آسیب‌های ورزشی شایع برای کشتی گیران

کشتی یکی از رشته‌های قدیمی و پر طرفدار محسوب می‌شود و آسیب دیدگی در این ورزش دور از انتظار نیست.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا کاظمی فیزیوتراپیست و مسئول کمیته توانبخشی هیئت پزشکی ورزشی استان مرکزی در معرفی آسیب‌های ورزش کشتی که یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های ورزشی است گفت: این ورزش در رده های سنی مختلف و تمامی وزن‌ها، طرفداران خاص خود را دارد. با توجه به اینکه اساس این رشته بر پایه مسابقه و رقابت می‌باشد پس بروز آسیب ورزشکاران هم دور از انتظار نیست.

کشیدگی و التهاب تاندون‌ها و عضلات، آسیب به مفاصل و رباط‌های مفصلی، خونمردگی و مشکلات پوستی و آسیب به ستون مهره‌ها از موارد شایع در این ورزش می‌باشد.

آسیب‌های پوستی

خونمردگی و خراشیدگی پوست از آسیب‌های شایع می‌باشد که بیشتر در ناحیه صورت ایجاد می‌شود و معمولا به علت برخورد با قسمت‌های مختلف بدن حریف و یا بعلت برخورد با تشک بوجود می‌آید. یکی دیگر از مشکلات شایع، عفونت‌های پوستی به شکل جوش‌های عفونی و یا تبخال می‌باشد که علت آن تماس مستقیم با بدن حریف ویا تماس با تشک آلوده می‌باشد.

شناخت آسیب های شایع در کشتی

آسیب‌های سر و گردن

سر و صورت شایعترین محل آسیب در کشتی می‌باشد. ضربه محکم به سر می‌تواند باعث ایجاد سرگیجه ویا سردرد شود. خونریزی بینی نیز بعلت ضربه مستقیم می‌تواند ایجاد شود. ضربات مکرر به گوش نیز می‌تواند باعث کندگی غضروف در این محل شود و تجمع خون و سرم در این ناحیه و عدم تخلیه آن می‌تواند باعث ایجاد بدشکلی در گوش شود (گوش گل کلمی). حرکات شدید در سر میتواند باعث کشیدگی در عضلات ناحیه گردن و در موارد شدیدتر موجب آسیب به دیسک‌های بین مهره‌ای ویا حتی شکستگی مهره شود.

شناخت آسیب های شایع در کشتی

آسیب‌های کمر

وارد آمدن فشار‌های چرخشی زیاد و متناوب به ستون فقرات کمری در حین انجام تکنیک‌ها و یا فرود‌های شدید بر روی تشک می تواند باعث آسیب به عضلات، رباط‌ها و دیسک بین مهره‌ای شود. آسیب‌های اندام فوقانی در کشتی متحمل فشار‌های زیادی است و در اغلب موارد مفصل در دامنه کاملا باز قرار می‌گیرد.

این مساله باعث آسیب در مفاصل شانه و آرنج می‌گردد.

شناخت آسیب های شایع در کشتی

مفصل شانه

عمده مشکلاتی که در شانه ایجاد می‌شود شامل تاندونیت روتاتور کاف، دررفتگی مفصل آکرومیوکلاویکولار، دررفتگی شانه و شکستگی ترقوه، می‌باشد.

شناخت آسیب های شایع در کشتی

مفصل آرنج

در رفتگی آرنج و یا دررفتگی استخوان رادیوس نیز میتواند بعلت زمین خوردن ایجاد گردد.

شناخت آسیب های شایع در کشتی

آسیب‌های اندام تحتانی

مفصل زانو

در حدود نیمی از آسیب‌های اندام تحتانی در کشتی، در این مفصل اتفاق می‌افتد. یکی از شایعترین آسیب‌ها در این محل بورسیت کشکک می‌باشد که علت آن تماس زیاد و مکرر زانو بر روی تشک کشتی می‌باشد. از دیگر موارد شایع آسیب رباط‌های جانبی و متقاطع زانو می‌باشد که معمولا بعلت چرخش‌های نا مناسب و فشار زیاد ایجاد میشود. آسیب‌های منیسک و سندروم ایلیوتیبیال باند نیز از دیگر آسیب‌های زانو هستند که در کشتی گیران اتفاق می‌افتد.

شناخت آسیب های شایع در کشتی

مچ پا

تقریبا ۱۰ درصد از آسیب‌ها در کشتی گیران در این ناحیه می‌باشد. شایعترین آن آسیب مجموعه رباط خارجی پا می‌باشد. تاندونیت آشیل و یا حتی پارگی آن نیز میتواند در کشتی ایجاد شود

شناخت آسیب های شایع در کشتی

کم آبی

یکی از شایعترین موارد در کشتی کم کردن ناگهانی و سریع وزن در زمان کم می‌باشد. این روش غلط عموما باعث کم آبی بدن (دهیدراتاسیون) می‌شود که بسیار خطرناک می‌باشد و باعث افت عملکرد، گرفتگی‌های عضلانی، خستگی و یا شوک گرمایی می‌شود و باعث تاثیر منفی بر روی قلب و کلیه می‌شود.

انتهای پیام/

آسیب‌های شایع در کشتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۳:۵۵ ۰۲ آبان ۱۳۹۸
کم خطر ترین ورزش رزمی کشتی آزاد است
آخرین اخبار