باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

رامیان شهر چشمه‌ها و آبشار‌ها

رامیان نگین سرسبز استان گلستان با چشم انداز زیبا و بقایای تاریخی، چشمه و آبشار‌ها، یخچال‌های طبیعی، میزبان گردشگران و طبیعت گران ایام نوروز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گلستان با پیشینه‌ای تاریخی که سابقه تمدن آن به ۷ هزار سال قبل بر میگردد و مردمانی با زبان و فرهنگ گوناگون زیبایی این ایران کوچک را دوچندان می‌کند.

استانی با غار‌ها، کوه و جنگل، جلگه و دشت، چشمه‌ها و آبشار‌ها، جزیره و خلیج، دریاچه و تالاب و ذخیره گاه‌های جنگلی و سواحل، جایگاه ویژه‌ای درعرصه میراث فرهنگی و گردشگری کشور ایجاد کرده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛گفت: به استناد مدارک و شواهد تاریخی و آثار به جای مانده، شهرستان رامیان از قدمتی بسیار طولانی برخوردار است و در دوره اشکانیان، یکی از پایتخت‌های آنان بوده است.

فرمانی اضافه کرد: در این شهرستان چشمه‌ها و آبشار‌های متعددی جریان دارد که یکی از آن‌ها، آبشار جوزک یکی از زیباترین آبشار‌های استان گلستان در سه کیلومتری جنوب شرق شهر رامیان و بین جنگلی بکر و دست نخورده بین دو کوه که منظره‌ای بسیار زیبا را پدید آورده است، قرار دارد.
 
رامیان شهر چشمه‌ها و آبشار‌ها
 

وی ادامه داد: این آبشار از جلوه‌های زیبا و منحصر به فرد طبیعت بکر و سرسبز منطقه رامیان است و سرچشمه این آبشار تامین کننده آب مورد نیاز کارخانه آب معدنی است که در پایین دست آن قرار گرفته و هوای خنک و با طراوت، سرسبزی و شادابی کوه‌های بلند و دلنشین اطراف این آبشار را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: چشمه گل رامیان ژرف‌ترین و عمیق‌ترین چشمه آب سرد درایران و دومین در جهان است که رنگ این چشمه آب سرد با توجه به ژرفا و ویژگی آن در طول سال از سبز کبود به فیروزه‌ای تغییر می‌کند.
 
رامیان شهر چشمه‌ها و آبشار‌ها
 

فرمانی افزود: چشمه گل رامیان در ۵ کیلومتری جنوب شهر رامیان با آب زلال از جاذبه‌های معروف استان گلستان است.

وی ادامه داد: این مکان یک استخر طبیعی بیضی شکل است که طول آن ۹۰ متر، عرض آن ۸۰ متر و عمق آن بین ۴۴ تا ۸۰ متر بوده و آب این استخر از منابع آب زیرزمینی که در کف آن وجود دارد، تأمین می‌شود.

فرمانی اضافه کرد: غار شیرآباد هم یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بوده که بعد از روستا شیرآباد شهرستان خان ببین قرار دارد و از غار‌های مهم طبیعی در شهرستان رامیان است که علاوه بر جاری بودن آب از آن و ایجاد آبشار‌های گوناگون، زیستگاهی بسیار مهم برای بعضی از گونه‌ها از جمله سمندر کوهستانی به‌شمار می‌رود.

وی به قلعه میران یا موران اشاره کرد و گفت: این قلعه در جنوب شهر رامیان واقع شده که بر فراز این قلعه و دامنه آن گیاهانی مانند سرخدار، ممرز، راش و گردو، زرشک و زعفران کوهی و رزماری می‌روید و همچنین زیستگاه بسیاری از حیوانات و پرندگان مانند اسبان وحشی، ببر و آهو و شاهین و عقاب و جغد است که می‌تواند میزبان بسیاری از گردشگران و عکاسان طبیعت گرد باشد.
 
رامیان شهر چشمه‌ها و آبشار‌ها
 

فرمانی به ذخیره گا‌های جنگلی زربین و سرخدار که در محدود شهرستان رامیان قرار دارند اشاره کرد و گفت: در طرفین رودخانه قره چای در حوالی جنوب گل رامیان جنگل انبوه پهن برگ وجود دارد که هرچه به سمت جنوب پیش رویم به تدریج به گونه سوزنی برگ زربین در بین درختان پهن برگ افزایش می‌یابد.
 
رامیان شهر چشمه‌ها و آبشار‌ها
 

وی در ادامه افزود: همچنین سرخداران از بازماندگان هزاره‌های گذشته در عصر یخبندان در جنگل هیرکانی است که در نقاط معدودی در جهان از آن‌ها به طور طبیعی و خودجوش می‌روید که نوروز می‌تواند فرصتی باشد برای گردشگران که از این مناطق بکر دیدن کنند.
 
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: یکی از هنرهای زنان رامیان ، هنر ابریشم بافی است.
 
رامیان شهر چشمه‌ها و آبشار‌ها
 
 
سارا اخوت افزود: این هنر که علاوه بر رامیان و مینودشت در بخشی از مناطق ترکمن نشین مانند روستا‌های نزدیک کلاله و روستا‌هایی همچون النگ، شاه کوه (چهارباغ) و سرکلاته کردکوی به شکل محدودتری انجام می‌شود، در کنار جاجیم بافی، نمد مالی، زیورآلات و رودوزی‌ها و سوزندوزی‌های سنتی یکی از ۱۷ اثر صنایع دستی که در داوری منطقه‌ای آثار صنایع دستی شمال کشور، موفق به دریافت نشان ملی هم شده است.
 
وی اضافه کرد: مواد اولیه ابریشم بافی شامل الیاف ابریشمی، رنگ، نخ‌های طلایی و نقره‌ای است و الیاف ابریشمی، چله و پود آن و ابریشم جفت بافت به عنوان پود بکار می‌رود و نخ‌های طلایی و نقره‌ای هم برای تزئین در پود استفاده می‌شود.
 
اخوت افزود:نخ‌های ابریشمی رنگارنگی که برای بافت پارچه‌های ابریشمی به کار می‌رود هم حاصل تلاش مردمان همین دیار است که به پرورش کرم ابریشم مشغولند و در شیوه سنتی آن پیله‌های بدست آمده را برای تهیه ابریشم خام داخل ظروف محتوی آب جوش می‌ریزند و به کمک دو نفر با بهم زدن پیله‌ها و پیدا کردن سر تارها، ابریشم کشی انجام می‌گیرد.
 
رامیان شهر چشمه‌ها و آبشار‌ها
 
 
علاوه بر شیوه‌های سنتی ریسندگی ابریشم، کارگاه‌های نیمه صنعتی ابریشم کشی هم این روز‌ها در رامیان و مینودشت در حال رونق گرفتن است که به ترویج ابریشم بافی هم کمک خواهد کرد.

مرحله بعدی در تهیه نخ‌های ابریشمی هم سفیدگری با خاکستر و رنگرزی الیاف است که در گذشته از رنگ‌های طبیعی مانند روناس، پوست گردو، پوست انار و امروزه بیشتر از رنگ‌های شیمیایی آبی، قرمز، سبز و مشکی استفاده می‌شود.

یکی از ابزار‌های اصلی بافت، دار یا دستگاه بافت است که شامل یک نورد چوبی است که نقش آن محکم کردن نخ ابریشم و تابیدن پارچه به دور آن و ردیف نمودن نخ برای بافندگی است.

بخش‌هایی دیگر دستگاه بافت، شامل نورد گردان، پایه، شانه، قرقره و پدال است.
 
رامیان شهر چشمه‌ها و آبشار‌ها
 

ماکو، ماسوره کوچک و بزرگ، گورد و چرخ ابریشم ریسی هم ابزار‌های دیگری هستند که به کمک هنرمندان خوش قریحه ابریشم بافی در رامیان می‌آیند.
 
برای چله کشی در بافت پارچه‌های ابریشمی، از روش چله دوانی و بصورت ماسوره استفاده می‌شود و هر ۸۰ تار یک چله به حساب می‌آید و برای بافت از ۱۰ چله استفاده می‌کنند که تار‌ها باید از گورد و از بین دندانه‌های شانه عبور کنند.

پس از آماده شدن دار، بافنده بافت را با فشار پدال شروع می‌کند و با بازشدن تار‌ها از هم و عبور پود ازآن و شانه کوبی طرح خاصی که از قبل طراحی شده بافته می‌شود.

این تولیدات ابریشمی زیبا در تولید پارچه‌های لباس تمام ابریشم، روسری، شال گردن، چادرشب، نوار ابریشمی حاشیه لباس، دستمال، حوله، سفره به کار می‌روند که می‌توانید در سفرتان به گلستان از هنرمندان رامیانی با خود به یادگار ببرید.
 
رامیان شهر چشمه‌ها و آبشار‌ها
 
 
پارچه‌های ابریشمی که با سرانگشتان این هنرمندان بافته می‌شود تا سال‌های طولانی ماندگار است.

آبشار شفیع آباد (او شِرشِره)، آبشار‌های سرخه کمر، آبشارخزه ایی پشمکی و امامزاده بی بی حلیمه خاتون (س) رامیان از دیگر مناطق گردشگری در این شهرستان است.

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام/ق
برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.