کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز خبر داد؛

توصیه‌های بهداشتی هنگام سفر

مسافران باخطرات ناشی از رعایت نکردن بهداشت در طول سفر‌های نوروزی آشنا شوند.

مهناز زادانی کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: رعایت بهداشت مواد غذایی و آب آشامیدنی می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های رایج در طی مسافرت‌ها مانند اسهال و بیماری‌های باکتریایی و انگلی جلوگیری کند و نیز آسایش و آرامش زیادی را در سفر به ارمغان آورد.

وی در زمینه اهمیت بهداشت استفاده از مواد غذایی در سفر، به همراه داشتن آب و غذای کافی برای مصرف دست کم یک وعده به عنوان بهترین شیوه برای حفظ سلامتی در سفر اشاره کرد که در صورت باقی ماندن غذا، می‌توان آن را در ظرف در بسته نگهداری کرد.

زادانی با بین اینکه قبل از مصرف غذای باقی مانده، باید آن را به مدت ۲۰ دقیقه حرارت داد، ادامه داد: غذا‌های خانگی مطمئن‌ترین غذا در طول سفر هستند، اگر مجبور به صرف غذا در اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌های بین راه هستید، برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی مانند اسهال، از سالم و بهداشتی بودن غذا‌ها مطمئن شوید.

وی اضافه کرد: بهتر است در رستوران‌های بین راهی از مواد غذایی پخته نشده مانند "سالاد و سبزی" استفاده نشود و از مصرف غذا‌های خام و نیم پز نیز پرهیز کرد.

استفاده از غذا‌های بسته بندی شده در سفر، دیگر توصیه این کارشناس بهداشت عمومی بود و افزود: در صورت ابتلا به اسهال در مسافرت، مایعات بیشتری مصرف کنید، از مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه از جمله خامه، کره، پنیر و کشک غیرپاستوریزه نیز خودداری کنید.

او تاکید کرد: مواد غذایی موردنیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کرده و قبل از خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده، از درج شماره پروانه ساخت روی بسته بندی و سپری نشدن تاریخ انقضای مصرف آن اطمینان حاصل کنید.

زادانی با اشاره به اینکه باید از خرید مواد غذایی به ویژه ساندویچ، بستنی، فالوده و آبمیوه از فروشندگان دوره گرد پرهیز کرد، هشدار داد: کنسرو و کمپوت متورم، زنگ زده یا ضربه خورده و پنیر تازه محلی را به هیچ عنوان استفاده نکنید، قبل از بازکردن درب کنسرو به مدت ۲۰ دقیقه آن را بجوشانید، آجیل و خشکبار موردنیاز را به صورت بسته‌بندی تهیه کرده و از خرید خشکبار و آجیلی که آثار آفت‌زدگی، رطوبت و کهنگی در آن‌ها دیده می‌شود، پرهیز کنید.

کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز در خصوص رعایت بهداشت در مصرف آب، گفت: در طول سفر باید آب آشامیدنی را از منابع مطمئن و سالم تهیه کنیم، در غیر این صورت، آب را جوشانده و سپس مصرف شود، از خرید یخ‌های قالبی در طول سفر نیز باید جتناب کرد، این یخ‌ها ممکن است از آب‌های ناسالم و آلوده تهیه شده باشند که باعث ایجاد اسهال شود.

او در ادامه یادآور شد: به کودکان خود بیاموزید برخی از شیر‌های آب در پارک‌ها و معابر عمومی، ممکن است غیرآشامیدنی باشد؛ در دستشویی‌های بین راه برای شستن دست‌ها از صابون مایع استفاده کنید، اگر لیوان یا ظروف یک بار مصرف در اختیارتان قرار گرفت، پس از مصرف آن‌ها را با فشار دست بشکنید تا امکان استفاده مجدد وجود نداشته باشد.

زادانی از مسافران نوروزی خواست تا وسایل پخت و پز و ظروف را در داخل کیسه‌های نایلون تمیز نگهداری کنند تا در مدت سفر آلوده نشوند و برای شستن ظرف و لباس نیز از آب سالم استفاده کنند.

کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز تصریح کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های پوستی، هنگام اقامت در هتل، تا آنجا که امکان دارد از ملافه و وسایل شخصی استفاده کنید.
انتهای پیام/ر

نکات بهداشتی در سفرهای نوروزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار