در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ناگفته‌‎های حجت‌الاسلام اکرمی از واقعه یورش دژخیمان پهلوی به مدرسه فیضیه

عضو جامعه روحانیت مبارز از حادثه تلخ یورش دژخیمان پهلوی به مدرسه فیضیه و شهادت جمعی از طلاب و مردم ناگفته‌هایی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دوم فروردین هر سال مصادف با حادثه خونین سال 42 است. در این حادثه دردناک، مزدوران رژیم پهلوی افزون بر ایجاد رعب و وحشت در میان طلاب و مردم، با حضور در پشت بام و حجره‌های طلاب در مدرسه فیضیه، اقدام به تیراندازی، ضرب و شتم و پرت کردن طلاب از پشت بام ها کردند.

برخلاف تصور رژیم طاغوتی که گمان می‌کرد این یورش سبب سرکوب روحانیت و قیام مردم می‌شود این حادثه موجب افشای هر چه بیشتر ماهیت واقعی آنان شد. بسیاری از کارشناسان حادثه حمله به مدرسه فیضیه در سال 1342 را از نقاط عطف در پیروزی انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز یکی از شاهدان عینی یورش دژخیمان رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه در دوم خرداد سال 42 است که در این‌باره با وی گفت‌وگو کردیم.

ناگفته‌‎های حجت‌الاسلام اکرمی از دوم فروردین 42 و یورش دژخیمان پهلوی به مدرسه فیضیه

وی درباره جزئیات این حادثه گفت: سال 42 سال دوم طلبه شدن بنده در قم بود. آن وقت لباس روحانیت به تن نداشتتم و امام راحل آن سال را سالی ویژه‌ای برای مبارزه با شاه اعلام کرده بودند.

حجت‌الاسلام اکرمی اظهار کرد: همه سالِ در مدرسه فیضیه روز شهادت امام صادق(ع) آیت الله گلپایگانی مجلس بزرگداشت می‌گرفت و آن سال مصادف با دوم فروردین بود.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: آن روز دیدم که نیروهای گارد شاهنشاهی را آوردند و می‌خواستند در بیت امام (ره) شلوغ کاری کنند. با پشتیبانی مردم نتوانستند در بیت امام راحل اقدامی انجام دهند و برای پیاده سازی نقشه‌هایشان به مدرسه فیضیه  آمدند.

وی تصریح کرد: مرحوم انصاری واعظ معروف قم آن روز در حال سخنرانی بود در میان سخنرانی او یکی از نیروهای گاردی که خود را در میان جماعت مردم گنجانده بود، گفت برای سلامتی علیحضرت شاه صلوات بفرستید. مرحوم آقای انصاری سعی کرد اوضاع را کنترل کند اما دوباره مامور دیگری همین جمله را تکرار کرد و شعار می‌داد.

حجت‌الاسلام اکرمی بیان کرد: ماموران شاه آن جلسه را به هم زدند و شروع به کتک زدن طلاب کردند حتی دیدم که از طبقه دوم نیز برخی طلبه‌ها را به زمین انداختند و به گیر و به بند شد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به شهادت چند تن از طلاب و مردم در این حادثه، بیان کرد: آن روزها خفقان عجیبی بر کشور حاکم بود و حتی اجازه نمی‌دادند طلبه‌هایی که مجروح شده بودند به بیمارستان ببریم و اگر بیمارستان آیت الله گلپایگانی نبود، تعداد کشته‌ها افزایش می‌یافت.

وی تاکید کرد: بلافاصله بعد از این حادثه، شروع به گرفتن طلاب به عنوان سرباز کردند و مرحوم آیت‌الله هاشمی و امام جمعه مسجد جمهوری از جمله این طلاب بودند.

 ناگفته‌‎های حجت‌الاسلام اکرمی از دوم فروردین 42 و یورش دژخیمان پهلوی به مدرسه فیضیه

حجت‌الاسلام اکرمی درباره واکنش امام راحل به این حادثه افزود: امام(ره) واکنش شدیدی نشان دادند و همین حادثه منجر به سخنرانی ایشان در روز عاشورای خرداد شد و رژیم نیز ایشان را دستگیر کردند و حادثه 15 خرداد رخ داد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز  تاکید کرد: ساواک با این رفتار می‌خواست به طلاب پیام دهد که شما را سرجای خود می نشانیم و اگر حرف بزنید با شما برخورد جدی خواهیم کرد اما در این حادثه مشت رژیم باز و با یاری خداوند رسوا شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: روحانی ، عرصه سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار