر علاءالدین مدفن یکی از سادات جلیل القدر و عرفای دوره صفویه با صندوق چوبی روی و بقعه" امامزاده قاسم" از جمله آثار تاریخی شهر جوشقان قالی است.

«قاسم» و «محمد» قلعه دز، قلعه میرزا حسن خان، فرش دستباف جوشقان، کشت گل محمدی، درختان گردوی ۲۰۰ساله‌ای، تنوع صنایع دستی و وجود تپه‌ها برای طبیعت گردی از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر جوشقان قالی است.

شهر کامو و چوگان کریدور گردشگری قمصر، برزک، نیاسر، میمه و ابیانه

شهر کامو و چوگان نیز بعنو ان کریدور گردشگری قمصر، برزک، نیاسر، میمه و ابیانه در فاصله ۷۰ كيلومتري شهرستان كاشان قرار دارد که تنها برج مسکونی کشور یکی از آثار تاریخی این شهر مربوط به دوره صفویه و قاجاریه است.

برج شیخی، سراه عبدالله کامو و حمام محله بالا از دیگر آثار تاریخی این شهر است.

شهر کامو و چوگان آشیانه بزرگترین رصدخانه ملی ایران و خاورمیانه، دارای بیشترین پوشش گیاهی کوهستانی و بیابانی و ماندگارترین گل از نظر کیفیت گلاب به دلیل سردسیرتر بودن منطقه است.

قمصر نگینی سرخ از گل محمدی کاشان پایتخت گل و گلاب ایران

دیگر آثار تاریخی بخش قمصر

مسجد جامع روستای جوینان، مسجد کله و مسجد علی با 800 سال قدمت و سد تاریخی در قهرود (سد شیخ بهایی) ساخته و طراحی شده منسوب به شیخ بهاء الدین محمد عاملی دانشمند معروف اسلامی معاصر شاه عباس اول صفوی از دیگر آثار تاریخی بخش قمصر است.

یادداشت از حرمت سادات متولی

انتهای پیام/م

برچسب ها: نوروز ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.