سردارانی که از خانه عشق پر کشیدند؛

از سربازی در آشپزخانه تا سرداری در میدان نبرد

محمد ابراهیم بعد از آنکه تحصیلات خود را در دانشسرای اصفهان تمام کرد به سربازی رفت و مسیر زندگی خود را تغییر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پادگان دوکوهه یادآور خاطرات بسیاری برای رزمندگان دفاع مقدس است ، پادگانی که در آن پرستوهای بسیاری کوچ کردند. دوکوهه میعادگاه عاشقانی است که با شهدا تجدید میثاق می کنند، گویا هم اکنون صدای خنده  بچه های لشگر 27 محمد رسول الله (ص) از این پادگان به گوش می رسد، گویا هم اکنون صدای ناله های شبانه و اشک های جاری  در قنوت نماز شهدا به گوش می رسد، گر چه دوکوهه پادگان است اما به راستی باید این مکان را دانشگاه خطاب کرد، دانشگاهی که هم اکنون درس ایثار و از خود گذشتگی شهدا را یادآور می شود.

از سربازی در آشپزخانه تا سرداری در جبهه
 پادگان دوکوهه در فاصله 7 کیلومتری شمال شهر اندیمشک و 160کیلومتری شهر اهواز قرار دارد، پادگانی که به خود سردار های بزرگی همچون سردار جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان، شهید حاج ابراهیم همت، شهید عباس کریمی، شهید مهدی زین الدین و.. دیده است، دوکوهه ها را با نام حاج ابرهیم و بچه های لشکر 27 محمد رسول الله (ص) می شناسند، با نام حسینیه حاج ابراهیم همت می‌شناسند، با دلیری های بچه هایی می شناسند که به دل مجنون زدند و خدایی شدند، پادگان دوکوهه شرح بسیار دارد، اما کدام زبان و یا قلم است که بتواند شرح هشت سال عشق و دلیری را بنویسد.

حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد علاوه بر این که مروری بر زندگی این فرماندهان شهید والا مقام دوکوهه داشته باشد، یاد و خاطره این شهیدان را زنده نگه دارد و نسل جدید نیز با اسطوره‌های هشت سال دفاع مقدس آشنا شوند.

سردار دل‌ها

شهید محمد ابراهیم همت در روز 12 فروردین 1334 در شهرضا و در خانواده ای مستضعف و متدین بدنیا آمد، وی در رحم مادر به همراه  خانواده  عازم زیارت قبر مقدس سالار شهیدان شد و محمد ابراهیم را کربلایی کردند.

محمد ابراهیم هر وقت که از تحصیل فراغت پیدا می‌کرد با کار کردن خرج تحصیلش را بدست می آورد، عشق و علاقه ابراهیم به فراگیری قرآن و معارف اسلامی از همان کوچکی دیده می‌شد به گونه ای که از مادرش می خواهد که به او قرآن بیاموزد.

از سربازی در آشپزخانه تا سرداری در جبهه

شجاعت ابراهیمی

محمد ابرهیم همت بعد از آن که تحصیلات خود  را در دانشسرای اصفهان تمام کرد به سربازی رفت و در توپخانه لشکر اصفهان مسئولیت آشپزخانه را برعهده گرفت. ماه رمضان شده بود و محمد ابراهیم بوسیله دوستان همفکرش به دیگر سربازان پیام داد اگر آنها سعی کنند تمام روزهای رمضان را روزه بگیرند، می‍ توانند به هنگام سحری به آشپزخانه بیایند. فرمانده لشکر وقتی که از این توصیه محمد ابراهیم و روزه گرفتن عده ای از سربازان مطلع شد، دستور داد همه سربازان به خط شوند و همگی بدون استثناء آب بنوشند و روزه خود را باطل کنند. پس از این جریان ابراهیم گفته بود: « اگر آن روز با چند تیر مغزم را متلاشی می کردند برایم گواراتر از این بود که با چشمان خود ببینم که چگونه این از خدا بی‌خبران فرمان می دهند تا حرمت مقدس‌ترین فریضه دینمان را بشکنیم و تکلیف الهی را زیر پا بگذاریم.

جوان مومن انقلابی

محمد ابرهیم بعد از آنکه سربازی خود را تمام کرد به زادگاه خود یعنی شهرضا برگشت و شغل معلمی را انتخاب کرد، در همین دوران بود که به موجب هم نشینی با چند تن از روحانیون انقلابی با شخصیت امام خمینی (ره) بیشتر آشنا شد.

صحبت ها و سخنرانی های تند محمد ابراهیم علیه شاه منجر شده بود که عمال پهلوی برای دستگیری اش به جستجوی او بپردازند، به همین خاطر شهید همت مجبور شد برای اینکه به دست نیروهای پهلوی نیفتد از این شهر به آن شهر برود،  ابرهیم در راه مبارزه با  رژیم ستم شاهی از چیزی فروگذار نبود و در همین راستا  بود که با قرائت اعلامیه علیه شاه که یکی از بندهای انحلال ساواک بود فرماندار نظامی اصفهان فرمان ترور و اعدام او را صادر کرد، ولی ابرهیم همت با زیرکی توانست از چنگال دژخیمان پهلوی بگریزد.

از سربازی در آشپزخانه تا سرداری در جبهه

انقلاب اسلامی، دفاع ایرانی

با پیروزی انقلاب اسلامی، محمد ابراهیم در دفاع از امنیت شهر و راه اندازی کمیته انقلاب اسلامی نقش برجسته ای داشت و پس از مدتی به همراه دو تن از برادران و دوستانش سپاه شهرضا را تشکیل داد، در اواخر سال 58 برای انجام کارهای فرهنگی و عقیدتی به خرمشهر و سپس بندر چابهار و از آنجا به کنارک در استان سیستان و بلوچستان رفت ؛ حاج ابراهیم در قائله کردستان نیز از خود درایت نشان داد و با عناصر تجزیه طلب که به دنبال تکه تکه کردن ایران بودند به مقابله  پرداخت.

جنگ ، عرصه دلاورمرد ها

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه انقلاب اسلامی ایران، حاج ابرهیم همت و حاج احمد متوسلیان از سوی فرمانده کل سپاه پاسداران ماموریت پیدا کردند، تیپ محمد رسول الله (ص) را ایجاد کنند. در عملیات فتح المبین، مسؤلیت بخشی از عملیات به عهده حاج ابراهیم بود، دلاورمردی های حاج ابرهیم و همرزمانش منجر به موفقیت درمنطقه کوهستانی شاوریه در این عملیات شد، در عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، در سمت معاون تیپ 27 محمد رسول الله توانست به همراه رزمندگانش محاصره جاده شلمچه - خرمشهر را شکسته و کمک بسیاری در آزادسازی خرمشهر داشته باشند.

از سربازی در آشپزخانه تا سرداری در جبهه
در سال 1361 با توجه به آغاز جنگ در جنوب لبنان به منظور یاری رساندن به مردم مسلمان و مظلوم لبنان که مورد هجوم رژیم صهیونیستی قرار گرفته بودند به لبنان رفت و پس از دوماه حضور به ایران و این بار به جبهه های  جنگ علیه صدام رفت.

در عملیات رمضان در سال  1361 با ارتقای تیپ 27 محمد رسول الله (ص) به لشکر، فرمانده لشکر شد و در عملیات والفجر مقدماتی مسئولیت سپاه یازدهم که شامل لشکر 27 محمد رسول الله (ص)، لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ۵ نصر و تیپ ۱۰ سیدالشهدا بود، بر عهده گرفت.

شهادت هنر مردان خداست

شهید همت در عملیات خیبر به همرزمانش گفت: باید مقاومت کرده و مانع از بازپس‍گیری مناطق تصرف شده، توسط دشمن شد. یا همه این‍جا شهید می‍ شویم و یا جزیره مجنون را نگه می‍داریم.

حاج ابراهیم در عملیات خیبر به منظور بررسی وضعیت میدانی جبهه ها جلو رفته بود که گلوله توپ در نزدیکی اش اصابت می کند و در 24 اسفند سال 62 آسمانی می‌شود.

از سربازی در آشپزخانه تا سرداری در جبهه

فرازی از وصیت نامه شهید محمد ابرهیم همت :

ملت ما ملت معجزه گر قرن است و من سفارشم به ملت، تداوم بخشيدن به راه شهيدان و استعانت به درگاه خداوند است تا اين انقلاب را به انقلاب حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشريف) وصل نمايد و در اين تلاش پيگير مسلما نصر خدا شامل حال مومنين است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قربانعلی
۲۰:۴۵ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
خدا روحشان را شاد وبا شهدای کربلا محشورشان نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
این دسته گل ها رفتند وروحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
روحشان شاد خدارحمتشان کند.
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۵:۵۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
همت و متوسلیان فرشته های قله دو کوهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
خدا رحمتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۰ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
خدا ما را با شهدا محشور گرداند. اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
اسکندر یوسفی .رامهرمز
۱۰:۱۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
با سلام و درود به تمامی شهدای گرانقدر و خانواده محترم شهدا
بخصوص این شهیدان عزیز
روحش و روحشان شاد
مطالب و نوشته های جالب وبیاد ماندنی بود از شما ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ف
۱۰:۰۰ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
سلام درود خدا بر سردار دلها حاج ابراهيم همت

شهدا را ياد كنيم با يك صلوات

اللهم صل علي محمد وال محمد وعجل فرجهم
آخرین اخبار