آغاز عملیات گرده افشانی در نخلستان‌های خنج

عملیات گرده افشانی بیش از ۲ هزار هکتار از نخلستان‌های خنج آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ بستان اسلامی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: عملیات گرده افشانی (تلقیح مصنوعی) در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های این منطقه آغاز شد.

وی افزود: گل دهی نخل از گیاهان ۲ پایه به صورت گل نر و گل ماده است و روی ۲ درخت جداگانه قرار دارند و هدف از گرده افشانی درخت نخل، عمل لقاح برای تولید میوه است.

اسلامی ادامه داد: عملیات گرده افشانی نخلستان‌ها در خنج همچنان به صورت سنتی و دستی توسط افرادی که به آن‌ها ماهر گفته می‌شود، صورت می‌گیرد و به طور میانگین هر نفر روزانه ۳۰ تا ۵۰ اصله درخت خرما را گرده افشانی می‌کند.

وی بیان کرد: هم اینک بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر ماهر در شهرستان خنج عملیات گرده افشانی درختان خرما را برعهده دارند.

اسلامی اظهار کرد: بهترین زمان برای گرده افشانی درختان نخل ساعت ۱۲ تا ۱۴ است و این کار باید در شرایطی که باد نمی‌وزد و باران نمی‌بارد انجام شود.

وی، با بیان اینکه شهرستان خنج یکی از قطب‌های تولید خرما در استان فارس به شمار می‌آید، بیان کرد: این شهرستان دارای ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار نخلستان است و تولید سالانه محصول خرمای آن ۲۰ هزار تن است.

اسلامی تصریح کرد: در خنج افزون بر ۳۰ گونه (واریته) خرما وجود دارد که گونه‌های شاهانی، هلیله ای، خاصویی، مجول، قصب، پیارم، گشخوار، پنجه عروسی و گیهانی از انواع تجاری و پُر محصول به شمار می‌آیند، گونه‌های شاهانی، هلیله‌ای و خاصویی به عنوان میوه‌تر و از مابقی گونه‌ها به عنوان میوه خشک استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج تصریح کرد: محصول خرمای این شهرستان افزون بر ارسال به سایر استان‌ها به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

شهرستان خنج در فاصله ۲۶۵ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
انتهای پیام/ر

آغاز گرده افشانی نخیلات در شهرستان خنج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.