باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تمهیدات نوروزی کاشان در استقبال از مسافران بهار

شهر عروس باغ‌های ایرانی در کاشان با تمهیدات نوروزی به استقبال از مسافران بهار می‌رود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به‌پیش بینی افزایش 15 درصدی بازدید گردشگران از اثرهای تاریخی کاشان در نوروز 97 نسبت به نوروز 96 گفت: باغ فین رتبه نخست بازدیدها در استان و رتبه دوم را در کشور در سال نوروز 96 داشت.

حمیدرضا مؤمنیان، با اشاره بازدید 160 هزار گردشگر خارجی از کاشان طی سال 96 گفت: 110 هزار نفر از این تعداد در کاشان طی این مدت اقامت داشتند که ازنظر اسکان و اقامت در حوزه گردشگری بسیار حائز اهمیت است.

وی، با تأکید برافزایش زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری ازجمله هتل‌های سنتی، مراکز اقامتی بوم گردی و سنتی طی سال جاری در کاشان افزود: چهار اقامتگاه سنتی با افزایش 120 تخت به مجموعه تخت‌های اقامتی کاشان امسال افتتاح شد.

وی، با تأکید بر آمادگی کامل کاشان برای پذیرایی از مسافران داخلی و گردشگران خارجی در نوروز 1397 افزود: بنا بر مصوبه ستاد خدمات سفر این شهرستان، استفاده از ظرفیت و مشارکت مردم در برنامه‌ریزی‌ها و افزایش رضایتمندی شهروندان در دستور کار است.

به گفته وی، به مشارکت شهروندانی که در حوزه‌های بافت تاریخی و اماکن گردشگری کاشان سکونت دارند و دسترسی آسان آن‌ها برای رفت‌وآمد امسال با صدور کارت تردد برایشان توجه ویژه شده است.

اجرای طرح ملی نوروز گاه هم‌زمان با سراسر کشور

فرماندار کاشان، در ادامه از اجرای طرح ملی نوروز گاه هم‌زمان با سراسر کشور ویژه ایام نوروز در کاشان خبر داد و گفت: این طرح نوروزی در خانه تاریخی باکوچی (شاعره سپیده کاشانی) به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های ستاد خدمات سفر این شهرستان اجرا می‌شود و قرار است دوخانه تاریخی از بافت گردشگری شهر کاشان نیز برای اجرای آن افزوده شود.

مؤمنیان اظهار داشت: معرفی آداب‌ورسوم و سنن محلی، خرده‌فرهنگ‌ها از طریق اجرای جشنواره بازی‌های محلی، غذاهای محلی، سوغات، صنایع‌دستی و آیین‌های نوروزی هدف از اجرای این طرح با محوریت شهرداری کاشان از روز یکم تا دهم فروردین 97 است.

وی، نوروز را اقدام هوشمندانه ایرانیان در نقطه جابه‌جایی و تحویل سال و بهار دل‌ها تأکید کرد و گفت: حتی امام صادق (ع) نیز از نوروز ایرانیان به‌عنوان بازدید و صله‌رحم از یکدیگر یادکرده است.

تمهیدات نوروزی کاشان در استقبال از مسافران بهار

آمادگی 53 واحد خدمات گردشگری در اسکان مسافران بهار

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان نیز در ادامه گفت: 53 واحد خدمات گردشگری شامل هتل‌های سنتی، هتل، هتل آپارتمان و اقامتگاه‌های بوم گردی با ظریفت یک هزار و 673 تخت برای حضور خاطره‌انگیز گردشگران و مسافران نوروزی در این شهرستان آماده اسکان است.

محسن جاوری افزود: همچنین خانه‌های مسافر نیز با ظرفیت 500 نفر برای اقامت مسافران و گردشگران نوروزی پیش‌بینی‌شده است.

به گفته وی، افزون بر یک هزار و 700 اثر تاریخی باارزش در شهرستان کاشان شناسایی‌شده و 320 مورد تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: کاشان 20 اثر میراث معنوی کاشان ثبت‌شده ازجمله تعزیه، مهارت بافت قالی، شعربافی، زیلوبافی، آئین گاو قربانی نیاسر، فنون گلاب‌گیری، نظام سنتی آبیاری چشمه سلیمانیه فین، آئین سنتی- مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال، مراسم ششم امام حسین (ع) برزک، مهارت مسگری، گیوه‌بافی، رنگرزی سنتی، هوم‌بابایی، آیین تشرف به مسلک سقایی و مهارت بافت فرش جوشقان کاشان در فهرست آثار معنوی کشور دارد که دو اثر میراث فرهنگی ناملموس مهارت بافت فرش کاشان و آئین قالی‌شویان مشهد اردهال در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است.

آمادگی  1623 خانه مسافر برای اسکان گردشگران

مسئول حوزه گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان، نیز در پایان این گفتگو آمادگی 1623 خانه مسافر در کاشان برای اسکان

و اقامت گردشگران را خبرداد و گفت: این 1623 خانه مسافر در قالب اقامت گاه سنتی و بوم گردی تدارک دیده و آماده‌شده است.

حجت‌الله ناصحی پور، آمادگی 80 خانه با ظرفیت 400 نفر با همکاری شهرداری و 120 مدرسه را یادآور شد و گفت: چاپ 100 هزار نقشه و 100 هزار بروشور گردشگری کاشان، استقرار تاکسی گردشگری، اپلیکیشن قابل‌نصب روی تلفن همراه برای معرفی جاذبه‌های گردشگری در حوزه الکترونیک و اجرای طرح کاشان گردی یا کاشان گشت در بافت تاریخی از باغ فین تا خانه‌های تاریخی در محله سلطان میر احمد از دیگر برنامه‌های تدارک دیده‌شده برای گردشگران است.

تمهیدات نوروزی کاشان در استقبال از مسافران بهار

میهمانی گردشگران کودک در موزه اسباب‌بازی و عروسک کاشان

وی، اهمیت به کودکان گردشگر و اجرای برنامه ویژه برای آن‌ها با همکاری موزه اسباب‌بازی و عروسک کاشان را در ایام نوروز خاطرنشان کرد و گفت: این برنامه‌ها در این موزه در قالب عروسک‌سازی و مُهرسازی (درست کردن کارت تبریک از سنت‌های قدیمی کاشان) در خانه تاریخی بروجردی‌ها اجرا می‌شود.

به گفته وی، تشکیل ستاد نوروزی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشان با فعالیت 9 کمیته اصلی و تعیین وظایف برنامه‌های متنوعی را برای گردشگران در نوروز پیش‌بینی کرده است.

ناصحی پور تصریح کرد: طرح کاشان گردی با همکاری انجمن راهنمایان گردشگری دو شهرستان کاشان و آران بیدگل و شهرداری باهدف جلوگیری از افزایش ترافیک شهری، کاهش هزینه‌ها، مدیریت زمان و افزایش رضایتمندی و رفاه حال مسافران بهار اجرا می‌شود.

به گفته وی، گردشگران برای استفاده از طرح کاشان گشت می‌توانند به شمارگرهای ثبت‌نام در باغ فین مراجعه کنند.

وی افزود: ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی و سوغات نیز در مجاورت مرکز هنرهای سنتی کاشان و پارکینگ باغ تاریخی فین از دیگر تمهیدات نوروزی میراث برای گردشگران است.

 

گزارش مکتوب ازحرمت سادات متولی

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: فرمانداری ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.