آسیب‌های ورزشی شایع برای بدنسازان

بدنسازی یک رشته پرطرفدار در بین جوانان است که با حرکت‌های مختلفی تمامی عضلات بدن را درگیر می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا کاظمی فیزیوتراپیست و مسئول کمیته توانبخشی هیئت پزشکی ورزشی استان مرکزی در معرفی آسیب‌های ورزش بدنسازی که یک ورزش مناسب برای بیشتر افراد است، گفت: انجام حرکات اشتباه و غیر اصولی، فشار بیش از حد، استفاده از مواد نیروزا و استفاده از ابزار و وسایل غیر استاندارد، می‌تواند باعث آسیب دیدگی در این رشته ورزشی شود. کشیدگی و التهاب تاندون عضلات و یا حتی کندگی تاندون عضلات، کشیدگی و پیچ خوردگی و درد مفاصل، بورسیت‌ها، کوبیدگی و له شدگی پوست و عضلات و یا حتی شکستگی از آسیب‌های این رشته ورزشی می‌باشد.

*آسیب‌های ستون فقرات

آسیب‌های ناحیه گردن: آسیب در این ناحیه می‌تواند در بافت نرم و همچنین در ساختار استخوانی گردن اتفاق بیافتد. فشار وزنه در بالای سر خصوصا در وضعیت غیر صحیح قوس گردن در حین انجام حرکت می‌تواند فشار زیادی را در این ناحیه ایجاد کند. (بطور مثال در حرکت اسکات با وزنه و یا حرکت شراگ شانه)

آسیب‌های ناحیه کمر: علائم در این معمولا خود را با درد نشان می‌دهد. بلند کردن متناوب وزنه (لیفت) باعث وارد شدن فشار زیاد به ناحیه کمر می‌شود مخصوصا در اسکات‌های سنگین و یا انجام حرکت لیفت مرده و در حالتی که کمر وضعیت صحیحی در حین انجام حرکت ندارد. فشار زیاد در این ناحیه می‌توان باعث کشیدگی و اسپاسم در ناحیه عضلات کمر، کشیدگی و آسیب رباطی و حتی باعث مشکلات در ناحیه دیسک بین مهره‌ای شود.

*آسیب‌های اندام فوقانی

  • آسیب مفصل شانه:

آسیب عضله پکتورال (سینه‌ای): این عارضه معمولا به شکل کندگی و یا پارگی عضله سینه‌ای بزرگ خود را نشان می‌دهد و در اغلب موارد بخاطر استفاده بیش از حد از استروئید‌ها اتفاق می‌افتد. در آسیب‌های کم معمولا علائم به شکل درد ویا حساسیت به لمس می‌باشد، اما در پارگی‌های شدید تورم و خونریزی و محدودیت در حرکت شانه وجود دارد.

آسیب عضلات روتاتور کاف: آسیب در عضلات چرخاننده شانه نیز از دیگر موارد شایع می‌باشد که عموما در عضلات فوق خاری و تحت خاری بعلت انجام حرکات تکراری با وزنه ایجاد می‌شود.

//نوروزی///شناخت آسیب های شایع در بدنسازی

  • آسیب مفصل آرنج:

آسیب در این مفصل معمولا به شکل تاندونیت‌های مختلف ایجاد می‌شود:

  • تاندونیت عضله سه سر بازویی (بدنبال استفاده بیش از حد از این عضله)
  • - آرنج تنیس بازان (درد در ناحیه خارجی آرنج بعلت آسیب در عضلات بالابرنده مچ دست)
  • - آرنج گلف بازان (کشیدگی در عضلات ناحیه داخلی آرنج که معمولا درد موقع گرفتن وزنه وجود دارد)

*آسیب‌های اندام تحتانی

آسیب مفصل زانو:

آسیب در این مفصل به اشکال مختلفی می‌تواند خود را نشان دهد:

  • التهاب و درد کشکک (بطور مثال افزایش تن عضلانی بیش از حد در عضله چهار سر و خم کردن زانو باعث فشار زیاد بر روی تاندون کشککی و ایجاد درد و تحریک در این مفصل می‌شود).
  • - پارگی و آسیب‌های تخریبی منیسک‌ها
  • - آسیب رباط‌های زانو خصوصا رباط صلیبی قدامی
  • - التهاب بورس‌های زانو

انتهای پیام /

شناخت آسیب‌های بدنسازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار