معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی؛

افشای اسرار اشخاص در فضای مجازی با رشد ۹۹ درصد در آذربایجان شرقی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی، با بیان به اینکه انتشار تهمت و الفاظ توهین‌آمیز در فضای مجازی ۳۳ درصد افزایش دارد،اظهارکرد: متاسفانه در بخش افشای اسرار شخصی ۹۹ درصد افزایش را داریم که ناشی از بی‌احتیاطی خود اشخاص بود.

افشای اسرار اشخاص در فضای مجازی با رشد ۹۹ درصد در آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مسعودفر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان ،باتوجه به افشای  اسرارشخصی شهروندان در فضای مجازی، گفت:مردم نباید به هیچ‌کسی اطمینان داشته باشند و اطلاعات شخصی و محرمانه خود را هر جایی ذخیره کنند زیرا از طریق مختلف احتمال دسترسی به حریم خصوصی وجود دارد.

وی با بیان این‌که استان ما در حوزه جرایم از نوع "سرقت" در آخرین رتبه کشوری قرار دارد، گفت: در این نوع جرایم آذربایجان‌شرقی سی‌ویکمین استان بوده و به تناسب جمعیتش کمترین سرقت در این استان به وقوع می‌پیوندد.
 
وی با ارائه‌ی گزارشی از عملکرد معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در سال ۹۶، اظهار کرد: در حوزه جرایم و دعاوی در استان طی ۱۱ ماهه سال‌جاری ۳۲ هزار فقره پرونده "توهین به اشخاص" در استان تشکیل شده است.
 
مسعودی‌فر ، با بیان این‌که رتبه اول اتهام در استان "جرم توهین" است، افزود: این میزان نسبت به سال ۹۵ دارای افزایش ۲۰ درصدی است؛ همچنین دومین جرم استان نیز "ضرب و جرح‌های عمدی" با ۳۰ هزار پرونده با 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته است.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که سومین جرم در استان تهدید است، خاطرنشان کرد: این جرم ۱۸ هزار پرونده در سالجاری داشته است.
 
وی با بیان این‌که در حوزه جرایم تصادفات نیز در استان در سال‌جاری  ۱۷۵۰۰ فقره پرونده تشکیل یافته که با ۲۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل مواجه است، تشریح کرد: تخریب اموال نیز با ۱۵ هزار فقره پنجمین جرم استان است.
 
وی با بیان این‌که در کل عناوین سرقت در استان یک درصد افزایش نسبت به سال قبل داریم، یادآور شد: ما بهترین وضعیت را در بین استان‌ها از حیث سرقت داریم و ۱۳ هزار و ۹۱۰ فقره پرونده سرقت در سال‌جاری تشکیل یافته که با یک درصد افزایش نسبت به سال قبل مواجه است.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان،با اشاره به این‌که جرایم مواد مخدر نیز هفدهمین جرم در استان بوده و کاهش هفت درصدی نسبت به سال قبل دارد، یادآور شد: جرایم خشن و جرایم فضای مجازی نیز در استان در حال افزایش است؛ مزاحمت با چاقو و اخلال در نظم نیز از جمله مواردی است که افزایش اتهام در این حوزه‌ها وجود دارد.
 
 
مسعودفرگفت: در بحث دعاوی حقوقی در استان نیز اولین دادخواست و دعاوی که مطرح می‌شود "مطالبه وجه" است که در این راستا در سال‌جاری تاکنون ۱۲ هزار و ۱۹۰ مورد پرونده با ۱۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل، پرونده تشکیل شده است.
 
وی با بیان این‌که در راستای مطالبه وجه چک نیز ده هزار پرونده با ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل، تشکیل یافته است، گفت: در حوزه طلاق توافقی نیز با هفت هزار و ۹۳۵ مورد پرونده با هشت درصد افزایش نسبت به سال قبل، تشکیل شده است.
 
ویبا بیان این‌که در حوزه مطالبه مهریه نیز ۳۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل روبه‌رو هستیم، یادآور شد: پرونده‌های مطالبه مهریه طی سال‌جاری ۴۳۱۰ فقره بوده است.
 
 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: تعداد پرونده‌های رسیده در حوزه پرونده‌های کیفری در ۱۱ ماهه سال‌جاری برابر با ۲۱۴ هزار ۵۸۹ فقره پرونده بوده که هفت درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل دارد.
 
مسعودفر تشریح کرد: خالص پرونده‌های حقوقی رسیده به دادگستری استان ۱۲۹ هزار و ۳۳۶ فقره بوده که هشت درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است.
 
 وی با بیان این‌که در سطح کشور متوسط اتهام در کشور به ازای هر صد هزار نفر، شش هزار و ۳۳۴ است، افزود: این میانگین در استان برای هر صد هزار نفر، شش هزار و ۴۴ اتهام است که در این راستا در ردیف بیستم کشور قرار داریم.
 
وی با بیان این‌که متوسط خواسته در پرونده‌های حقوقی در کشور به ازای هر یک صد هزار نفر سه هزار و ۴۲۱ خواسته است، افزود: این میانگین در استان ما سه هزار و ۶۰ خواسته است که در این راستا نیز در ردیف ۲۱ کشوری قرار داریم.
 
وی با بیان این‌که در حوزه ضرب و جرح عمدی نیز در ردیف ۱۳ کشوری بوده و در حوزه جرایم "توهین" نیز یازدهمین استان کشور هستیم، افزود: میانگین این جرایم در استان بیش از میانگین کشوری است.
 
مسعودی‌فر با تاکید بر این‌که در حوزه جرایم از نوع "تصادفات" نیز در ردیف ۲۴ کشور قرار داریم، یادآور شد: میزان جرایم از نوع "تهدید، تخریب و کلاهبرداری" در آذربایجان‌شرقی بیش از میانگین کشوری است.
 
وی با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی در حوزه نگهداری از مواد مخدر نیز در رده‌ی ۲۶ کشوری هستیم، خاطرنشان کرد: در این راستا نیز در بین استان‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار هستیم.
 
وی با بیان این‌که در سال ۹۶ تعدادی از برنامه‌های مبتنی بر پیشگیری از جرم در سطح استان اجرا شد، گفت: ۴۸ عنوان برنامه ملی، ۱۰ عنوان برنامه شورای اجتماعی کشور، بیش از ۱۶ عنوان برنامه‌ی استانی و در مجموع بیش از ۶۰ عنوان برنامه در سطح استان اجرا کرده‌ایم که به موضوعاتی چون "طلاق، حاشیه‌نشینی، فضای مجازی، اعتیاد و..." در قالب این برنامه‌ها پرداخت شده است.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان این‌که اجرای ساماندهی بنگاه‌های معاملاتی و املاک جزو طرح‌های مهم دادگستری استان بوده و تداوم دارد، افزود: در تبریز بیش از شش هزار بنگاه معاملات ملکی و ۳۷۰ نمایشگاه خودرو وجود دارد.
 
مسعودفر،اعطای پروانه‌های تخصصی، ارائه‌ی کلاس‌های آموزش پودمانی برای بنگاه‌های معملاتی و املاک،  صدور قریب به هزار گواهی تخصصی در جهت طرح ساماندهی، ارائه آموزش برای ۲۶۵۰ نفر بنگاه‌دار معملاتی و املاک و... را از جمله برنامه‌های دادگستری استان دانست و گفت: برای نمایشگاه‌های خودرو نیز ۱۰۰ گواهی صادر و برخی کلاس‌های آموزشی نیز ارائه شده است.
 
وی با بیان این‌که امید است با اجرای طرح ساماندهی بتوانیم امنیت شهروندان را بیشتر تامین کنیم، گفت: توصیه می‌کنیم که خرید اموال غیرمنقول در دفاتر اسناد رسمی به صورت رسمی اتفاق بیافتد.
 
وی از ارائه‌ی الزامی آموزش‌های پیش ازدواج در شهرستان‌های "اسکو، شبستر و مرند" به صورت آزمایشی خبر داد و افزود: این آموزش‌ها در تبریز نیز از ابتدای سال ۹۷ الزامی خواهد بود.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان،از اجرای "طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان)" در استان خبر داد و گفت: این طرح از امسال در مقطع راهنمایی شروع شده و در ناحیه ۳ آموزش و پروش تبریز و آموزش و پرورش شهرستان کلیبر جهت "اصلاح رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان" اجرا شده و به تدریج در مقاطع بعدی نیز اجرا خواهد شد.
 
انتهای پیام/
 

کمترین آمار سرقت در کشور به آذربایجان شرقی اختصاص دارد

برچسب ها: حوادث ، پزشک قانونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار