امیرچخماق، میدان حماسه های یزد

میدان امیرچخماق یزد که مجموعه‌ای از ساختمان‌ها را در خود جای داده به عنوان یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های یزد، علاقه‌مندان را از راه‌های دور و نزدیک به سوی خود می‌کشاند.

به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ با قدم گذاشتن به مرکز ایران، جلوه‌های کویری این سرزمین یکی پس از دیگری نمایان می‌شوند و شهر‌ها با جاذبه‌هایی تماشایی به استقبال مان می‌آیند، یزد شهری است که هر لحظه با دیدنی هایش غافلگیرتان می‌کند و طعم متفاوتی از سفر را به شما می‌چشاند.

هم قدم با خیابان هایش که شوید، خانه‌های خشتی و بادگیر‌ها یکی پس از دیگری جلوه گر می‌شوند و شما را با خود به زمان‌های دورتر می‌برند؛ زمانی که هنوز ساختمان ها، آسمان را نشکافته بودند و رنگ دودی هیچ جایی در زندگی‌ها نداشت.

امیرچخماق، میدان حماسه های یزد

در مرکز این شهر میدانی تاریخی و مهم قرار دارد که مجموعه‌ای از ساختمان‌ها را در خود جای داده و به عنوان یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های یزد، علاقه‌مندان را از راه‌های دور و نزدیک به سوی خود می‌کشاند.

ساکنان و میهمانان این شهر در این میدان گرد هم می‌آیند تا غرق در زیبایی‌های آن شوند و در کنار رقص فواره ها، بخشی از تاریخ این سرزمین کهن را به نظاره بنشینند.


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در گفتگو با خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: این میدان در شهر یزد که اولین شهر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است قرار دارد، در اطراف این میدان بافت تاریخی یزد  با جلوه‌هایی دیدنی انتطار شما را می‌کشد.

فاطمه دانش یزدی افزود: در این میدان مجموعه‌ای از بنا‌های مختلف از جمله بازار، تکیه، مسجد، دو آب‌انبار و یک بقعه را در خود جای داده  و از آن به عنوان یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری یزد یاد می‌شود.

وی ادامه داد: هر یک از بنا‌های مزبور دارای ویژگی‌هایی خاص هستند که بر ارزش آن‌ها می‌افزاید. به همین دلیل تمامی این بنا‌ها در فهرست آثار ملی ایران قرار دارند:

تکیه امیر چخماق در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی، با شماره ۳۸۳
مسجد امیر چخماق در ۱۵ آذر سال ۱۳۴۱ با شماره مستقل ۲۴۷
کلیه بنا‌ها و دیگر الحاقات به عنوان مجموعه امیرچخماق با شماره ۲۴۱

امیرچخماق، میدان حماسه های یزد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: میدان امیرچخماق یا به قول ساکنان شهر یزد، میرچخماق یا میرچماق در طول زمان‌های مختلف یکی از میدان‌های اصلی برای تجمع مردم یزد بوده و بعد از انقلاب نیز به مرکز تجمعات مردمی در راهپیمایی ها، تظاهرات ها، تشییع شهدا و علما و ... تبدیل شده است. به همین دلیل است که میدان امیرچخماق علاوه بر اینکه عنوان نماد استان یزد را یدک می‌کشد، به عنوان میدان حماسه‌های یزدی‌ها نیز شناخته می‌شود.

دانش یزدی افزود: میدان امیر چخماق، اثری از قرن نهم هجری و زمان حکومت تیموریان بر ایران بوده و توسط امیر جلال الدین چخماق ساخته شده است. وی که از سرداران و امرای شاهرخ تیموری بود، پس از رسیدن به مقام حاکم یزد، با همکاری همسر خود، ستی فاطمه خاتون، مجموعه‌ای متشکل از تکیه، میدان، حمام عمومی، کاروان‌سراها، خانقاه، قنات‌خانه و چاه آب سرد را برای آبادانی یزد ساخت. مهم ترینِ این بنا‌ها مسجدی با نام مسجد جامع نو در محلی به نام ده یا کوی دهوک سفلی بود. وی در جلوی این مسجد، میدانگاهی بزرگ نیز ایجاد کرد تا جلوه‌ای متفاوت به آن بخشد. آن میدانگاه از همان زمان به میدان امیر چخماق مشهور شد و کمی بعدتر، بنای مسجد را نیز، مسجد امیرچخماق خواندند.

انتهای پیام/ص

عکاس؛ سید حمزه توکلی

میدان امیرچخماق، نماد شهر جهانی یزد

برچسب ها: گردشگری ، خبر فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار